وزیر خارجه در دیدار با رئیس مجلس ملی سوئیس خبر داد:

نهایی شدن جمع‌بندی‌ها درباره مذاکرات وین در آینده نزدیک



آندریاس اییب، رئیس مجلس ملی سوئیس که در رأس هیأتی در حال دیدار از جمهوری اسلامی ایران است، صبح دیروز با حضور در وزارت امور خارجه، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص موضوعات مرتبط با روابط دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس، دیپلماسی پارلمانی فیمابین مجالس دو کشور و همچنین نقش پارلمان‌ها در توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها را بااهمیت خواند و این سفر را گام مهمی برای توسعه همکاری‌ها میان پارلمان‌های دو کشور ارزیابی کرد. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های مهم روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور، بویژه همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور را قابل ارتقا دانست و بر ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.
وی در ادامه با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم درخصوص از سرگیری گفت‌وگوهای وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود. آندریاس اییب رئیس مجلس ملی سوئیس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای نقش محوری در منطقه، دیدار‌های روز گذشته خود با ریاست مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات پارلمانی کشورمان را سازنده توصیف کرد و در ادامه به نقش سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع برخی کشورها و اهمیت تقویت این نقش پرداخت. وی درخصوص گفت وگوهای هسته‌ای به علاقه مندی کشورش در زمینه ایفای نقش در نزدیک سازی دیدگاه‌های طرف‌ها با یکدیگر تأکید کرد.
رایزنی‌های تلفنی وزیر خارجه با همتایان خارجی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی خطاب به «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در این کشور به‌عنوان نماد جایگاه مردمسالاری در عراق را تبریک گفت. به گزارش «ایران»، وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام ابراز امیدواری کرده است که با وفاق و همدلی آحاد مردم و نمایندگان منتخب و با تشکیل دولت جدید در عراق، این کشور در مسیر ثبات و شکوفایی قرار گیرد. امیرعبداللهیان همچنین با اعلام حمایت کشورمان از ثبات و امنیت عراق، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه روابط فیمابین دو کشور را مورد تأکید قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گویی دیگر با «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن درباره موضوعات مشترک دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی خواست جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوستانه و برادرانه و همراه با احترام متقابل با کشورهای منطقه را تشریح و خواستار بهره‌مندی دو کشور از فرصت‌ها و امکانات اقتصادی و بازرگانی منطقه در مسیر ارتقای روابط فیمابین شد.
وزیر امور خارجه ایران با حمایت از نقش تاریخی اردن در تولیت قدس شریف و سایر اماکن اسلامی و مسیحی در این شهر در برابر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اعمال حاکمیت بر این اماکن، بر ضرورت مسئولیت پذیری همه کشورهای اسلامی در قبال مسئله فلسطین و قدس شریف و هم افزایی در زمینه اقدامات مشترک در مجامع بین المللی برای کمک به فلسطین تأکید کرد.امیر عبداللهیان همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص رجوع به همه‌پرسی عمومی برای تعیین سرنوشت با حضور ساکنین اصلی فلسطین اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، بعنوان تنها راه حل مسئله فلسطین را یاد آور شد و طرح های تحمیلی که حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفته و موجب استمرار اشغالگری می شود را غیر قابل قبول دانست.
 «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای اردن با اهمیت و مورد احترام خواند و با توجه به درگیری‌های موجود در منطقه، بر ضرورت تفاهم در چارچوب منافع جمعی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه اردن همچنین موضوع فلسطین را مسئله اول در کشورش دانست و با اشاره به «فداکاری‌های اردن» در این زمینه بر لزوم تأمین حقوق مردم فلسطین تأکید کرد.وزیران  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اردن در خلال این گفت‌وگوی تلفنی سلام مقامات عالیه دوکشور به طرف مقابل را ابلاغ کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز دوشنبه در یک نشست مجازی، میزبان جمعی از هموطنان ایرانی مقیم امریکا و کانادا بود و در جریان مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی هم میهنان مقیم در این دو کشور قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در این نشست بر تسهیل و تسریع خدمات‌رسانی به ایرانیان و توسعه نهضت نرم افزاری و تجمیع و ساده‌سازی حداکثری خدمات کنسولی به هموطنان تأکید و از اقدامات آتی وزارت امور خارجه برای کمک به آن دسته از هموطنانی که تحت تأثیر تبلیغات مسموم خارجی برای سفر به کشور در حالت تردید قرار دارند، خبر داد. وزیر امور خارجه در زمینه ایجاد پنجره واحد خدمت، ساده‌سازی فرم‌ها، رفع مشکلات سامانه میخک، ایجاد کشیک‌های شبانه روزی برای کمک به ایرانیان متقاضی کمک، رسیدگی به مشکلات نسل‌های دوم و سوم ایرانیان از جمله در حوزه خروج مشمولین و ایجاد سامانه ارتباط مستقیم ایرانیان با وزیر امور خارجه دستورات لازم را به مسئولان بخش کنسولی صادر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/3/588968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها