مسیری که لواندوفسکی برای رسیدن به موفقیت طی کرد

شایسته‌ترین «بهترین» شد


گروه ورزشی / طی بیش از یک دهه گذشته لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بر فوتبال جهان حکمرانی کرده‌اند و تقریباً همه جوایز انفرادی در مراسم بهترین‌ها به آنها اختصاص داشته است. کلمه «تقریباً» به این خاطر است که طی این سال‌ها بعضی بازیکنان توانسته‌اند وارد حریم این دو فوق‌ستاره شوند و تاج و تخت فوتبال جهان را به طور موقت هم که شده از آنها بگیرند.
روبرت لواندوفسکی، یکی از آنهاست. بهترین بازیکن جهان از سوی فیفا در سال 2020 این عنوان را در سال 2021 هم به دست آورد. او در کنار لوکا مودریچ تنها کسانی هستند که توانسته‌اند بین نام رونالدو و مسی و عنوان بهترین بازیکن جهان فاصله بیندازند. برتری ستاره لهستانی بایرن مونیخ البته در این است که او دو بار موفق شده این کار را تکرار کند، دو بار پشت سر هم.
وقتی چند ماه پیش لیونل مسی در مراسم توپ طلا که از سوی مجله فرانس فوتبال اهدا می‌شود این جایزه را از آن خود کرد و به‌عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2021 (از نگاه فرانس فوتبال) انتخاب شد خیلی‌ها از حق تضییع شده لواندوفسکی نوشتند و او را مستحق دریافت این جایزه دانستند. اما واقعیت این است که این‌گونه انتخاب‌ها به‌شدت وابسته به سلیقه رأی‌دهندگان است و برگزارکنندگان مراسم نقشی در آن ندارند.
در توپ طلای فرانس فوتبال خبرنگاران منتخب از سراسر جهان رأی می‌دهند و بهترین بازیکن را انتخاب می‌کنند و برایند رأی آنها این بود که مسی بهترین بازیکن است. در مراسم بهترین‌های فیفا که دوشنبه شب برگزار شد این رأی‌گیری از کاپیتان‌ها و سرمربیان تیم ملی، خبرنگاران و هواداران عضو سایت فیفا انجام شد. در این رأی‌گیری لواندوفسکی بهترین شد و البته شایستگی آن را نیز داشت، اما اختلاف امتیاز او با لیونل مسی در این رأی‌گیری هم فقط 4 امتیاز بود (48 به 44) و امسال یکی از نزدیکترین رقابت‌ها بین دو کاندیدای اول کسب عنوان بهترین بازیکن جهان صورت گرفت.
اما فوق‌ستاره لهستانی این روزهای فوتبال جهان، زمانی که فوتبال خود را در کشورش شروع کرد آنقدر لاغر بود که حتی اولین مربیانی که او را دیده بودند به او می‌گفتند که به درد فوتبال نمی‌خورد چون بدن ضعیفی دارد با قد بلند. آن روزها شرایط او با حالا که با بدنی تنومند یکی از بهترین گلزنان فوتبال جهان و یک رکوردشکن بزرگ در بایرن مونیخ است، خیلی فرق داشت. لواندوفسکی در سال 2021 در 59 بازی توانست 69 گل به ثمر برساند، سالی که در آن موفق شد سوپرجام آلمان و قهرمانی بوندس لیگا را همراه با بایرن مونیخ به دست بیاورد. او یک گلزن تمام عیار با ویژگی‌های منحصر به فرد است که در هر بازی می‌تواند از ابتدا تا آخرین لحظه در هر زمانی که صاحب توپ شود، تماشاگران و هم‌تیمی‌هایش را غافلگیر کند.
 اعتماد پدر
پدرش کژیشتف که قهرمان سابق جودو و یک فوتبالیست حرفه‌ای بود و در اثر سکته قلبی در سن 49 سالگی از دنیا رفت یکی از کسانی بود که به استعداد فوق‌العاده پسرش ایمان داشت. او همیشه به لوا می‌گفت: «سعی کن بفهمی چه کارهایی می‌توانی در آینده انجام دهی، می‌دانم تو چه توانایی‌هایی داری.» روبرت متولد 1988 در ورشو لهستان است و اولین قدم‌ها به سمت فوتبال را در این شهر برداشت. در سن 15 سالگی او به تیم دلتا رفت و سال بعد به تیم محبوب لژیا ورشو ملحق شد. در آن زمان او بازیکن آرامی نبود و دوران یاغیگری را پشت سر می‌گذاشت. او ماشین پدر و مادرش را بدون اجازه آنها برمی‌داشت یا به گفته خودش می‌دزدید تا در مسابقات اتومبیلرانی محلی با دوستانش شرکت کند، بدون اینکه حتی گواهینامه رانندگی داشته باشد، به سمت پلیس موز پرتاب می‌کرد و حتی وقتی یک معلم مدرسه او را در امتحان رد کرد، به سمت آن معلم تابلو پرتاب کرد.
خداحافظی از فوتبال      
با مرگ پدرش، روبرت به فکر خداحافظی از فوتبال افتاد اما بعد از اینکه اطرافیانش او را از این کار پشیمان کردند از همان زمان شکوفایی او در فوتبال شروع شد حتی با وجودی که نتوانست در تیم لژیا ورشو بماند و مجبور شد به تیم کوچک پروشکو در فصل 07-2006 برود. او به صعود این تیم به لیگ دسته اول لهستان کمک کرد و سال بعد هم 21 گل به ثمر رساند تا مورد توجه تیم بزرگ لهستانی لخ پوزنان قرار بگیرد. هنوز یک ماه نگذشته بود که تیم‌های اروپایی مثل اسپورتینگ خیخون، تاتنهام و ساراگوسا خواستار او شدند اما هیچ‌کدام حاضر نبودند مبلغ 5 میلیون یورویی که باشگاه لهستانی می‌خواست را پرداخت کنند.
گل خراب کن
بالاخره بعد از چندین فصل درخشش باثبات و گلزنی در بالاترین سطح، لواندوفسکی در فصل 10-2009 به دورتموند آلمان رفت که هدایت آن را یورگن کلوپ برعهده داشت، با مبلغ 4.5 میلیون یورو.
عملکرد او در ابتدا آنقدر بد بود که هواداران دورتموند به او لقب «گل خراب کن» دادند ‌اما یورگن کلوپ به او اطمینان کرد و لوا هم تسلیم نشد و با روزانه شش ساعت تمرین در سالن بدنسازی، ابتدا وضعیت بدنی خود را ارتقا داد و سپس از نظر روحی با شرایط فوتبال آلمان تطبیق پیدا کرد و تبدیل به یک ستاره شد. بایرن مونیخ در فصل 14-2013 به سراغ او آمد و روند پیشرفت ستاره لهستانی تا امروز ادامه پید اکرده است.
با 1.85 متر قد و 78 کیلو وزن، لواندوفسکی تبدیل به یکی از برترین گلزنان تاریخ فوتبال جهان شده است. در 688 بازی باشگاهی تاکنون 510 گل زده و در رده ملی هم در 130 بازی 74 گل به ثمر رسانده است. دوشنبه شب او، لیونل مسی و محمد صلاح را پشت سر گذاشت و عنوان بهترین بازیکن جهان از سوی فیفا (The Best) را از آن خود کرد. او به گلزنی و افتخارآفرینی در 33 سالگی ادامه می‌دهد و هدف بعدی‌اش رساندن لهستان به یک جام جهانی دیگر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/19/599192/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها