با پایان شایعه ممنوعیت واردات آیفون

آرامش به بازار تلفن همراه بازگشت


فناوری/ با انتشار گزارش‌هایی درباره قرار گرفتن گوشی‌های آیفون در گروه ۲۷ و در نتیجه، عدم ثبت سفارش و تأمین ارز آن، بسیاری این موضوع را به توقف واردات آیفون به کشور تعبیر کردند؛ موضوعی که قویاً توسط دولت رد شد و مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، این موضوع را تنها در نتیجه اختلالات پیش آمده، پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت ‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی دانست. 
به نظر می‌رسد این اختلالات زمینه ساز حضور واسطه‌ها و دلالان در بازار موبایل شده و تنها با عنوان شدن احتمال محدودیت ورود آیفون به کشور، قیمت برخی انواع گوشی این برند تا 10میلیون تومان افزایش داشت که البته این روند بر بازار دیگر برندها نیز تأثیرگذار بود.

ازسرگرفتن ثبت سفارش آیفون
سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به برخی اخبار برای ممنوعیت واردات موبایل برخی نشان‌های تجاری، گفت: ثبت سفارش موبایل برای کلیه نشان‌های تجاری(برندها) هیچ محدودیتی نداشته و پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت‌‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی، برخی اولویت‌‌بندی‌های کالایی مقطعی یا برخی اختلالات پیش می‌آید که امری طبیعی است. لذا با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود.
عباسپور افزود: سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است و تنها در دو ماه ابتدایی امسال بیش از ۶ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری، سهم بالایی در ثبت سفارش‌های سال‌جاری دارد.
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تأکید کرد: امسال با توجه به افزایش میزان ثبت سفارش گوشی تلفن همراه، کماکان اولویت‌بندی گروه‌های کالایی برای واردات کالا برقرار بوده و رویه‌های تخصیص و تأمین ارز بر اساس مقررات و اولویت ‌بندی‌های کالایی صورت می‌پذیرد.

اپل چهارمین برند پرطرفدار در ایران
اما برند اپل چه سهمی از بازار تلفن همراه را در ایران به خود اختصاص داده است؟ بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه، از ۱۸ میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه تلفن همراه که در بازه یک ساله (اسفند ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰) وارد کشور شده، سهم مدل آیفون از برند اپل حدود ۶ درصد بوده است.
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در این باره به «ایران» گفت: در کل سال 99 در زمینه برند اپل حدود 500 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که این رقم در کل سال 1400 به 1.4میلیارد دلار رسیده است. وی دلیل افزایش این ارزبری را نیز نوسانات قیمت دلار در بازار و روند افزایشی آن دانست و یادآور شد: برای واردات گوشی‌های برند اپل هیچ ارز نیمایی اختصاص داده نشده است. اسحاقی همچنین یادآور شد: در سال 99 هرماه به طور متوسط 65هزار گوشی آیفون به فروش رسیده درحالی که این رقم در سال 1400 به 125هزار عدد رسیده است.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه همچنین یادآور شد حالا دیگر گوشی‌های آیفون همچون خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و برخلاف برندهای دیگر، حتی مدل‌های قدیمی گوشی‌های برند اپل نیز فروش دارد و هنوز هم خرید و فروش می‌شود، شاید افزایش میزان خرید این گوشی توسط کاربران هم به این موضوع نیز بازگردد.
گفتنی است طبق اعلام اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه گزارش (اسفند ۹۹ تا اسفند1400)، سهم برند سامسونگ از بازار، ۴۸ درصد است و برند شیائومی با کسب سهم ۲۸ درصدی از بازار تلفن همراه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. رتبه بعدی به برند نوکیا تعلق دارد و رتبه چهارم سهم بازار به برند اپل اختصاص یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/12/614200/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها