ازدواج مثل مـــــــــــوز در بسته است


سحر فتحی
همانطور که می‌دانید ازدواج مقوله‌ای است که در تمامی علوم ردپایی از آن دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین آنها ادبیات فارسی است که در این زمینه یک جورهایی شورش را هم درآورده.ادبیات که همیشه در وصف محبوب و فراق یار حرفی برای گفتن دارد پا را فراتر گذاشته و در چند ضرب‌المثل ازدواج را به چالش کشیده، در اینجا قرار است از زاویه‌ای متفاوت چند مورد را بررسی کنیم:

 ازدواج شتری است که در خانه هر کس می‌خوابد
منظوراین است که شما بنشینید در خانه و منتظر شتر باشید، بالاخره خودش می‌آید! دیر یا زود دارد ولی سوخت و‌ سوز ندارد (ضرب المثل تو ضرب المثل شد) با آن حجم از خونسردی و بیخیالی که در شتر دیده می‌شود دیر رسیدنش طبیعی است ولی زود آمدنش مشکوک است. حتی با توجه به اینکه شتر حیوان مستقلی است و تک و تنها در بیابان گز می‌کند، یک وقت هم ممکن است نیاید.

 ازدواج مثل هندوانه در بسته است
تا به حال به این فکر کردید چرا هندوانه؟ چرا موز نه؛ که پوستش زرد طلایی است ولی مغزش مزه کاه می‌دهد! یا پرتقال که برعکس ظاهر خوشرنگش، مغزش را که می‌خوری در یک نقطه از خودت جمع می‌شوی! در حقیقت هندوانه نکته انحرافی است وگرنه چشمتان را باز کنید، هندوانه خوب هم گیرتان می‌آید.

 خدا در و تخته‌ را جفت می‌کند
اگر کمی چشمانتان را جمع کنید جوری که دارید به موضوع مهمی فکر می‌کنید متوجه می‌شوید این ضرب‌المثل برعکس ظاهرش کاملاً ضد ازدواج است! هیچ‌کس دوست ندارد اعجوبه‌ای مثل خودش نصیبش شود؛ درواقع همه توقع دارند نیمه گمشده‌‌شان برعکس خودشان زیبا، خوش‌تیپ، خوش‌اخلاق، پول‌دار و خلاصه همه چی تمام باشد وگرنه همان بهتر که گم و گور باشد!



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/16/599179/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها