غرق شدن <کورتس> در گرداب اسلام استیزی


محمدعلی اوچار / تحلیلگر ترکیه ای
مترجم: وصال روحانی
اتریش این روزها با یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ حیات خود روبه‌رو است. سباستین کورتس رهبر حزب مردم اتریش و صدراعظم سابق این کشور تحت پیگرد دادستانی مرکزی اتریش قرار گرفته زیرا اتهاماتی بزرگ در زمینه‌های مالی و اختلاس به وی وارد شده و  دادخواست او به 106 برگ می‌رسد. کجروی‌های مالی او زمانی افشا شد که مقام‌های دادستانی، مقر مرکزی حزب او را وارسی کردند و به این نتیجه رسیدند که با هدایت وی بین سال‌های 2016 تا 2018 و با سوء‌استفاده از بودجه وزارت اقتصاد اتریش فعالیت‌هایی صورت گرفته که منافع مالی آن به حساب یک حزب خاص واریز می‌شده و جایگاه اجتماعی سران آن حزب نیز از همین طریق ارتقا یافته است.
وقتی کورتس در سال 2017 رهبر حزب مردم شد، محافظه‌کاران او را یک گزینه مناسب برای رهبری در سطحی بسیار وسیع‌تر از اروپا توصیف کردند. در آن زمان کورتس یک ائتلاف با حزب دست راستی افراطی «آزادی اتریش» که به رهبری هاینز کریستین استراچ بود، تشکیل داد و این ائتلاف کوشید با قانع کردن هرچه بیشتر مردم اتریش و دادن نویدهای اقتصادی روشن به کشورهای همسایه، به یک دولت نمونه در کل غرب و شمال اروپا تبدیل شود. با این حال این فقط یک شروع ریاکارانه برای کورتس و همراهان وی بود و دیری نپایید که اهداف واقعی او و بخصوص گرایش‌های اسلام‌ستیزانه وی رو شد و حتی به متون درسی و برنامه آموزشی مدارس بسط یافت.
کورتس با ارجاع مردم اتریش به دستور کار چند آموزشگاه اسلامی مستقر در این کشور و تأکید بر اینکه دروس ارائه شده در این واحدهای آموزشی سمت و سوی جذب معتقدان سایر ادیان را دارد، عملاً مردم اتریش را که قاطبه آنان مسیحی هستند، نسبت به کل مسلمانان حساس و دچار سوء‌ظن بیشتر کرد.
حرکات پوپولیستی کورتس نیز همسو با اقداماتی از این دست رو به فزونی گذاشت و زمانی هم که افشاگری‌هایی علیه معاون او استراچ صورت گرفت و برخی خلافکاری‌های وی عیان شد، باز هم کورتس از حمایت استراچ دست برنداشت. این در حالی بود که طی رسوایی موسوم به «ایبیر زاگاته» فیلمی که با یک دوربین مخفی گرفته شده بود، صحبت‌های وی را درباره راه‌های رسیدنش به قدرت به وضوح آشکار می‌ساخت و پنهانکاری‌های او را در این ارتباط شرح می‌داد. درست است که بعد از افشای این خطاها استراچ مجبور به استعفا شد اما به‌نظر می‌رسید که همه اهداف او حاصل آمده و هم‌اینک نیز همان کنترل و روش برخوردهایی در برخی ادارات و رسانه‌های اتریش مشاهده می‌شود که استراچ در فیلم مورد بحث روی آنها تأکید داشت. کورتس حتی پس از آن گرایش‌های ضد‌مردمی‌اش را پنهان نکرد و در هنگامه تعدی آشکار و مجدد صهیونیست‌ها به مردم فلسطین، پرچم اسرائیل را بر فراز ساختمان محل کارش (مقر صدراعظم) نصب کرد. اینها در حالی روی داد که در دوره صدراعظم قبلی اتریش، این کشور کوشیده بود با تأکید بر حق مردم فلسطین به داشتن یک زندگی مستقل، دولت تل‌آویو را مجاب به واگذاری خاک مورد نیاز به فلسطینی‌ها و قبول فلسطین به عنوان یک کشور و دولت محق کند.
در شرایطی که در انتخابات اتریش جانشین کورتس انتخاب و مشغول به کار شده، به نظر می‌رسد که نیاز این کشور بسیار بیش از این باشد و ابتدا باید سیستم‌هایی تصحیح شود که به امثال کورتس اجازه یکه‌تازی و عبور از قوانین موجود در این کشور را می‌دهد بدون اینکه از این بابت نیازی به پاسخگویی عاجل به سایرین را داشته باشند.
منبع: Daily Sabah

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/4/588975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها