ایران در ایران



احتمال شیوع طاعون در حیات‌وحش خراسان شمالی

بجنورد- پس از مشاهده نشانه‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز، تلفات وحوش در یکی از بهترین زیستگاه‌های خراسان شمالی که احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را قوت بخشیده، سبب نگرانی دوستداران محیط‌ زیست و مردم شده است.
به گزارش ایرنا، علت تلف شدن وحوش در منطقه سالوک هنوز مشخص نشده است اما کارشناسان می‌گویند علت احتمالی آن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و عامل آن دام‌های آلوده چوپانان منطقه باشد که به‌صورت غیرمجاز در عرصه‌ها تعلیف می‌شوند.  براساس گزارش اولیه، لاشه ۹ رأس کل و بز و سه رأس بره میش در پارک ملی سالوک کشف شد. البته تاکنون گزارشی از شناسایی و کشف مورد جدیدی از تلفات اعلام نشده است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان اسفراین در این باره گفت: محیطبانان در چند روز اخیر در منطقه سالوک لاشه ۱۲ رأس بره میش و کل و بز کشف کرده‌اند. علی فرجی اظهار داشت: نمونه لاشه‌ها برای بررسی و اعلام نظر به اداره دامپزشکی اسفراین منتقل شده و به محض اعلام نظر در خصوص نوع بیماری اقدامات مقتضی جهت مقابله با آن صورت خواهد گرفت. دامپزشکی استان اعلام کرده است که هنوز نتیجه آزمایش اعلام نشده و پیش از اعلام نتیجه آزمایش نمی‌توان درباره علت مرگ وحوش اظهارنظر داشت.
اکنون گشت‌ها برای پایش منطقه فعال شده و قرار است در چند روز آینده تمامی منطقه سالوک و حتی مناطق ساریگل در شهرستان اسفراین مورد بازدید و بررسی قرار گیرد. یک منبع مطلع در حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی اظهار داشت: علت مرگ وحوش هنوز مشخص نیست اما، شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه محتمل است. وی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: هر چند نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد، اما هرچه هست بیماری و آلودگی از طریق دام چوپانان به وحوش منتقل شده است. وی افزود: هیچ شکی نیست که این بیماری از طریق دام چوپانان که به‌صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند، به وحوش منتقل شده است.
گشت‌های پایش فعال شد
رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی هم در این باره گفت: گزارش تلف شدن ۱۲ رأس از وحوش منطقه سالوک شهرستان اسفراین روز جمعه به دست ما رسید اما هنوز علت مرگ این حیوانات مشخص نشده است. بهروز جعفری اظهار داشت: اکنون گشت‌ها برای پایش منطقه فعال شده اما مورد جدید از تلفات وحوش شناسایی نشده است، تلاش داریم تا با بررسی بیشتر برای مدیریت اوضاع تصمیم‌گیری شود.

درخواست سلاجقه از پلیس برای حفاظت از محیط‌ زیست

ایران زمین - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط‌ زیست از پلیس اینترپل خواست تا این سازمان را در کنترل شکار، ورود و خروج پرندگان یاری کرده و از تکنولوژی‌های پهپادی و به روز برای حفاظت از محیط‌ زیست استفاده شود. به گزارش ایرنا، علی سلاجقه در همایش و رزمایش یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی افزود: مهم‌ترین بحث ما نفوذی‌ها هستند، براین اساس از پلیس اینترپل تقاضا داریم در این زمینه ما را یاری کند. رئیس سازمان محیط‌ زیست گفت: پدافند غیرعامل و نفوذی‌ها در بحث محیط‌ زیست جدی است که البته با حضور یگان‌های حفاظت قدرت تصمیم‌گیری مدیران در این حوزه و حوزه‌های دیگر مانند اجرای پروژه‌ها افزایش یافته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/12/589003/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها