کنگره ملی «شهدای روحانی» با سخنرانی رئیس جمهور امروز برگزار می‌شود

سرلشگر صفوی: برگزاری کنگره «شهدای روحانی» جهاد تبیین است


گروه سیاسی/ از بین اقشار مختلف، روحانیت بیشترین تعداد شهدا، جانبازان و آزادگان را نسبت به جمعیت خود تقدیم به ایران و نظام اسلامی کرده است. گرچه تعداد شهدای روحانیت چهار هزار نفر اعلام می‌شود اما از آنجایی که بسیاری از طلاب با آغاز جنگ تحمیلی از حوزه‌های علمیه انصراف داده و روانه جبهه‌ها شده‌اند، احتمالاً این عدد بالاتر نیز باشد. اکنون در کنگره‌ای که امروز چهارم خردادماه برای تجلیل و پاسداشت شهدای روحانی برگزار می‌شود آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مصلای قدس قم سخنرانی خواهد کرد. یکی از اهداف مهم برگزاری این کنگره نشان دادن جایگاه و مجاهدت‌های طلاب و روحانیون از دوران مشروطه تا دوران مبارزاتی پیش از انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، جبهه مقاومت اسلامی و همچنین نقش تأثیر‌گذار و این افراد در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی مانند زلزله، سیل، بیماری‌های همه گیر وغیره است.
توجه به شهدای بین‌المللی روحانیت، نقطه عطف کنگره
در همین خصوص سرلشگر رحیم صفوی طی گفت‌وگویی در این خصوص گفته است: «کنگره 4 هزار شهید روحانی را که در قم برگزار می‌شود در ادامه جهاد تبیین که حضرت آقا فرمودند، می‌بینم، زیرا جهاد تبیین با هدف تأثیرگذاری بر نسل جوان و نیز با این هدف دنبال می‌شود که اکثریت جامعه ما از فداکاری‌ها و ایثارگری‌های روحانیت معظم انقلاب اسلامی باخبر شوند. بنابراین، برگزاری این کنگره نوعی جهاد تبیین است، یعنی علاوه بر بعد داخلی، به لحاظ تأثیرگذاری در محیط بین‌المللی، یعنی در عراق، سوریه، یمن و افغانستان نیز می‌تواند به برکت خون این شهدای مظلوم منشأ تأثیرگذاری باشد.» به گزارش «ایران»، وی ادامه داد: «از جهتی دیگر، از اینکه در این کنگره از شهدای مشروطیت تا شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و البته شهدای 8 سال دفاع مقدس یاد می‌شود قابل تقدیر است. علاوه بر اینها توجه به شهدای مدافع حرم و حتی شهدای بین‌المللی اسلامی همچون آیت‌الله شهید محمدباقر صدر، آیت‌الله شهید حکیم و آیت‌الله شهید نمر در عربستان سعودی در این کنگره یکی از نقاط عطف و مهم است. همه این موارد، دست به دست هم خواهد داد تا این کنگره بتواند در حوزه تبیین، نشر و تأثیرگذاری افکار و اندیشه‌های حضرت امام در جهان اسلام نقش ایفا کند.» مشاور عالی رهبر معظم انقلاب همچنین با اشاره به حضور پررنگ روحانیت به نقش امام راحل اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که در پیروزی انقلاب اسلامی در رأس همه چهره‌ها و فرایندها، حضرت امام(ره) بود، در دوران دفاع مقدس نیز اینطور بود. به عبارت دیگر، دفاع مقدس جنگی بود که در آن یک رهبر روحانی و یک آیت‌الله العظمی و یک مرجع جهان اسلام فرمانده کل قوا بود. چه کسی باور می‌کرد که حضرت امام نه در مقابل صدامیان، بلکه در مقابل غرب و شرق، جنگ را رهبری و مدیریت کند و به پیروزی برساند؟ این نقش که یک رهبر روحانی ایفا کرد، در تاریخ و حتی در تاریخ جنگ‌های ایران بی‌نظیر است.»
گفتنی است نمایشگاه کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی نیز از ۳۰ اردیبهشت ماه تا ۱۰ خردادماه در طبقه فوقانی مصلای قدس قم برپا خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7916/5/614277/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها