23:30 امشب؛ مصاف رم و فاینورد در فینال لیگ کنفرانس

نبرد بر سر اولین‌ها در تورنمنت جدید


گروه ورزشی/ امشب اولین فینال یک تورنمنت تازه تأسیس در اروپا انجام خواهد شد تا یک شب خاص در تاریخ فوتبال رقم بخورد. از ساعت 23:30 در ورزشگاه «کومبتاره» شهر تیرانا پایتخت آلبانی، اولین فینال تورنمنت جدید و نوپای لیگ کنفرانس اروپا بین تیم‌های رم و فاینورد برگزار خواهد شد. اولین فصل لیگ کنفرانس اروپا جذاب بود و حالا رم و فاینورد این شانس را دارند که به عنوان اولین فاتحان این تورنمنت نام خود را در کتاب تاریخ فوتبال ثبت کنند.  رم به دنبال اولین قهرمانی‌اش در اروپا است و پیش‌تر دو بار در فینال‌های اروپایی شکست خورده، و فاینورد می‌تواند اولین تیمی شود که فاتح هر سه جام فعلی اروپایی است.
رم البته سابقه قهرمانی جام مکاره را در سال 1961 دارد، اما این تیم قهرمانی بزرگی در اروپا کسب نکرده است. آنها در فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال 1984 به لیورپول باختند و هفت سال بعد در فینال جام یوفا برابر اینتر شکست خوردند. آن دو رقابت حالا با نام لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا برگزار می‌شوند و لیگ کنفرانس اروپا هم اولین فصل خود را سپری می‌کند. رم این فصل سری آ را با برد سه بر صفر در خانه تورینو به پایان رساند. دو گل تامی آبراهام و پنالتی لورنتزو پلگرینی آنها را به فصل بعد لیگ اروپا می‌برد، و این تیم از این جهت نیازی به قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا ندارد. رم در این رقابت‌ها یک شکست 6-1 مقابل بودوگلیمت را تجربه کرده اما در نهایت با برد مقابل لسترسیتی به فینال راه یافته است. نکته قابل توجه اینکه اشک‌ها و فریادهای ژوزه مورینیو به نوعی به لیگ کنفرانس اروپا اعتبار داد. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد قهرمانی در یک تورنمنت نوپا که خیلی‌ها متوجه نشدند چرا یوفا آن را در تقویم خودش قرار داد، تا این حد مهم شود. با این حال تیمی مثل رم که سال‌هاست جام نگرفته ارزش این جام زیبا را می‌داند. ژوزه مورینیو هم که جام‌های رنگارنگی کسب کرده حالا 4 سال است که قهرمان نشده و این قهرمانی خاص را می‌خواهد به رمی‌ها تقدیم کند. ژوزه مورینیو همچنین قهرمان 3 رقابت اروپایی شده و به دنبال چهارمین است. اولین قهرمانی او در جام برندگان جام اروپا با بارسلونا به عنوان دستیار بابی رابسون بود، و بعد دو بار لیگ قهرمانان و جام یوفا/ لیگ اروپا را فتح کرد. فاینورد در مرحله نیمه ‌نهایی مارسی را برد و می‌خواهد در چهارمین فینال اروپایی خود هم پیروز شود. آنها در جام باشگاه‌های اروپا در سال 1970 با برد مقابل سلتیک قهرمان شدند، و در جام یوفا در سال‌های 1974 و 2002 هم فاتح شدند.
آرنه اسلات، مربی فاینورد، تیمی پرانرژی ساخته است. آنها در مرحله گروهی لیگ کنفرانس اروپا شکست نخوردند. این تیم در 12 بازی در این رقابت‌ها 28 گل زده است که یکی بیشتر از رم است. سیریل دسرس، مهاجم این تیم با 10 گل بهترین گل‌زن این رقابت‌ها است. آبراهام مهاجم رم هم 9 گل زده است. فاینورد در لیگ هلند هم سوم شده است. تیم آرنه اسلات به جایی رسیده که می‌تواند فصل بی‌جامش را با یک قهرمانی تمام کند. این فصل در اردیویزی هلند زیر سایه آژاکس و آیندهوون قرار گرفتند و فاصله‌شان هم با این دو تیم زیاد بود. در جام‌حذفی هم موفق نبودند. با این حال آینده فاینورد را با سرمربی 43 ساله‌اش روشن می‌بینند. برخلاف حریف امشب‌شان، زمانی آنها قهرمان اروپا بوده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/21/614157/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها