هنرمندان در فضای مجازی


از اتفاقات جالب و قابل توجه اهالی فرهنگ و هنر که در شبانه روز گذشته در صفحات خود به اشتراک می‌گذاشتند، تصاویری از مقبره غزلسرای بزرگ ایران حافظ شیرازی و همچنین بخش‌هایی از اشعار او بود تا بدین واسطه 20 مهر ماه را که به نام او مزین شده گرامی بدارند. پژمان بازغی بازیگر سریال پرمخاطب افرا هم از طرفداران خود تشکر کرده و خبر دیگر اینکه اثر جدید ابراهیم گلستان منتشر شده است.

چهره‌ها
پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون که نقش برجسته‌ای در سریال «افرا» داشت، نوشت: «ممنونم از لطف همه شما مهربانان که به تماشای «افرا» نشستید، کم‌وکاستی‌ها گاهی برعهده ما گروه سازنده است و گاهی نه، از همکارانم در پشت دوربین تشکر می‌کنم که خالصانه زحمت کشیدند و برای جلوی دوربین انرژی گذاشتند، از شما تشکر می‌کنم بابت صبر و شکیبایی‌تان، ان‌شاءالله تا فرصت دیگری در خدمتتان خواهم بود.»
گلاب آدینه دیگر بازیگر تئاتر و سینما هم از کار جدید خود که «بانوی زیبای من» نام دارد گفته که قرار است بزودی در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود: «با امید و با ایمون و یه جو‌ام شانس»
محسن شریفیان نوازنده نی‌انبان و سرپرست گروه موسیقی لیان هم در صفحه مجازی خود ویدیویی منتشر کرده از اجرایش در کلن و در متنی با عنوان «ساز آشتی» نوشته: «می‌خواستم با نی‌انبان بر جهان چیره شوم! با آشتی قانون بنویسم. با شادی و آواز اجرایش کنم. با پایکوبی و‌ دلداگی از زندگی بخوانم و این بزرگترین پیام من در تمام سفرهایم خواهد بود. شاید روزی یکی از جهانگشایان اقرار نماید که پیروزی نیزه و زنجیر نمی‌خواهد!»
احمد پوری مترجم ونویسنده ایرانی هم ویدیویی از قطعه معروف چارداش اثر ویتوریو مونتی منتشر کرده و درباره این کار نوشت: «در اصل برای سازهای زهی و ویولن تنظیم شده. اجرای آن با تار آذربایجانی سخت است و مهارتی ویژه می‌طلبد که «رامیز قولیف» آن را دارد.»
صفحه رسمی محمد صالح علا هم که توسط یکی از دوستداران او اداره می‌شود ویدیویی از اجرای قطعه «بی‌قرار» علیرضا قربانی منتشر کرده با شعر زیبایی از استاد هوشنگ ابتهاج: «بیچاره دل که غارت عشقش به باد داد / ای دیده خون ببار که این فتنه کار توست...»
ابراهیم گلستان فیلمساز و نویسنده هم حسابی پرکار است. به تازگی خاطرات ابراهیم گلستان از دوران ملی شدن صنعت نفت در کتاب «برخوردها در زمانه برخورد» منتشر شده است. این کتاب در ۱۴۱ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان در نشر بازتاب‌نگار منتشر شده است. در این کتاب آمده است: «این کتاب خاطرات ابراهیم گلستان از دوران ملی شدن (یا به قول خودش «ملی کردن») صنعت نفت است. او در این دوران کارمند شرکت نفت در آبادان بوده و مطالب این کتاب هم در همین شهر می‌گذرد.
گلستان در مقدمه تازه‌ای که - به‌تاریخ مرداد ۱۴۰۰ - بر کتاب نوشته توضیح داده که «این کتاب از با هم آوردن دو گزارش درمی‌آید که من سال‌ها پیش نوشته بودم درباره آغاز پیشامد برجسته‌ای که زمانی کوتاه پیش‌تر از آن نوشتن‌ها روی داده بود». سال‌ها قبل، گلستان بخشی از این کتاب را منتشر کرده بود (گمانم فقط به صورت اینترنتی و نه در نشریه‌ای) که گزارش برخورد او با دیلن تامس، شاعر اهل ولز، در آبادان است. اما باقی کتاب تاکنون منتشر نشده بود.
عباس مخبر مترجم و اسطوره‌شناس ایرانی‌ در روز بزرگداشت حافظ شعری از این خواجه شیرازی منتشر کرده و در بخشی از متن خود نوشته: «چند پست قبل را با این جمله جوزف کمبل به پایان بردم که «بهترین کاری که برای دنیا می‌توانیم بکنیم، این است که یاد بگیریم چگونه در آن زندگی کنیم.»
طبعاً این پرسش پیش می‌آید که چگونه بفهمیم باید چگونه در آن زندگی کنیم. برای من ملموس‌ترین مثال کسی که یاد گرفته است در جهان چگونه زندگی کند حافظ است. شاعری درد آشنا که در زندگی روز بد کم نداشته و با درد و رنج انسان در پهنه هستی به خوبی آشنا بوده است... به گمان من حافظ نماد وجه مثبت هویت و روحیه ایرانی در درازنای تاریخ است.»

برای کودکان
این روزها فضای مجازی برای کودکان هم تولید محتوا کرده است. یکی از این صفحات، صفحه رسمی انتشارات دادکین است که به مناسبت هفته کودک پادکستی منتشر کرده با داستانی از «کچل مم سیاه» در توضیح آن آمده است: «پادکست افسانه‌های ایرانی را تقدیم می‌کنیم تا کودکان ما بیشتر با قهرمان‌ها و داستان‌های ایرانی آشنا شوند.» داستان «کچل مم سیاه» یکی از داستان‌های کتاب «افسانه‌های ایرانی» نوشته محمد قاسم‌زاده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/16/589026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها