گزارش


دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال مقابل کانادا لغو می‌‌شود؟
سخنگوی وزارت امور خارجه: ورزشی‌ترین امور
 بازیچه جهتگیری‌های سیاسی شده است
گروه ورزشی/ در حالی که طی چند روز گذشته صحبت‌هایی درخصوص لغو دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با کانادا در ونکوور مطرح شده بود، دیروز نیز رسانه‌ها و همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به این موضوع پرداختند. تیم ملی فوتبال ایران طبق توافق با فدراسیون فوتبال کانادا قرار است در تاریخ ۱۶ خرداد به مصاف این تیم برود و مدیران فدراسیون فوتبال درصدد بودند تیم ملی در زمان سفر به کانادا، دو بازی دوستانه دیگر را هم در این کشور برگزار کند و حتی در این میان توافقات نهایی هم با مدیران و سرمربی تیم اکوادور به عمل آمده بود اما در نهایت سیاسی‌کاری و رفتارهای غیرورزشی دولت و پارلمان کانادا، سبب شد تیم ملی نتواند بازی با اکوادور را در تورنتو برگزار کند. در واقع فدراسیون کانادا به تبعیت از دولت و پارلمان این کشور مجوز میزبانی تیم ملی کشورمان از حریفی دیگر را در خاک این کشور نداده و البته هیچ تضمینی را هم در نظر نگرفته است که تمام اعضای کاروان تیم ملی بتوانند برای سفر به این کشور و برگزاری بازی دوستانه با کانادا ویزا بگیرند. در این میان بحث فنی و مسافت طولانی به کانادا برای برگزاری تنها یک دیدار در این کشور ایجاد شده که چندان نمی‌تواند بهره بالایی در زمینه آماده‌سازی تیم ملی داشته باشد. با این وضعیت به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ایجاد شده و تحرکات سیاسی علیه تیم ملی، در صورت توافق طرفین و حذف پرداخت غرامت، حتی دیدار شاگردان اسکوچیچ با کانادا هم احتمال دارد لغو شود. بر همین اساس دیروز مایکل لیچ خبرنگار کانادایی شبکه تلویزیونی «سیتی نیوز» تورنتو درخصوص هجمه‌های سیاستمداران کانادایی درخصوص برگزاری این بازی دوستانه به تسنیم گفت: «فکر نمی‌کنم نظرات سیاستمداران در این مورد واقعاً کمک‌کننده باشد. با موضع فدراسیون فوتبال کانادا موافقم که از ورزش می‌توان برای پُر کردن شکاف‌های جغرافیای سیاسی استفاده کرد. همچنین درک می‌کنم که مردم به دلایل سیاسی از انجام بازی دوستانه با ایران ناراحت باشند. برای کسانی که در هر صورت احساسات قوی نسبت به برگزاری این بازی دارند، احترام قائل هستم. شخصاً با این بازی مشکلی ندارم.» 
علاوه بر این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی پیرامون اظهارات سیاسی برخی از دولتمردان کانادایی درخصوص دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت: «هماهنگی این دیدار مستقلاً از سوی فدراسیون‌های فوتبال دو کشور، در چهارچوب دیدارهای معمول تدارکاتی فوتبال صورت گرفته و فدراسیون فوتبال کانادا در این خصوص اعلام کرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده سیاسی گروه‌های شناخته شده ضد ایران، این رویداد صرفاً ورزشی را میزبانی کند.» او افزود: «متاسفانه به نظر می‌رسد برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی‌ترین امور هم بازیچه جهتگیری‌های حزبی و جبهه‌بندی‌های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضعگیری‌ها و اظهارنظرهای منفی نخست وزیر کانادا و برخی افراد دیگر، حاکی از نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار علنی مقامات این کشور براحتی بازیچه گروه‌های مخالف و ایران‌ستیز می‌شود.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «از دولت و فدراسیون فوتبال کانادا انتظار می‌رود فارغ از جوساز‌ی‌ها، بر اساس منشور حرفه‌ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه‌‌ها و انگیزه‌های سیاسی و نیز شانتاژهای تبلیغاتی مخالفان تعاملات غیرسیاسی بین مردم کشورها، تسهیل کنند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است همه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چهارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئولیت تمامی عواقب آن بر دوش طرف کانادایی خواهد بود.» علاوه بر این حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان در این باره در صحبت‌هایی که در جمع خبرنگاران داشت با ابهام درباره دیدار تیم ملی با کانادا صحبت کرد و در این باره گفت که هنوز چیزی قطعی نشده است. گفتنی است اردوی تیم ملی از 9 خرداد در تهران آغاز خواهد شد.
پرداخت بخشی از دستمزد دستیاران ایرانی اسکوچیچ
فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر بین 20 تا 25 درصد قرارداد دستیاران ایرانی دراگان اسکوچیچ را پرداخت کرده تا پس از مدت‌ها، وحید هاشمیان، کریم باقری، مهرداد خانبان و علی اصغر قربانعلی‌‌پور بخشی از دستمزدشان را دریافت کرده باشند. از طرفی درمورد بحث تمدید قرارداد مربیان ایرانی هم در شرایطی که به برخی از آنها اعلام شده بود در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته کارهای عقد قرارداد جدیدشان مشخص خواهد شد اما این موضوع تاکنون محقق نشده و ظاهراً قرار است پیش از سفر تیم ملی به ونکوور، بحث تمدید آنها نهایی شود. البته فدراسیون فوتبال به باقری و خانبان اعلام کرده باید از بین تیم ملی و پرسپولیس، یک تیم را انتخاب کنند.

حریفان نوجوانان و جوانان در آسیا مشخص شدند
قرعه‌کشی مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی زیر 17 سال آسیا 
(بحرین 2023) دیروز در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)‌ در مالزی به‌صورت آنلاین برگزار شد و تیم ملی نوجوانان کشورمان در گروه I باید به مصاف تیم‌های قرقیزستان، هنگ‌کنگ و لائوس برود. رقابت‌های این گروه به میزبانی قرقیزستان از 9 تا 17 مهرماه در بیشکک برگزار می‌شود.  همچنین دیروز قرعه‌کشی مرحله مقدماتی مسابقات مقدماتی جوانان قهرمانی آسیا نیز برگزار شد و بر این اساس تیم جوانان ایران در گروه J این مسابقات با تیم‌های امارات، قرقیزستان و برونئی همگروه است. این مسابقات 19 تا 27 شهریور‌ ماه سال 1401 در قرقیزستان برگزار خواهد شد و قرار است مرحله نهایی این مسابقات در سال 2023 میلادی به میزبانی ازبکستان برگزار شود. 10 تیم برتر گروه‌ها به همراه 5 تیم دوم که بهترین عملکرد را در دور گروهی این مسابقات داشته باشند به همراه ازبکستان میزبان 16 تیم حاضر در دور نهایی را تشکیل خواهند داد.
​​​​​​​
رأی دیدار استقلال و نساجی اعلام شد
رأی تخلفات دیدار استقلال و نساجی در جام حذفی از سوی کمیته انضباطی اعلام شد. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، در دیدار استقلال و نساجی از سری رقابت‌های جام حذفی که روز 22 فروردین برگزار شد، تخلفاتی از سوی تماشاگران استقلال مبنی بر فحاشی به مقام رسمی مسابقه و پرتاب اشیا به سمت داور رخ داد و بر همین اساس باشگاه استقلال به پرداخت 50 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. همچنین این باشگاه به دلیل سوء رفتار تیمی نیز باید 30 میلیون تومان جریمه نقدی پرداخت کند. ضمن اینکه نساجی هم به دلیل سوء رفتار تیمی به پرداخت مبلغ 10 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/20/614212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها