خبر خوب وزیر بهداشت در مجمع جهانی بهداشت در ژنو

کرونا در ایران مهار شد


گروه اجتماعی/ عملکرد ایران در مقابله با کرونا بویژه تک‌رقمی شدن موارد مرگ‌ومیر روزانه بیماری و گسترش واکسیناسیون علیه کووید19 در مجمع جهانی بهداشت در ژنو مورد تقدیر دبیرکل سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت. شواهد علمی نشان می‌دهد در پی تداوم کاهش شاخص‌های کرونا بویژه تعداد جانباختگان و موارد بستری، ایران در مرحله‌ گذار از پاندمی است و کرونا در ایران مهار شده است. دیروز نیز آمارهای کرونا نوسان ناچیزی نسبت به روز دوشنبه داشت. تعداد مرگ‌ومیر در هر دو روز 7مورد گزارش شد و تنها تفاوت آمارها مربوط به موارد بستری بود، به‌طوری که در 24ساعت منتهی به روز گذشته از مجموع 268بیمار ابتلا به بیماری، 75نفرشان بستری شدند. این عدد در 2خرداد 68 مورد بود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ژنو البته با افتخار از مهار کرونا زیر سایه پوشش 75درصدی واکسیناسیون در کل جمعیت ایران سخن گفت، آن‌هم در شرایطی که به گفته این مقام مسئول، تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا و استکبار جهانی علیه ایران، مانع موفقیت‌های کشورمان در کنترل کرونا نشد، چراکه مردم به یاری نظام سلامت شتافتند.
دکتر بهرام عین‌اللهی در سخنانش همراهی مردم و نیروهای بهداشتی و درمانی را در کنترل و مهار بیماری کووید19 نقطه قوت ایران خواند و اعلام کرد که بیش از دو هفته است که آمار مرگ‌ومیر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما، تک‌رقمی شده است.
او همچنین خطاب به حاضرین مجمع جهانی بهداشت گفت: تاکنون حدود ۱۵۰میلیون دوز واکسن در ایران تزریق شده و پوشش واکسیناسیون در کل جمعیت ایران، حدود ۷۵درصد است.
او همچنین از کوتاهی و عدم انجام وظایف برخی سازمان‌های بین‌المللی درخصوص وضعیت سلامت در برخی مناطق جهان، انتقاد کرد و خواستار ورود سازمان‌های بین‌المللی در برخی مناطق جنگ‌زده از نظر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در 24ساعت منتهی به روز گذشته ۲۶۸بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۷۵نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷میلیون و ۲۳۰هزار و ۵۸۹نفر رسید. همچنین ۷بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۱هزار و ۲۸۸نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷میلیون و ۳۷هزار و ۵۳۶نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶۴۱نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۲میلیون و ۶۱هزار و ۹۱۱آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۵شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۳شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹میلیون و ۷۶۵هزار و ۱۹۳دوز رسید. تاکنون ۶۴میلیون و ۵۰۲هزار و ۶۲۲نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۸۰۱هزار و ۴۸۷نفر دوز دوم و ۲۷میلیون و ۴۶۱هزار و ۸۴نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. 
ایران در مرحله انتقال از فاز «اپیدمیک» کرونا همچنان ماسک بزنید
گرچه ایران در وضعیت باثبات کرونایی قرار دارد با این حال متخصصان حوزه سلامت بارها بر لزوم رعایت پروتکل‌های ضدکرونا و تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری تأکید می‌کنند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: ایران در مرحله انتقال از فاز اپیدمیک کرونا به حالت دیگری قرار دارد و این وضعیت ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.
دکتر مسعود مردانی در ارزیابی از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور توضیح داد: موارد سرپایی بیماری بسیار کم و موارد بستری نیز به حداقل رسیده است. آی‌سی‌یوها عمدتاً به بیمارهای غیر کرونایی اختصاص پیدا کرده‌اند و درواقع می‌توان گفت به کنترل بیماری دست پیدا کرده‌ایم. در عین حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ماسک نزنند و برای توصیه‌های بهداشتی درمانی اهمیت قائل نشوند، ممکن است این شرایط کنترلی، شکننده شود.
وی اظهار کرد: کرونا الان فاز اپیدمیک را پشت‌سر گذاشته ولی هنوز به اندمیسیتی نرسیده است. ایران در مرحله انتقال فاز اپیدمیک به فاز اندمیسیتی قرار دارد و ما از یک وضعیت اپیدمیک به حالت دیگری در حال انتقال هستیم و این ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/22/614252/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها