هنرمندان در فضای مجازی


فرهنگ و اهالی‌اش به روزهای پرکار خود نزدیک می‌شوند؛ ماه‌های پایانی سال به برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری مختلفی گره خورده است. از همین بابت هم بخش عمده فضای مجازی و صفحات فعالان فرهنگی این روزها به تازه‌ترین تولیدات آنان اختصاص دارد.

به یاد «رکن‌الدین خسروی»
آخرین روزهای دی ماه مصادف با سالروز درگذشت زنده‌یاد «رکن‌الدین خسروی» از چهره‌های سرشناس تئاتر کشورمان است؛ هنرمندی که افزون بر کارگردانی، در عرصه نویسندگی و ترجمه هم آثار متعددی از وی به یادگار مانده است. «منصور میرزابابایی»، نویسنده و بازیگر از جمله افرادی است که با انتشار تصویری از خسروی درباره فقدان وی نوشته است.  صفحه انجمن بازیگران خانه تئاتر هم در این رابطه نوشته: «سالروز وداع استاد رکن‌الدین خسروی با ما است، لیکن اثر او در اندیشه و هنر همچنان چون همیشه جاری است. یادش گرامی» این جمله‌ای به نقل از «فرزانه نشاط‌ خواه» بازیگر سینما و تلویزیون است که انجمن مذکور آن را بازنشر کرده است.

چهره ها

آرش فرهنگ‌فر، ازنوازندگان تنبک و ادامه دهنده مکتب زنده یاد «ناصر فرهنگ فر» قرار شده کارگاه ریتم و نوازندگی تنبک، برای نوازندگان سازهای مختلف راه اندازی کند. آن طور که در صفحه این نوازنده آمده کارگاه مذکور از دوم بهمن ماه و به میزبانی آموزشگاه موسیقی گلشن برپا می‌شود.
عباس غفاری کارگردان تئاتر تصویری از تازه‌ترین کار خود و گروهش منتشر کرده و نوشته: «اما به من بگین کدوم یکی از ما می‌توانیم خودخواه نباشیم وقتی می‌دونیم این زندگی نیست که به ما احتیاج داره، ماییم که محتاج زندگی کردنیم!» این یکی دو سطر نوشته درباره  نمایش «می‌خواستم اسب باشم» به نویسندگی محمد چرم‌شیر و کارگردانی عباس غفاری است. مریم معینی، مژده دایی، دریا یاسری و ریحانه گنجی بازیگران این نمایش هستند که گروه سنی توصیه شده برای آن 15 سال به بالا درج شده است. این کار تولید «عمارت نوفل لوشاتو» است که هر شب ساعت 20:30 میزبانی علاقه‌مندان را برعهده دارد.
فرزاد مؤتمن کارگردان سینما تصویری درباره فیلم جدید «مایک میلز» منتشر کرده، فیلمی که ترجمه‌ تقریبی عنوانش «برو بابا، بی‌خیال» می‌شود و درباره این نوشته که هر فیلمسازی آرزو دارد برای حتی یک‌ مرتبه هم که شده فیلمی سیاه و سفید بسازد. در نوشته مؤتمن نکاتی از منظر یک سینماگر آمده که البته برای علاقه‌مندان هنرهفتم هم خواندنی است.

دیداری خاطره‌انگیز
سهراب پورناظری تصویری از دیدار «کیخسرو پورناظری و شهرام ناظری»، هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی منتشر کرده و نوشته: «دیدار روح بخشی بود. پر از خاطرات شیرین از 60 سال زندگی و دوستی و همکاری. بی‌اغراق هر دو ایشان، از «نوابغ هنر سرزمین» و «راهگشای هزاران هنرمند جوان» و «آفریدگار آثار بی‌نظیر در ده‌ها سال هنر ایرانند». دیدن بزرگان کنار هم برای تمامی دوستداران هنر و موسیقی ایرانی اتفاق زیبایی است. بمانند و بیافرینند و ایران از ایشان خشنود.»

جشنواره‌‌ای برای تکنوازان تار و سه‌تار
نهمین جشنواره  تکنوازان «تار و سه تار» با دبیری کیوان ساکت برگزار می شود، خبری که این هنرمند  در صفحه مجازی خود اعلام کرده. هیأت داوران این جشنواره کیوان ساکت و بهداد بابایی  هستند و  در سه رده سنی الف (7-12)، ب (13-19) و ج (20 به بالا) برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد هنری، بیست و پنجم بهمن ماه اعلام شده است. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند سری به صفحه این هنرمند بزنند.

نقد و بررسی کتابی درباره ماجرای سفری وسوسه‌انگیز
صفحه مرکز فرهنگی شهر کتاب خبری درباره سلسله نشست‌های نقد و بررسی خود منتشر کرده، بر اساس این خبر نشست نقد و بررسی کتاب «مسکو ۲۰۴۲» نوشته «ولادیمیر واینوویچ» با ترجمه‌ «زینب یونسی» روز سه‌شنبه ۵ بهمن ساعت ۱۴ با مترجم کتاب و جمعی از اهالی ادبیات به صورت مجازی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند. ماجرای این کتاب در سال 1982 سپری می‌شود، ویتالی کارتسف، نویسنده‌ روس، متوجه می‌شود یک آژانس مسافرتی در مونیخ، تور مسافرتی با تاریخی وسوسه‌انگیز برگزار می‌کند؛ سفر به مسکوی سال ۲۰۴۲. چگونه می‌توان دست رد به سینه‌ سفر به آینده زد؟ سفر به میانه‌ قرن بیست‌ و یکم سرشار از شگفتی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/24/599220/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها