هوای 8 شهر خوزستان در وضعیت خطرناک


زیست بوم؛ نفس کشیدن برای خوزستانی‌ها همچنان سخت و طاقت فرسا است. روز گذشته سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفی هوای هشت شهر خوزستان را بار دیگر در شرایط خطرناک اعلام کرد. در همین ارتباط شاخص کیفی هوای شهرهای اهواز ۵۰۰، امیدیه ۴۶۶، بندرامام ۵۰۰، حمیدیه ۳۲۶، رامشیر ۴۷۸، شادگان ۵۰۰، هندیجان ۵۰۰ و ماهشهر ۵۰۰ اعلام شد. مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان نیز با صدور هشدار سطح نارنجی، تأثیر گرد و خاک از کشور عراق ابتدا بر مناطق غربی و جنوب غربی، سپس بخش‌هایی از مرکز استان تا اواسط روز جمعه پیش‌بینی کرد.
همزمان سازمان هواشناسی نیز با صدور هشدار زرد رنگ، از افزایش سرعت وزش باد (شمال غربی) طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه(۷، ۸ و ۹ خرداد ماه) خبر داد. نوع مخاطره حاصل از این سامانه افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی ۱.۵ تا ۲ متر خواهد بود. در همین ارتباط، امروز (شنبه) تنگه هرمز، نواحی شرقی و مرکزی خلیج فارس و شرق دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان متأثر از این سامانه خواهند بود. یکشنبه و دوشنبه نیز نواحی شرقی و مرکزی خلیج فارس و شرق دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان درگیر این پدیده خواهند بود.
امروز (شنبه) استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد و نوار شرقی کرمان و فردا (یکشنبه) استان‌های خراسان جنوبی، نوار شرقی کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان رضوی نیز تحت تأثیر پدیده وزش باد شدید موقت و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید قرار خواهند گرفت.

کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول
اما روز گذشته، کیفیت هوای تهران که پیشتر در وضعیت خطرناک قرار گرفته بود، با قرارگیری شاخص روی عدد ۷۴ در شرایط قابل قبول ایستاد. همچنین بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی نیمه ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد خواهد بود؛ در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه(۷، ۸، ۹ و ۱۰ خردادماه) نیز در ساعات روز صاف تا قسمتی ابری و در ساعات بعدازظهر نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود. روزهای شنبه تا سه‌شنبه نیز در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود. همچنین بواسطه تشکیل توده گرد و خاک در کشور عراق و انتقال آن به بخش‌هایی از استان‌های ایلام و خوزستان، برای این مناطق آلودگی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

گرد و غبار رقیق و محلی در برخی نقاط
در همین حال روز گذشته، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا شرایط جوی هفته آینده را آرام توصیف کرده و تأکید کرد: در نقشه‌ها مخاطره خاصی مشاهده نمی‌شود.
وی افزود: «هفته آینده زابل گرد و خاک شدیدی را تجربه خواهد کرد و در سایر نقاط کشور نیز گرد و خاک رقیق و غبار محلی دور از انتظار نیست». «صادق ضیاییان» تصریح کرد: «هفته آینده بارش‌های پراکنده در شمال غرب کشور پیش‌بینی شده و در سایر نقاط کشور نیز آسمانی صاف و بتدریج ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید و غبار رقیق و غبار محلی مورد انتظار است.»
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دمای هوا به طور کلی روند افزایشی دارد؛ ولی این افزایش دما چشمگیر نیست‌ و نوسانات دمایی مورد انتظار است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7918/17/614634/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها