ایران از برنامه‌های حمل و نقلی برای افزایش بار عبوری گزارش می‌دهد

کسب درآمد 20 میلیارد دلاری با ترانزیت 20 میلیون تن بار در سال


گروه اقتصادی /ظرفیت ایران در میزان عبور بار از کشور بیش از ۲۰ میلیون تن است این میزان بار ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور در پی دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر 90 درصد حمل بار در کشور ازطریق جاده است، اصلی‌ترین محور برنامه رشد ترانزیت، استفاده از ظرفیت راه‌آهن است. در کشورهای توسعه یافته 80 درصد حمل بار با حمل و نقل ریلی انجام می‌شود اما در ایران علی‌رغم هدفگذاری 30 درصدی، در سال‌های اخیر این میزان یک سوم و فقط معادل 10 درصد بوده است. متولیان بخش حمل و نقل ریلی، روز گذشته در نهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، برنامه جامع این بخش را برای توسعه و افزایش ظرفیت انتقال بار اعلام کردند.
افزایش سهم خطوط ریلی از ترانزیت بین‌المللی
بر اساس ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از حمل مسافر و ۳۰ درصد حمل بار توسط حمل‌ و نقل ریلی انجام گیرد ولی در 5 سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه، آمارها نشان می‌دهد این درصد نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی سال‌ها کاهش یافته است چرا که به گفته میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن، «الزامات آن از جمله تزریق نقدینگی در صنعت حمل‌ و‌ نقل ریلی محقق نشده است.»
معاون وزیر راه و شهرسازی، در بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت: طبق بند الف ماده ۵۷  که یکی از الزامات تحقق بند ب یعنی همین افزایش جابه‌جایی‌ها توسط حمل‌و‌نقل ریلی است، باید یک درصد منابع نفتی برای حوزه حمل ‌و ‌نقل ریلی در نظر گرفته شود که در طول ۵ سال برنامه، سهم صنعت ریلی از این عدد تقریباً صفر بوده است.
رکوردهای ترانزیتی
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله حمل ‌و ‌نقل ریلی بین‌المللی کشور را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار ترانزیت شکستیم که این عدد نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر شده است.
صالحی ادامه داد: صادرات ریلی نیز سال گذشته با حمایت‌های مقام عالی وزارت و تلاش‌های اصحاب حمل ‌و ‌نقل ریلی به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن رسید و رکوردی در تاریخ صادرات حمل‌ و‌ نقل ریلی به ثبت رساند. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تفاهمات مطلوبی که طی روزهای گذشته با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه CIS بویژه کشور قزاقستان منعقد شد، ترانزیت ریلی کشور در حوزه بین‌المللی را افزایش دهیم. صالحی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده با کشور قزاقستان گفت: بر این اساس برای ترانزیت ۵ میلیون تن بار بین‌المللی تفاهم شد که برای ماه اول و به صورت آزمایشی تعهدی کمتر از این رقم را با توجه به ظرفیت خطوط ریلی و لکوموتیوهای موجود شروع خواهیم کرد. وی ادامه داد: امیدواریم با تزریق لکوموتیو کشور چه در بخش تولید داخل و چه بخش تزریق منابع و نقدینگی برای سرعت دادن به تعمیر لکوموتیوهای زمین‌گیر موجود که قابلیت بهره‌برداری دارند، ظرفیت ترانزیت را ارتقا دهیم.
تدوین سند جامع حمل و نقل
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون هیچ سند جامع و عملیاتی برای حمل ‌و نقل ریلی نداشتیم و امروز مطالعه عمیقی انجام شده تا یک اطلس کامل از نیازهای موجود و وضعیت فعلی حمل ‌و ‌نقل ریلی گردآوری شده‌ است و بزودی این سند  رونمایی می‌شود.
داخلی‌سازی لکوموتیو
مدیر عامل راه‌ آهن همچنین از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی لکوموتیو زیمنس و جی‌ام در کشور خبر داد و گفت: سطح فناوری ریلی در کشور متوسط و پایین است. وی تصریح کرد: تولید لکوموتیوهای زیمنس و جی‌ام در داخل در دستور کار قرار دارد.
ساخت قطعه پایانی کریدور شمال-جنوب
صالحی در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه سال‌هاست در رابطه با آغاز ساخت پروژه ریلی رشت - آستارا گفت‌وگو می‌شود اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های دولت سیزدهم عملیات اجرایی این پروژه بزودی آغاز خواهد شد. بر اساس این گزارش در نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، 90 شرکت داخلی، 4 شرکت خارجی و 19 شرکت دانش بنیان حضور دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/11/614194/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها