امید به بهره‌برداری از بندر «خواجه نفس» در دولت سیزدهم



گرگان- اهالی گلستان چشم انتظارند تا با اهتمام مدیران جهادی دولت سیزدهم شاهد بهره‌برداری مرحله نخست بندر تجاری «خواجه نفس» گمیشان به عنوان یک ضرورت و نیاز تاریخی و اقتصادی این استان شمالی و کم برخوردار حاشیه دریای خزر باشند.
به گزارش ایرنا، مدیران گلستانی 17 سال پیش تصمیم گرفتند تا بار دیگر سوت کشتی را در این استان شمالی طنین انداز کنند.
با این هدف، مکانی در دماغه گرگانرود و در محدوده تلاقی خلیج گرگان و دریای خزر انتخاب شد تا پس از سه دهه از افول اقتصاد و تجارت دریایی گلستان و از رونق افتادن بنادر گز و ترکمن و فراموش شدن خاطرات بندر عظیم گمیش تپه بار دیگر گلستان صاحب یک بندرتجاری در خواجه نفس شود.
قرار شد بندر در زمینی به مساحت ۱۷۶ هکتار در ۱۲ کیلومتری غرب خواجه نفس در مصب گرگانرود ساخته شود، در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چند منظوره خواجه نفس با دریافت مجوز ۲ ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.
به تأکید صاحبنظران اقتصادی این بندر می‌تواند شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای حوزه CIS باشد.کشورهای مشترک‌المنافع (CIS)  شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بلاروس،‌ مولداوی و جمهوری «آذربایجان» تشکیل شده است.
اما صدور مجوز، پایان راه رونق دریایی گلستان نبود و با شروع دهه ۹۰ مسئولان استان از ساخت «بندر سبز» در ساحل گمیشان خبر دادند و همین موضوع ساخت بندر خواجه نفس را به حالت تعلیق درآورد اما پس از ۱۰ سال دوباره اراده مدیران استان بر احیای تجارت دریایی گلستان از طریق ساخت بندر در خواجه نفس است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درخصوص آخرین وضعیت ساخت بندر خواجه نفس اظهار داشت: تنها بندر با رویکرد تجاری در گلستان بندرخواجه نفس است که با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت است.
اللهیار اسعدی افزود :‌ بخش خصوصی حدود ۲ هزار میلیارد ریال در بندر خواجه نفس سرمایه گذاری کرده است و در بخش فنی و ایجاد حوضچه، اسکله، راه دسترسی، روشنایی و پس‌کرانه فعالیت‌های عمرانی خوبی انجام شده است. به گفته وی مدیران شرکت سرمایه‌گذار در بندر خواجه نفس درصدد تنظیم قراردادی با یکی از شرکت‌های فعال در بخش لایروبی کشور هستند که با اجرایی شدن و تحقق این فرایند، افق روشن‌تری برای به سرانجام رسیدن این پروژه ترسیم می‌شود.
اسعدی تأکید کرد که برای برآورده شدن آرزوی دیرینه مردم گلستان درخصوص احداث بندر خواجه نفس باید همه دستگاه‌ها و مدیران اجرایی استان در بخش‌های لازم با مجریان بندر خواجه نفس همکاری کرده تا این رؤیا به تحقق بپیوندد.
کارشناسان معتقدند گلستان می‌تواند نقش مؤثری در زمینه توسعه ارتباطات و مبادلات تجاری با منطقه اوراسیا داشته باشد و با توجه به پیوستن ایران به بلوک اقتصادی اوراسیا و امکان صادرات ۵۰۰ قلم کالا و واردات ۳۸۰ قلم کالا با تعرفه صفر یا حداقل تعرفه، گلستان می‌تواند ۹۲ قلم محصول کشاورزی و دیگر تولیدات و نیازهای خود را از این طریق در واردات و صادرات وارد کند.
آنان با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر تجاری خواجه نفس گفتند: با راه‌اندازی این بندر اقتصادی از آن برای واردات چوب و خوراک  طیور استفاده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7723/12/586785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها