مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی ملی جوان فردا برگزار می‌شود

نغمه های آینده بر صحنه موسیقی


ندا سیجانی / فردا 30 دی ماه ساعت 21 مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به‌صورت مجازی برگزار‌ و پخش می‌شود. جشنواره‌ای که طی این چند دوره توانسته جایگاه خوبی در عرصه موسیقی کسب کند. هدف این جشنواره کشف و معرفی استعدادهای جوان موسیقی ایرانی است که شرکت‌کنندگان دربخش‌های موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، آهنگسازی و آفرینش در تکنوازی به هنرنمایی می‌پردازند. در این دوره از جشنواره که به دبیری هومان اسعدی بوده در بخش موسیقی دستگاهی 1120 خواننده و نوازنده، در بخش موسیقی کلاسیک 410 نوازنده، در بخش موسیقی نواحی 770 نوازنده و خواننده، در بخش آفرینش، در تکنوازی 60 نوازنده و در بخش آهنگسازی 100 آهنگساز شرکت کرده‌اند که بعد از ارزیابی و بررسی آثار توسط هیأت‌های داوری ۲۹۴ نفر در بخش موسیقی دستگاهی و ۱۳۷ نفر در بخش موسیقی کلاسیک به مرحله نهایی راه یافتند که اسامی برگزیدگان آن فردا در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.
جشنواره‌ای با ساز و کار مشخص و هدفمند
داوود گنجه‌ای داور بخش ساز کمانچه پانزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است، این جشنواره یکی از جشنوارهای موفق در عرصه موسیقی طی 43 سال گذشته است چرا که ساز و کار مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای دارد. او در این باره به «ایران» گفت: یکی از حسن‌های این جشنواره که به پربار شدن آن کمک بسیاری کرده، این است که تمامی داوران آن در رده‌های سنی مختلف از پیشکسوت تا جوان انتخاب می‌شوند و حضور دارند و از دیدگاه من در این دوره از جشنواره هم شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف بویژه بخش ساز کمانچه که داوری آن را برعهده داشتم بسیار خوش درخشیدند و با وجود شرایط جامعه پیشرفت خوبی حاصل شده و مورد رضایت اغلب داوران جشنواره بوده اند. اما نقدی که به آن وارد است این است که بعد از اتمام جشنواره شرکت‌کنندگان به حال خود رها می‌شوند این درحالی است که دولت می‌بایست آنها را مورد توجه قرار دهد و حمایت کند تا زمینه‌ساز رشد و ترقی این جوانان باشد و درواقع بستری برای آینده موسیقی ایرانی فراهم کنند. این نوازنده پیشکسوت تأکید بسیاری بر توجه رسانه ملی به جشنواره‌های مهم کشوری دارد و دراین باره اظهار کرد: درخارج از ایران به جشنواره‌هایی همچون موسیقی جوان بهای بسیاری می‌دهند و تبلیغات رسانه‌ای بسیاری در معرفی منتخبان آن صورت می‌گیرد اما متأسفانه صداو سیمای ما نسبت به این موضوع بی‌توجهی دارد و نیاز است همکاری‌های بهتری دراین زمینه صورت بگیرد.
حضور درخشان شرکت‌کنندگان
حمیدرضا اردلان مسئول
بخش موسیقی نواحی پانزدهمیــن جشـنواره ملـی موسیقـی جــوان ضمـــــن رضایــــــت از شــرکت کننــدگان ایــن دوره از جشنواره دراین باره به «ایران» گفت: مطلع هستید طی این ایام، کرونا شرایط برگزاری جشنواره را تغییر داده است اما خوشبختانه شرکت‌کنندگان توانستند بخوبی حاضر شوند و به رقابت بپردازند، بویژه در بخش موسیقی نواحی ایران که بنده مسئولیت آنرا برعهده داشتم و حدود800 متقاضی دراین بخش شرکت داشتند و کار ارسال شده بود که تعداد مناسبی به داوری راه پیدا کردند و برگزیده‌های آن که از اقصی نقاط کشور هستند استعدادهای خود را نشان دادند، البته در برخی از مناطق متأسفانه نسبت به دوران گذشته شرکت کننده ها آنگونه که انتظار داشتیم نبود که شاید علت آن نامأنوس بودن شکل برگزاری به صورت غیرحضوری بوده باشد. این نشان می دهد در این فستیوال ما نیازمند حضور فیزیکی نوازندگان هستیم یا حداقل این امکان فراهم باشد مسئولان جشنواره و حتی داوران به مناطق مختلف سفر کنند و شرایط و نحوه جشنواره را تشریح نمایند. از دیدگاه من نیاز است با نوازندگان جوان موسیقی اقوام ایران ارتباط مستقیم و نفس به نفس داشته باشیم. اما به‌طور کلی نگاهم به این دوره از جشنواره رضایتبخش بوده بویژه درخصوص اجرای برخی سازها که از یک اقتدار مفهومی و معنایی در کشور برخوردار هستند مانند تنبور، دوتار، دف، کمانچه یا بعضی ازسازهای بادی مناطق گوناگون.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/23/599131/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها