هنرمندان در فضای مجازی


روز 21 شهریور ماه برای سینماگران روز مهمی است. فضای مجازیشان هم پر شده از تبریک روز ملی سینما. هنرمندان سینما این روز را تبریک گفتند. از سوی دیگر جایزه منتقدین جشنواره ونیز برای فیلم «زالاوا» به‌ کارگردانی ارسلان امیری که برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم در اختتامیه سی و‌ ششمین دوره هفته منتقدین ونیز شد یکی از اتفاقات خوبی بود که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

تولدت مبارک بازیگر محبوب
تولد بازیگر محبوب سینما مرحوم پرویز پورحسینی هم توسط بسیاری از هنرمندان در فضای مجازی تبریک گفته شده است. احترام برومند با انتشار عکسی از پرویز‌ پورحسینی نوشته است: «آقای پرویز پورحسینی عزیز هنوز نبودن شما را باور نمی‌کنم، بیستم شهریور روز تولد شماست، تولد هنرمندی مانند شما همیشه برایمان مبارک است.» رامبد جوان هم نوشت: «پرویز خان پورحسینی تولدتون مبارک. کاش کرونا شما رو از ما نگرفته بود.» و ابراهیم حقیقی هم با انتشار عکسی از جوانی این بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر یاد او را زنده کرد.
چهره
علی پویان جعفری نوازنده ویولن به مناسبت 21 شهریور که روز ملی سینما است متنی از احسان بیرقدار آهنگساز را منتشر کرد. این متن به همراه تکه‌هایی از فیلم «هامون»‌ به کارگردانی داریوش مهرجویی منتشر شد: «موسیقی «غمگین می‌خواند» ادای دینی است به فیلم «هامون» به کارگردانی استاد داریوش مهرجویی.»هامون» فقط یک کاراکتر از فیلمی خاطره‌انگیز نیست، حمید هامون نماینده بخشی از جامعه ایران است که سال‌ها زخم‌های هامون را زندگی کرده‌اند. این موسیقی در تلاش است خاطره‌هایی را زنده کند که شاید زیر غبار روزمرگی از یاد رفته‌اند. این ویدیو به مناسبت روز ملی سینما و به یاد و خاطره اسطوره سینمای ایران، خسرو شکیبایی، و بر اساس اولین قطعه از آلبوم «خواب می‌بیند» به‌نام «غمگین می‌خواند» ساخته شده است. شاید در حال و هوای غم‌زده این روزها، پنجره‌ای باشد به کوچه خاطرات‌مان.»
ارسلان امیری کارگردان فیلم «زالاوا» هم در صفحه خود با انتشار عکسی از جایزه ونیز نوشت: «هفته منتقدین ونیز زالاوا را پسندید. جایزه بزرگ‌ دادند به شما گروه سختکوش زالاوا که صمیمانه پای فیلم ایستادید.» گروه بازیگر و سازنده این فیلم همه تصویر جایزه خود را در صفحات خود منتشر کردند.
فرامرز پیلارم در صفحه‌ای که توسط دیگران اداره می‌شود به مناسبت درگذشتش فیلمی به اسم «چهره‌های زمان» را منتشر کرده است. 21 شهریور سال 1362 این نقاش و خوشنویس درگذشت. متن این فیلم توسط ناصر فکوهی نگارش شده است و مهرداد اسکویی متن این فیلم را خوانده است. در بخشی از این متن نوشته شده: «آن روز‌ها که به گناهی مبهم، در محیط کار، عذابش ‌دادند؛ او را، بچه کوچه‌‌بازارها، آنجا که خط و سقاخانه و مناسک را زیسته بود. آنجا که فرهنگ کوچه‌ها را با تابلو‌نویسی و سردرنویسی آغاز کرده بود. فروتن و مهربان و دوستدار فرهنگش. یک سنت آوانگارد. افسوس که زندگی نخواست او را برای ما نگه‌ دارد؛ فرامرز پیلارام زود رفت. با میراثی سنگین و پربها و با نامی همان‌ ­اندازه غریب که خوش‌آهنگ، رمزآلود و نمادین.» بردیا صدری نوری هم آهنگسازی این کار را برعهده دارد.
محمد چرمشیر، نمایشنامه‌نویس خلوت گزین متولد 21 شهریور است. اسدالله امرایی در صفحه خود درباره این نمایشنامه‌نویس و مدرس دانشگاه نوشت: «شادباش به دوست و رفیق قدیم محمد چرمشیر نمایشنامه‌نویس خوب و فهیم و همکار قدیمی. محمد چرمشیر در ٢١ شهریور ١٣٣٩ در تهران متولد شد. او مدرس دانشگاه و نمایشنامه‌نویس است. چرمشیر در سال ١٣۶۶ در رشته ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. «خداحافظ» اولین نمایشنامه چرمشیر است که در سال ١٣۶۶ در تالار قشقایی به روی صحنه رفت. او بیش از ۵٠ نمایشنامه دارد که از آنها می‌توان به پروانه و یوغ، عاشقانه‌های خیابان، قهوه قجری، رقص مادیان‌ها، همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری، کبوتری ناگهان، دیوبندان، آمدیم، نبودید، رفتیم، یک دقیقه و سیزده ثانیه، شبی در طهران، روز عزیز مرده آخرین پر سیمرغ، آسمان روزهای برفی، جهاز جادو و... اشاره کرد. نمایشنامه‌های او به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی و... ترجمه شده و در ایران و فرانسه و سوئد و انگلستان و آلمان و ایتالیا و امریکا و... به روی صحنه رفته است.»
رؤیا میرعلمی هم در صفحه خود فیلمی از خواندن کتاب «پرت و پلا» نوشته ابراهیم رها منتشر کرده است. این کتاب  صد ‌و ‌یکمین کتاب شنیدنی است که رادیو گوشه منتشر کرده که با صدای این بازیگر منتشر می‌شود.
رامین ناصرنصیر هم تیرز  سریال «دیو و ماه پیشونی» به کارگردانی حسین قناعت  را منتشر کرده است. در توضیح این کار آمده است. سریال «دیو و ماه پیشونی» به عنوان اولین سریال ژانر کودک و نوجوان امسال به شبکه نمایش خانگی می‌آید. این سریال موزیکال توسط مهرداد کورورش نیا و براساس یکی از افسانه‌های کهن ایرانی نگاشته شده علی صادقی، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، لیلا اوتادی، میرطاهر مظلومی، رضا شفیعی جم، اصغر سمسارزاده، نگین معتضدی، رامین ناصر نصیر، بازیگران این مجموعه هستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7723/16/586814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها