گزارش رئیس‌جمهور از سفر یک‌روزه خود به مسقط

طراحی سازوکارهای همکاری دوجانبه


دیدگاه‌های ایران و عمان درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به هم نزدیک است. این سخن رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر مهمش به عمان در فرودگاه مهرآباد نشان داد که رابطه تهران و مسقط همچنان بر مدار دوستی و همکاری ادامه خواهد یافت. سفری که او در اشاره به آن یادآور شد همکاری‌های ایران و عمان در عرصه‌های مختلف ذیل سازوکارهای طراحی شده به منصه‌ظهور خواهد رسید. رئیسی اما افزایش دو برابری حجم تجارت میان دو کشور، از رقم ۷۰۰میلیون دلار به ۱,۳میلیارد دلار را با ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور ناهمخوان دانست و تأکید کرد که باید برای افزایش آن تلاش کرد.
نشست با تجار عمانی
پیش از آن رئیس‌جمهور در جریان حضور یک‌روزه خود در مسقط و در گفت‌و‌گوی چهره به چهره با فعالان اقتصادی در جریان مشکلاتی قرار گرفت که در زمینه تجارت، انتقال پول و مسائل مالی و بانکی و گمرکی بین دو کشور به وجود آمده است. موانعی که با پیگیری رئیسی از وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزیر تجارت عمان همراه شد و طرفین عزم خود را برای حل‌وفصل این موانع مورد تأکید قرار دادند. به گفته رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با تجار این واقعیت معلوم شد که فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل شناخت کافی ندارند و بر همین اساس ضرورت تأسیس دفتر تجاری ایران در عمان به وجود آمد و مقرر شد این دفتر هر چه سریع‌تر تأسیس شود تا کمک‌رسان بهره‌گیری فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های بالقوه دو کشور برای همکاری‌های متقابل باشد.
نشست با ایرانیان مقیم عمان
همنشینی با ایرانیان مقیم عمان از دیگر برنامه‌هایی بود که رئیسی وقت ویژه‌ای برای آن اختصاص داد. در همین نشست بود که او از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات ایرانیان مقیم قرار گرفت و تصمیمات مقتضی درباره آنها اتخاذ شد و درباره برخی موارد نیز مقرر شد که در تهران تصمیم‌گیری شود. به اعتقاد رئیس‌جمهور، ایرانیان مقیم خارج از کشور همچون ایرانیان داخل کشور دارای حقوقی هستند که دولت نسبت به آنها متعهد است و به پیگیری آن اهتمام دارد. او مسئولیت انجام این مأموریت را متوجه وزارت امور خارجه و خصوصاً شورای ایرانیان خارج از کشور دانست.
ایجاد مدرسه و پیگیری جدی آموزش فرزندان ایرانیان مقیم عمان در چهارچوب فرهنگ و آموزش‌های ایرانی، از دیگر موضوعاتی بود که رئیس‌جمهور با توجه به جمعیت ۱۰هزار نفری ایرانیان مطرح کرد و پیگیری جدی آن را از سوی سفیر کشورمان در مسقط خواستار شد. اهتمام دولت به راه‌اندازی و فعالیت واحدهای دانش‌بنیان و اعلام آمادگی برای کمک همه‌جانبه در زمینه بانکداری اسلامی از دیگر محورهای مهمی بود که در نشست هم‌اندیشی رئیس‌جمهور و ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/2/614257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها