واردات خودرو با دستورالعمل شفاف


مهدی دادفر
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
از سال 70 تا به امروز بیش از ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو مجموعاً وارد کشور شده است و متوسط واردات از سال ۱۳۹۰ تا به امروز بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه در سال است و بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود و سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز سال‌هایی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی قرار داشت. در این میان ممنوعیت واردات خودرو در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از خروج ارز عملیاتی شد.
ممنوعیت واردات خودرو بر اساس مصوبه سران قوا در سال ۹۷ بوده است. البته از بهمن ماه سال ۹۵ سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده و به نوعی ممنوعیت وجود داشت اما از سال ۹۷ وجاهت قانونی پیدا کرد. این مصوبه سه ساله بوده و در اردیبهشت ماه تمام می‌شود، لذا در صورت اتمام این مصوبه، واردات خودرو همانگونه که وزیر صمت اعلام کرد، آزاد خواهد شد. طبق بودجه سال ۱۴۰۱ واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده و احتمالاً همین تعداد واردات صورت گیرد. البته باید دید این موضوع به تصویب شورای نگهبان می‌رسد یا خیر. با این اوصاف به نظر می‌رسد، از نظر سقف قیمتی عدد ۴۰ هزار دلار مشخص شده باشد و همانند گذشته واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع باشد.
اگر قرار باشد خودرو وارد کشور شود و دستور العمل‌های آن بر اساس روش‌ها و استدلال‌های علمی و منطقی تعیین نشود، آثار و نتایجی که مدنظر قانونگذار است به هیچ عنوان محقق نخواهد شد و بازار از نظر قیمتی تغییری نخواهد یافت. واردات خودرویی که قرار است انجام شود باید بر اساس دستورالعمل شفاف و با یک نگاه علمی و منطقی باشد. بدین جهت ضرورت دارد نظرات فعالان حوزه در نظر گرفته شود تا واردات خودرو بدرستی انجام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7874/12/607261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها