ایران در ایران




کاهش ضایعات برنج‌ در گیلان

رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با افزایش مدرن‌سازی کارخانه‌های شالیکوبی شاهد کاهش نیم‌دانه شدن ضایعات برنج هستیم.
به گزارش ایسنا، مسعود الماسی افزود: از مجموع ۲۱۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گیلان بخش بزرگی از آن یعنی، ۱۴۲۰ کارخانه مربوط به حوزه شالیکاری و صنایع تبدیلی برنج است که نشانگر اهمیت و جایگاه صنعت در حوزه تولید برنج کشور است.
وی افزود: کارخانجات ما در استان گیلان با سابقه بسیار طولانی از سال‌های گذشته تا به امروز در بحث اصلاح ساختار بشدت مورد توجه قرار گرفته و از مجموع کارخانجات ما بیش از ۶۰۰ کارخانه تا به امروز در طرح اصلاح ساختار، تغییراتی در آن به‌وجود آمده که در جهت کاهش ضایعات توانسته بسیار مؤثر باشد. الماسی با تأکید بر اینکه ظرفیت استان گیلان برای کاهش ضایعات حدود ۴۵ هزار تن طی چند سال اخیر اتفاق افتاده است، گفت: ارزش اقتصادی این مقدار برنج کاملاً به معیشت کشاورزان برمی گردد. وی تصریح کرد: ما با این ۴۵ هزار تن ضایعاتی که صرفه‌جویی کردیم راه را برای منافع کشاورزان فراهم کردیم. الماسی با بیان اینکه امروزه حدود ۸۰ درصد برداشت برنج ما به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود، افزود: به‌شدت به اصلاح ساختار بقیه کارخانجات هم نیاز داریم.

قاچاق سازمانی پرندگان شکاری در خراسان شمالی

بجنورد - فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط‌ زیست خراسان شمالی از حضور صیادان سازماندهی شده پرندگان شکاری در این استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، صالحی گفت: طی یک هفته گذشته پنج گروه از صیادان پرندگان در قالب هشت نفر شکارچی در مناطق مختلف استان دستگیر شده‌اند. وی افزود: یک گروه از این صیادان در بجنورد، یک گروه در راز و چرگلان و سه گروه نیز در شهرستان شیروان دستگیر شده‌اند. صالحی با اشاره به اینکه صیادان دستگیر شده از استان‌های بوشهر و گلستان بوده‌اند، ادامه داد: در گذشته بیشتر صیادهای بوشهری در این استان برای زنده‌گیری پرندگان گونه شاهین حضور پیدا می‌کردند اما امسال صیادهای استان گلستان نیز به استان هجوم آورده‌اند.
به گفته وی صیادان، پرندگان زنده‌گیری شده را به کشورهای عربی قاچاق می‌کنند. این مقام مسئول با تصریح بر اینکه دستگیری این صیادها نیز بسیار مشکل است و آنها از افرادی به‌عنوان نگهبان و مخبر نیز استفاده می‌کنند، اظهارکرد: این افراد به محض مشاهده نیروهای یگان حفاظت، پرندگان را آزاد کرده که چیزی به‌عنوان مدرک در دست آنها گرفته نشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در بجنورد یک قطعه پرنده بالابان با قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که وقتی قیمت آن به استان‌های جنوبی می‌رسد بیشتر می‌شود و با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیز به کشورهای عربی ارسال می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی توضیح داد: جریمه هر قطعه پرنده بالابان حدود ۲۰۰ هزار تومان است که این رقم در مقابل رقمی که این پرنده‌ها خرید و فروش می‌شود ناچیز است و در حقیقت جریمه‌ها بازدارنده نیستند.

تمدید غیر حضوری بیمه روستاییان و عشایر

زاهدان- مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: تمدید پوشش بیمه‌های روستاییان و عشایر و صندوق سلامت همگانی در استان به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، دکتر رضا عباسی اظهارداشت: بیمه‌های فاقد اعتبار صندوق‌های سلامت همگانی و روستاییان و عشایر تا پایان ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به‌صورت خودکار تمدید و با توجه به شیوع بیماری کرونا برای جلوگیری از تردد بیمه‌شده‌ها و تحقق دولت الکترونیک امکاناتی فراهم شده که به‌صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه مربوطه پوشش بیمه این گروه به وسیله سرپرست بیمه شده قابل تمدید است.
وی گفت: در حال حاضر سامانه‌های bimehsalamatiranian.ir و http://eservices.ihio.gov آماده و بیمه شده‌هایی که تاریخ اعتبار آنها پایان شهریور است می‌توانند کد ملی سرپرست خانوار را وارد و اطلاعات لازم را مشاهده و ویرایش کنند.

۰ ۸ درصد مشاغل روستایی شهرستان بیرجند
در حوزه صنایع‌ دستی است

بیرجند - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند گفت: ۸۰ درصد مشاغل ایجاد شده روستایی این شهرستان در حوزه صنایع‌ دستی است که با ایجاد تعداد زیادی شغل به اقتصاد روستا کمک کرده است.
به‌گزارش ایسنا حسنعلی فولادی، اعلام کرد: دوره‌های آموزش صنایع‌دستی در روستاهای شهرستان بیرجند در حال برگزاری است و ۸۰ درصد از مشاغل ایجاد شده روستایی بواسطه این طرح‌ها و دوره‌های آموزشی است که در نهایت توسط علاقه‌مندان به طرح و ایده‌های شغلی برتر نیز تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از این طرح‌ها منحصر به فرد است و می‌تواند سرآغازی برای تحول صنایع روستایی باشد، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه آموزش و اشتغال، شاهد کاهش شدید مهاجرت از روستاها به شهرها نیز بوده‌ایم همچنین بسیاری از افراد از شهر برای تولید کارگاه و آموزش به روستاهای محلی خود مهاجرت کرده‌اند.

اعطای تسهیلات بانکی خرید علوفه به عشایر شوشتر

شوشتر - رئیس اداره امور عشایر شوشتر میزان تسهیلات بانکی خرید علوفه برای عشایر شهرستان را ۵۸۰ میلیون تومان عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رضایی افزود: تسهیلات بانکی ۵۸۰ میلیون تومانی با توجه به وقوع خشکسالی، خشک شدن مراتع و کاهش علوفه مرتعی و نیاز عشایر به خرید علوفه با همکاری اداره کل امور عشایر استان خوزستان به عشایر شوشتر اختصاص داده شده است.
وی بیان کرد: سود این تسهیلات ۴ درصد و با ضمانت زنجیره‌ای است، به این صورت که متقاضی نیازی به ضامن کارمند ندارد و عشایر به آسانی می‌توانند ضامن یکدیگر شوند.
رضایی اظهار داشت: البته با توجه به مراحل پیچیده پرداخت تسهیلات بانکی، برای تسریع در روند پرداخت آن و جذب سریع این اعتبار‌ها، راهکار‌های جذب سریع این اعتبارات مورد بررسی قرار گرفت که با مساعدت‌های رئیس بانک کشاورزی شوشتر، تصمیم بر این شد پرسنل اداره امور عشایر و بانک با یکدیگر همکاری کنند تا زمینه جذب سریع این تسهیلات مهیا شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7723/12/586786/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها