اخبار


تجمیع اطلاعات شرکت‌های دولتی برای اولین بار
معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه برای اولین بار در کشور اطلاعات مالی مربوط به شرکت‌های دولتی تجمیع شده است، گفت: در دو ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ در مجموع 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد به ۲۰۳ هزار نفر پرداخت شده است.
به گزارش تسنیم، سید عباس حسینی با بیان اینکه در ایران بخش دولتی یکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه اقتصادی است، گفت: اطلاعات این حوزه مربوط به حوزه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های تابع آنها است. در بخش دولتی، سال‌های سال مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شد اما اطلاعات آن در اختیار عموم قرار نمی‌گرفت و مصوبات مجامع  بررسی نمی‌شد.
وی افزود: در دولت سیزدهم تلاش شده تا با پشتوانه قوانین این امکان فراهم شود تا فرصت بهتری برای بررسی عملکرد و تنظیم‌گری آنها به منظور انجام بهتر خدمات فراهم شود. امروز و با انتشار اطلاعات این شرکت‌ها بررسی و تجمیع اطلاعات آنها ممکن شده است. این برای اولین بار است که اطلاعات شرکت‌ها به این شکل جمع‌آوری شده است.حسینی با بیان اینکه در کل 451 شرکت دولتی که بانک‌ها و بیمه‌های دولتی نیز شامل آنها است وجود دارد، گفت: از این تعداد 379 شرکت دارای ردیف بودجه و 72 شرکت فاقد ردیف بودجه هستند. 297 شرکت فرعی و 81 شرکت اصلی را بین شرکت‌های دارای ردیف در بودجه داریم. از بین کل شرکت‌های دولتی 351 شرکت فعال هستند که بقیه یا در حال تسویه و یا غیرفعال هستند. از بین شرکت‌هایی که فاقد ردیف در بودجه هستند، 8 شرکت مادر تخصصی و 64 شرکت تابعه وجود دارد. وی با اشاره به بودجه کل کشور گفت: در بودجه کل کشور در سال 1401، 2200 هزار میلیارد تومان که شامل 60 درصد بودجه می‌شود، مربوط به شرکت‌های دولتی است. 
​​​​​​​
۲۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی
مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد، کل مطالبات غیرجاری (معوق) شبکه بانکی را ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: استمهال بدهی تسهیلات گیرندگان مهم‌ترین دلیل ایجاد بدهکاران بانکی است.
به گزارش ایرنا، «قربان اسکندری» در نشست بررسی انتشار اسامی بدهکاران بانکی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها اظهار کرد: کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و کل دارایی شبکه بانکی ۷۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که نتیجه تقسیم این دو عدد ۳.۵ درصد می‌شود. وی ادامه داد: تسهیلات غیردولتی بانک‌ها ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان (۴۵ درصد دارایی شبکه بانکی) است و تسهیلات غیرجاری ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و سایر دارایی شبکه بانکی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ درصد، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و ۵.۵ درصد کل دارایی بانک‌ها است. مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: مجموع رقم‌های ذکرشده ۷۴ درصد کل دارایی بانک‌ها است، در حالی که کل نقدینگی ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. این مقام مسئول با طرح این سؤال که بنگاه زیان‌ده چگونه خلق نقدینگی می‌کند، افزود: چرخه امحای نظام بانکی خراب است و علت این خلق نقدینگی در شرایط فعلی و ساختار موجود به این صورت است که ۱۱ تا ۱۳ درصد رشد نقدینگی نتیجه وضع موجود است و باید بررسی کرد که ۳۰ تا ۳۳ درصد بقیه چگونه ایجاد می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/8/614168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها