روز پر حاشیه مجمع فوق‌العاده کمیته ملی المپیک

برق رفت اما تکلیف روشن شد


گروه‌ورزشی/ مجمع فوق‌العاده کمیته ملی المپیک، 6 شهریورماه را برای انتخابات تصویب کرد. بدون حسین المسلم و حیدر فرمان دبیر کل و یکی از مدیران ارشد شورای المپیک آسیا و در هوای آلوده و گرد و غبار. با 41 رأی از 60 عضو مجمع. در حالی که قرار بود حسین المسلم و حیدر فرمان با جت شخصی دیروز به تهران بیایند تا میهمان ویژه مجمع فوق‌العاده باشند، اما گرد و غبار و شرایط بد جوی اجازه پرواز به جت شخصی آنها را نداد، تا مجمع بدون حضور آنها با همه حاشیه‌هایش، رأی به برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک در شهریورماه و چند روز بعد از بازی های کشورهای اسلامی بدهد.

 مجمع بدون برق
قرار بود یکساعت قبل از شروع مجمع، سالن آموزش در طبقه دوم هتل آکادمی افتتاح شود و بعد همه برای مجمع به سالن استاد فارسی بروند. محمدرضا داورزنی، علیرضا پاکدل، علی دادگر، علی مرادی، صدیقی، طاهره طاهریان، کیکاووس سعیدی و... حاضر بودند. اما قطع برق همه را غافلگیر کرد.سید رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم سید حمید سجادی وزیر ورزش را همراهی کرد. وزیر ورزش به محض ورود به لابی هتل المپیک پرسید چرا همه جا تاریک است؟ و در ادامه سجادی و طاهره طاهریان با قیچی روبان قرمز، سالن آموزش آکادمی ملی المپیک را افتتاح کردند.
بلافاصله همه به سالن استاد فارسی رفتند تا مجمع فوق‌العاده شروع شود. هر چند با نیم ساعت تأخیر. البته مجمع به دلیل غیبت نماینده فدراسیون‌هایی که سرپرست دارند و اعضای افتخاری کمی خلوت‌تر از قبل بود.  البته مثل  چند سال اخیر خبرنگاران اجازه حضور در سالن استاد فارسی را نداشتند و در اتاق دیگری از تلویزیون نظاره‌گر اتفاقات مجمع بودند. کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک با ادای احترام به شهید صیاد خدایی که دو روز پیش ترور شد، تأکید کرد بعضی از اعضا به صورت وبیناری در مجمع حضور دارند. او حتی دلیل غیبت حسین المسلم و حیدر فرمان را هم توضیح داد: «حسین المسلم و حیدر فرمان، مسئولان بلندپایه شورای المپیک آسیا، قرار بود  در مجمع باشند اما با طوفان شن و شرایط جوی کویت، پرواز آنها لغو شد.»
سجادی: انتخابات به جای 30 تیر، 6 شهریور باشد
بعد نوبت به نظرسنجی اعضای مجمع رسید. سید نصرالله سجادی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک اولین نفری بود که پیشنهاد برگزاری انتخابات در شهریورماه را مطرح کرد: «پیشنهاد من این است که مجمع در تاریخ 30 مرداد برگزار نشود و با تأخیر یک هفته‌ای  6 یا 7 شهریور برگزار شود. باید کار را ملی ببینیم تا مجمع به خیر و خوشی برگزار شود.
دبیر: اسفندماه انتخاب برگزار می‌شد، 6 ماه جلو بودیم
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی نفر دوم بود. کسی که مجمع 17 اسفندماه را با حرف‌هایش به جنجال کشاند. او گفت: «امیدوارم در این جلسه هر حرفی می‌زنیم برای خدا باشد. 17 اسفند همه به من حمله کردند. اگر همان موقع انتخابات انجام شده بود، 6 ماه جلو افتاده بودیم. نقد من به اعضای هیأت اجرایی درست بود ولی به قول خسروی‌وفا خوب بیان نکردم. من بچه جنوب تهران هستم. امیدوارم بد بدرقه نباشیم و شأن صالحی‌امیری حفظ شود. امیدوارم موقعیت‌های سیاسی را در نظر بگیریم و افراد هر تصمیمی می‌گیرند، شأن صالحی امیری حفظ شود. از او نقد داشته و دارم ولی از صالحی امیری تشکر می‌کنم. او در جواب تذکر کیکاووس سعیدی برای پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: «شانس آوردیم برق رفت، وگرنه شما نیم ساعت صحبت می‌‌کردید. تا ۱۰ دقیقه دیگه رأی‌گیری کنید تا زودتر به کارهایمان برسیم.»
ساعی: تغییر و تحولات به کاروان لطمه می‌‌زند
هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو هم مخالف برگزاری انتخابات در تیرماه بود: «حمله‌های زیادی به بعضی اعضای هیأت اجرایی شد که دیگر رئیس فدراسیون نیستند، آن هم در حالی که من در جلسات بودم و می‌دیدم که این عزیزان دوست داشتند انتخابات برگزار و این دوره تمام شود. صلاح نیست ۲۰ روز قبل از بازی‌های کشورهای اسلامی تغییر و تحولات انجام شود. بدون شک با انتخابات ۹۰ درصد هیأت اجرایی هم تغییر می‌‌کند با تفکر متفاوت. این تغییر و تحولات باعث لطمه به کاروان ایران در قونیه می‌‌شود.»
تاریخ ۶ شهریورماه را به پیشنهادات اضافه کنید
آرش میر اسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو هم موافق انتخابات در شهریورماه بود: «جلسه پیش به صورت مناسب نبود و دست بلند کردن و رودربایستی ایجاد کرد. معتقدم که زمان طلایی تا کشورهای اسلامی مهم است. ما مدعی هستیم و می‌‌خواهیم پر قدرت باشیم و نتایج انتخابات حتی در بحث روانی تأثیر دارد. اجازه دهید ما فدراسیون‌ها تیم‌های خود را با آرامش شرکت دهیم. حتی 7 شهریور هم باشد اتفاقی نمی‌افتد. منفعت ورزش کشور را در نظر بگیرید.» عزیزی رئیس فدراسیون گلف درباره وبیناری بودن انتخابات سؤال پرسید که کیکاووس سعیدی گفت انتخابات حتماً حضوری است و در انتخابات ۲۹ فدراسیون المپیکی و ۶ نماینده ورزشی باید رأی‌شان غالب باشد. بعد از آن اعضای مجمع رأی‌هایشان را به صندوق انداختند که با تأکید سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، برای شمارش به محمدرضا پولادگر و محمود خسروی وفا سپرده شد.
 صالحی امیری: از همه حلالیت می‌‌طلبم
در حالی که سید رضا صالحی امیری قرار نبود صحبت کند، اما در فرصت شمارش آرا تریبون به او رسید و او هم بعد از تشکر از اعضای هیأت اجرایی و آنهایی که حمایت و نقدش کردند از مسعود سلطانی فر وزیر ورزش قبلی هم یاد کرد: «روز اول گفته‌ام و حالا هم می‌گویم که محوریت ورزش کشور وزیر است، نمی‌توان ورزش را با چند نفر اداره کرد، باید باور داشت که محور ورزش وزیر است، تلاشم این بود  که این چهار سال اخلاق و فضیلت را مقدم بر همه امور بدانم و باور کنیم ورزش قهرمانی بدون معرفت را ه به جایی نمی‌برد. دلیل تجلیل از قهرمانان و پیشکسوتان همین است، پهلوانان نماد اخلاق و معرفت هستند، ارزش‌های معنوی نباید کم‌ شود و به همین دلیل موضع فرهنگ را به عنوان متن دانستم. به اندازه کافی ورزش ایران مظلوم است و مشکلات دارد و به اندازه کافی در تقسیم بودجه نادیده گرفته شده است. نه اینکه دولت و مجلس نخواهند بلکه شرایط کشور اقتضا نمی‌کند، دولت و مجلس به کمک ما بیایند. تخریب چهره‌ها، پیشکسوتان و اهالی ورزش گناه نابخشودنی است. مگر می‌شود حق نصرالله سجادی، خسروی وفا، سلطانی‌فر،‌ هاشمی‌طبا، کیومرث‌ هاشمی و... را نادیده گرفت؟ باید از همدیگر قدردانی کنیم نباید بین فدراسیون‌ها تفکیک بگذاریم. اگر در یک خانواده انگ زنی انجام شود، نابود می‌شود. اگر بیانی، جمله‌ای و قضاوتی از زبان من جاری شد که حق نبود، از همه حلالیت می‌طلبم و از  همه کسانی که حق گردن من دارند طلب حلالیت دارم. سخن درون خانواده ورزش نباید به بیرون منتقل شود. هر بحثی دارید انجام دهید ولی بیرون از خانواده ورزش نباید کوچک‌ترین دغدغه و ناراحتی ایجاد شود. برای کمک به هیأت اجرایی جدید هم آماده هستم.» بعد هم اعضای مجمع ، 9 مورد اصلاحیه مد نظر ioc در آیین‌نامه را تأیید کردند تا بعداز اطلاحات برای  ioc  فرستاده شود و ظرف یک هفته  تا۱۰ روز برگردد تا انتخابات کمیته مشکلی نداشته باشد.

قطع تلویزیون  اتاق خبرنگاران
درست وقتی قرار بود دبیر کل کمیته ملی المپیک به مجمع گزارش بدهد، تصویر تلویزیون اتاق خبرنگاران قطع شد و خبرنگاران گزارش او را نشنیدند. قطع برق مجموعه انقلاب و استفاده از برق اضطراری، حاشیه روی حاشیه‌های مجمع گذاشت. البته اواسط صحبت‌های او، تصویر وصل شد. وقتی او دلیل نیامدن المسلم و حیدر فرمان را توضیح داد، اما موقع توضیح درباره برنامه و دستورالعمل جلسه دوباره تصویر‌ها رفت.

نتیجه رأی‌گیری
​​​​​​​در نهایت اعضالی مجمع با برگزاری  انتخابات در 6 شهریورماه موافقت کردند. این پیشنهاد  با 41 رأی، از 60 رأی، 57  عضو حاضر و 3 رأی وبیناری نهایی شد.
۲۰ تیرماه ؛ ۱۵ رأی
۶ شهریوماه؛ 41 رأی
۴ رأی  مخدوش

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/21/614156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها