در اولین جلسه دادگاه «حبیب اسیود»، از نقش سعودی و امریکا در حمایت از گروهک تروریستی «حرکة النضال» پرده برداری شد

محاکمه قاتل 74 شهروند خوزستانی


گروه سیاسی/ رسیدگی به پرونده اتهامات سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری و با حضور وکلای متهم و تعدادی از خانواده‌های شهدا آغاز شد. حبیب فرج‌الله چعب ملقب به «حبیب اسیود» در حالی برای اولین بار در برابر میزان عدالت ایستاده است که طی بیش از دو دهه گذشته از هیچ شرارتی برای ایجاد آشوب و ناامنی و به شهادت رساندن مردم مظلوم خوزستان دریغ نداشته است و حمله مسلحانه به مردم اهواز در جریان رژه هفته دفاع مقدس در سال ۹۷ که منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان اهوازی شد، تنها یکی از این اقدامات تروریستی گروهک حبیب اسیود بوده است.
نماینده دادستان در جریان قرائت کیفرخواست با یادآوری اینکه حبیب فرج‌الله چعب معروف به ابوعزیز و ابواحمد متولد سال ۱۳۵۲ شاغل در اداره کار سوئد، ساکن آن کشور، دارای سابقه کیفری و حسب محتویات پرونده دارای سلامت روحی بوده است، گفت: طبق اطلاعات تحقیق وزارت اطلاعات، اقاریر متهم، تحقیقات به‌عمل‌آمده و ادله موجود وی متهم به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک تروریستی و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی است.
وزیری با اشاره به عملیات‌های تروریستی این متهم گفت: بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان سازمان برنامه و بودجه خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط‌ زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز، آبادان و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴ و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز ازجمله اقدامات این متهم بوده است.
براساس کیفرخواست گروهک تحت سرکردگی حبیب نبگان و اسیود که در سال 1378 تشکیل و از سال 84 وارد فاز فعالیت تروریستی شد، مرتکب اقداماتی همچون بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی، سرقت مسلحانه (به عنوان یکی از راه‌های تأمین منابع مالی‌شان) و ایجاد رعب و وحشت شده است، در مجموع منجر به شهادت رسیدن ۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شده است.
نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات این گروهک با انتشار نامه مجعول در فروردین ۸۴ منتسب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور و انجام عملیات‌های تروریستی وارد فاز امنیتی و نظامی شد، گفت: این گروهک سندی مجعول با طبقه‌بندی خیلی محرمانه به امضای رئیس دفتر رئیس جمهور وقت خطاب به سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر قصد دولت برای تغییر ساختار جمعیت عرب منطقه را در سطح استان خوزستان منتشر کرد که منجر به برانگیخته شدن احساسات مردم در سطح استان شد.

آزادی به رغم صدور اعلان قرمز
وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی این گروهک تروریستی از حمایت‌های عربستان سعودی بهره‌مند هستند و با وجود صدور اعلان قرمز برای آنها تاکنون اقدام مؤثری از سوی کشورهای اروپایی و سعودی برای تحویل سران گروهک مزبور صورت نگرفته است، افزود: مصاحبه یعقوب حرالتستری سخنگوی حرکة النضال با شبکه‌های معاند و همچنین پیام تبریک حبیب اسیود به عنوان سرکرده نشان دهنده اقدامات تروریستی این گروهک است.
نماینده دادستان ادامه داد: حبیب نبگان و حبیب فرج‌الله چعب به همراه ۵ نفر از سرکرده‌های گروهک در کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، هلند و سوئد، مدیریت اقدامات تروریستی در خاک ایران را برعهده داشتند و علی‌رغم اعلان قرمز برای ۱۲ نفر از سران گروهک متأسفانه کشورهای اروپایی از تحویل آنها به ایران امتناع کردند؛ به گونه‌ای که با وجود دستگیری چعب، توسط کشور لهستان، این کشور به درخواست امریکا و سوئد اقدام به آزادی وی کرد.

تلاش برای تجزیه خوزستان
به گفته نماینده دادستان با اشاره به اینکه عوامل گروهک حرکة النضال که تجزیه خوزستان را از اهداف خود اعلام کرده‌اند با گروهک‌های دیگری همچون جیش‌العدل برای ایجاد اتاق‌های عملیاتی علیه کشور ایران توافق کرده بود، درباره اهم اقدامات این گروهک در خارج از کشور، گفت: هم‌افزایی و هم‌پوشانی با سایر گروه‌های تروریستی برای انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور، ارتباط‌‌گیری با رژیم سعودی و اجرای برنامه‌های چندوجهی خرابکارانه در داخل کشور، تلاش برای تغییر مذهب در داخل کشور از طریق تولید هزاران ساعت برنامه و محتوا، تلاش در راستای ایجاد اتحاد میان گروهک‌های تجزیه‌طلب برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، فضاسازی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای و ارائه راهکار‌های تروریستی، ازجمله اتهامات است.
وی با بیان اینکه این گروهک تروریستی در راستای ترویج خشونت و ایجاد تفرقه قومی در سال ۹۶ با حمایت عربستان سعودی اقدام به ایجاد شبکه تلویزیونی کرده بود، گفت: تبلیغ گسترده وهابیت و آموزش رسمی نحوه فعالیت با اسلحه علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله مواردی است که در این تلویزیون به نمایش در می‌آمد. چعب طی سال‌های اخیر در کشور سوئد زندگی می‌کرده و تابعیت این کشور اروپایی را اخذ و از همان جا اقدام به طراحی اقدامات تروریستی و جدایی طلبانه خود می‌کرد.
پلیس ایران با پیگیری از طریق اینترپل در سال 1386 و با استناد به فعالیت‌های تروریستی حرکة النضال و نقش حبیب فرج‌الله چعب در این عملیات‌ها خواستار صدور اعلان قرمز برای او شد و پلیس اینترپل این حکم را صادر کرد. پس از آن چعب در فرودگاه ورشو دستگیر شد اما درست در زمانی که جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین بین‌المللی خواهان استرداد او و محاکمه‌اش در ایران بود، عربستان سعودی و امریکا با اعمال فشار به دولت لهستان مانع از استرداد این مجرم و سپس مسبب آزادی او شدند.
با این حال حمله به رژه نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس در اهواز در سال 97 که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها شهروند غیرنظامی اعم از زنان و کودکان شد برخورد با آن و تلاش برای دستگیری سرکرده‌اش را وارد مرحله متفاوتی کرد و در نهایت حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود مهر ماه سال 1399 با قرار گرفتن در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان از مسیر ترکیه به داخل مرزهای کشورمان کشانده و دستگیر شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/3/599266/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها