در پی حمله کوبنده انصارالله به امارات

«مقاومت» تحسین کرد


زهره صفاری/ جنگنده‌های ائتلاف سعودی در کمتر از 24 ساعت از حملات سنگین موشکی و پهپادی یمن به فرودگاه‌های امارات، با موشک‌باران مناطق مسکونی صنعا، حدود 20 نفر را کشته و چندین ساختمان را تخریب کردند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، امارات در حالی بامداد دیروز صنعا را زیر آتش گرفت که به رغم تأکیدهای بسیار مقامات ابوظبی برای عقب‌نشینی از جنگ 5 ساله یمن، همچنان به عنوان بازوی نظامی و آموزشی ائتلاف تحت رهبری عربستان فعالیت دارد. گرچه منابع خبری شمار تلفات این بمباران را 14 نفر اعلام کردند که بیشترین قربانیان در تخریب ساختمان خانه یکی از افسران سابق ارتش یمن ثبت شده اما معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله در توئیتی شمار تلفات را 20 غیرنظامی اعلام کرده است. به نوشته «سبا نت»، وزارت حقوق بشر یمن با محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در صنعا، دربیانیه‌ای اعلام کرد: «جنایات و فجایعی که ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن مرتکب شده است با چراغ سبز دولت امریکا و با سلاح‌های امریکایی و حامیان بین‌المللی‌اش صورت می‌گیرد. اما هیچ‌یک از این جنایت‌ها با گذشت زمان فراموش نمی‌شوند و جنایتکاران هرگز نمی‌توانند از مجازات فرار کنند.» بنا به اعلام «المسیره»، پرواز جنگنده‌های ائتلاف متجاوز بر فراز ویرانه‌های حمله دیروز، امدادرسانی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود.

هشدار انصارالله به امارات
ارتش یمن که در نخستین حمله همه‌جانبه خود به عمق خاک امارات با نام «توفان یمن»، فرودگاه‌های ابوظبی و دبی و همچنین تأسیسات صنعتی مصفح را زیر آتش موشک و پهپادهای خود گرفت، مقامات ابوظبی را به حملات احتمالی دیگری به تأسیسات زیرساختی این کشور تهدید کرد. «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش این کشور وابسته به انصارالله با اشاره به استفاده از موشک‌های بالدار قدس2، موشک‌های بالستیک ذوالفقار، پهپادهای صماد3 در حمله روز دوشنبه به امارات گفت: «نیروهای ارتش عملیات نظامی موفقی را در «توفان یمن» رقم زدند و به اهداف‌مان دست یافتیم. نظامیان تهدیدهای خود علیه کشورهای متجاوز را عملی و دردهای بیشتری را به آنها تحمیل کردند. ارتش به شرکت‌ها، شهروندان و ساکنان امارات هشدار می‌دهد که برای حفظ امنیت خود از بخش‌های مهم و حیاتی این کشور دور بمانند. چراکه تا زمانی که تجاوز ائتلاف به یمن ادامه دارد ما در هدف‌گیری تأسیسات حیاتی امارات تعلل نخواهیم کرد.» در همین حال «علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء در پیامی توئیتری، از عملیات موشکی ـ پهپادی نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوزهای رژیم امارات استقبال کرد و نوشت: پیروزی‌های عنایت‌شده در مقابله با رژیم کوچک امارات، که منبع ویرانی و بازوی شرارت و استکبار در منطقه است، را به برادران آزاده‌مان در جنبش انصارالله و فرمانده پیروزشان تبریک می‌گوییم. قیس الخزعلی، رهبر عصائب اهل الحق عراق نیز با تبریک عملیات یمن در عمق خاک امارات، به ابوظبی درباره ادامه مداخله در امور داخلی عراق هشدار داد. «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق نیز با انتشار توییتی اعلام کرد: هدف قرار دادن متجاوزان و تضعیف آنها دفاع از خود است. این اولین گام برای تحقق معادله ایجاد وحشت در دشمن است. مقاومت حق همه ملت‌های مستضعف است تا در برابر اشرار بایستند و مانع از قتل و کشتار فرزندان، کشورشان و سرقت منابع و ثروت‌هایشان شوند.

تکاپوی عربستان و امارات و واکنش‌های خارجی
تهدید عملی یمن با حمله سنگین به امارات، مقامات عربستان را نیز برآشفته کرده است. چراکه به نوشته «بلومبرگ» در شرایطی که رسانه‌های سعودی از انهدام دست‌کم 8 پهپاد در مسیر اهدافی در این کشور خبر دادند، «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی در گفت‌و‌گویی تلفنی با «محمد بن سلمان» همتای سعودی خود، مدعی شد اقدامات صنعا تروریستی است و بر روابط دو کشور برای مقابله با این حملات تأکید کرد. اما واکنش‌های اروپایی و امریکایی به این حملات متفاوت بود. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل حملات به ابوظبی را محکوم کرد و طرفین را به حفظ آتش‌بس و پرهیز از تنش‌زایی دعوت کرد. امریکا نیز با تروریستی قلمداد کردن حمله انصارالله به مواضع امارات، این اقدام را مورد انتقاد قرار داد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد: «تعهد ما به امنیت امارات تزلزل‌ناپذیر است و ما در کنار شرکای اماراتی خود در برابر تمامی تهدیدات علیه قلمروی آنها ایستاده‌ایم.»  این در حالی است که پیشتر امارات از این کشور خواسته بود انصارالله را به فهرست تروریسم اضافه کند.
در همین حال «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز که در یک سال گذشته روابط رسمی با ابوظبی را آغاز کرده، عملیات پیروزمندانه صنعا علیه ابوظبی را محکوم کرد. همتای فرانسوی او نیز با اعتراض به عملیات «توفان یمن»، آن را تهدیدی برای امنیت امارات و منطقه عنوان کرد. به نوشته «فرانس پرس»، عربستان، قطر، بحرین و سازمان همکاری‌های اسلامی نخستین کشورها و سازمان‌هایی بودند که به این اقدام واکنش نشان دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/4/599231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها