سقف بلند همکاری‌های اقتصادی تهران- مسکو


ادامه از صفحه اول
سفر قریب‌الوقوع ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه می‌تواند مذاکرات طرفین را سرعت بخشیده و فرصت مناسبی برای پایداری مناسبات تجاری و اقتصادی کشورمان با اتحادیه اوراسیا فراهم آورد.  اولین دور مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان ماه سال 1400 با حضور نمایندگان ایران و طرف اوراسیایی برگزار شد. همکاری‌های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تسریع در روند عضویت کامل ایران در آن اتحادیه، علاوه بر منافع اقتصادی برای تمامی اعضا، بر توان این اتحادیه در رقابت با سایر اتحادیه‌های فرامنطقه‌ای می‌افزاید.
همچنین کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری دو کشور با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه با روسیه در سال 1394 تشکیل شده است. صندوق مشترک مالی جهت حمایت از طرح‌های تحقیقاتی دو کشور از جمله برنامه‌های ذیل این کمیسیون بوده که با استقبال متخصصین ایران و روسیه مواجه شده و تاکنون در حدود 60 پروژه را مورد حمایت قرار داده است.
از سوی دیگر سند برنامه اقدام مشترک برای اجرایی‌سازی موافقتنامه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور در خرداد 1400 به امضای وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران و رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه رسیده است که این موافقتنامه در توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور می‌تواند راهگشا و مهم قلمداد شود که اشتغال فراوانی را در بخش‌های مختلف گردشگری فراهم می‌آورد.
هم‌اکنون نیز رایزنی‌هایی جهت تسریع در تطابق نظام‌های استاندارد و قرنطینه گیاهی دو کشور برای رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی انجام می‌شود که مسیر تولیدات کشاورزی ایران را مستقیماً به بازارهای روسیه هموار خواهد کرد. به طور اجمالی این سفر می‌تواند مقدمه همکاری‌های طولانی مدتی با همسایه شمالی کشورمان باشد که علاوه‌بر حل بحران‌های منطقه‌ای و محدود کردن نفوذ غرب، در جهت رفاه جامعه و مردم کشورهای منطقه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای و تعاملات اقتصادی گام بردارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/2/599263/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها