اخبـــــار


بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور
هفته جاری هیچ مخاطره جوی کشور را تهدید نمی‌کند

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه شرایط جوی در هفته آینده آرام است و در نقشه‌ها مخاطره خاصی مشاهده نمی‌شود، گفت: در هفته آینده زابل گرد و خاک شدیدی را تجربه خواهد کرد و در سایر نقاط کشور نیز گرد و خاک رقیق و غبار محلی دور از انتظار نیست.
صادق ضیاییان درباره جریان گرد و غبار در هفته آینده در کشور، اظهار کرد: اگرچه به طور کلی در هفته آینده گرد و غبارهای شدیدی وجود ندارد ولی در استان زابل گرد و خاک شدیدی پیش‌بینی می‌شود. در باقی استان‌ها نیز گرد و غباری خفیف و پراکنده مورد انتظار است. وی درباره شرایط جوی کشور در هفته آینده نیز افزود: در هفته آینده بارش‌های پراکنده در شمال غرب کشور پیش‌بینی می‌شود و در سایر نقاط کشور نیز آسمانی صاف و بتدریج ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید و غبار رقیق و غبار محلی مورد انتظار است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان با بیان اینکه در هفته آینده دمای هوا روند افزایشی دارد، تصریح کرد: دمای هوا به طور کلی روند افزایشی دارد ولی این افزایش دما چشمگیر نیست‌ و نوسانات دمایی مورد انتظار است. همچنین بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی نیمه ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد خواهد بود.


رئیس سازمان غذا و دارو به قوه قضائیه اعلام کرد
 گزارش تخلفات ارزی و گران فروشی های دارو

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه گزارش تخلفات ارزی دارو و موارد گران‌فروشی‌های سنگین این حوزه به قوه قضائیه اعلام شده و در دست بررسی است، گفت: امیدوارم جرایمی که به متخلفان داده می‌شود، آنقدر بازدارنده باشد تا دیگر کسی طرف سودجویی از دارو و غذای مردم نیاید.
دکتر بهرام دارایی با اشاره به معایب ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد رانت در حوزه دارو به ایسنا گفت: حوزه‌هایی که بحث‌های اقتصادی داشته باشد و راه‌هایی برای ایجاد رانت در آن وجود داشته باشد، مانند بحث‌های ارز ترجیحی، یارانه‌ها، انحصار، سهم‌های ویژه و...، حتماً ممکن است مفسده در آن ایجاد شود و شکی در آن نیست. بنابراین مانند هر حوزه دیگر، در حوزه‌های دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و... هم ممکن است این اتفاقات رخ دهد و تاکنون هم اتفاق افتاده است.
وی افزود: مصادیق و موارد آن هم همواره وجود داشته است و سال‌های اخیر هم اتفاقاتی ریز و درشت در این زمینه رخ داده است. در عین حال زمانی هم که ما در تحریم به‌سر می‌بریم، کاسبان تحریم و سوء‌استفاده‌کنندگان از تحریم همیشه حضور دارند. در همه حوزه‌ها این وجود دارد، در حوزه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی هم با وجود اینکه با سلامت و جان مردم سروکار دارد، از آن هم رویگردان نیستند و در آن هم وارد می‌شوند.
دارایی با بیان اینکه موارد برخورد با این سودجویان باید شدیدتر و جدی‌تر باشد، ادامه داد: البته به خود سیستم‌ها و حاکمیت هم برمی‌گردد که بتواند به‌گونه‌ای عمل کند تا دست این سودجویان را تا حد امکان کوتاه کند. شکی نیست که با قوانین و نظارت‌هایی که وجود دارد، کاهش اثر عامل انسانی در بحث مقررات و مجوزها و... هم مهم است و باید انجام شود.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات وضع زیاد قانون هم منجر به گیج شدن مردم و اجراکنندگان می‌شود و می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، گفت: زیرا سودجویان می‌توانند از همان قوانین و تبصره‌ها سوءاستفاده کنند. بنابراین قوانین موازی و تکراری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بر این اساس مقررات‌زدایی و آسان و مشخص کردن قوانین به‌طوری که نتوان آنها را تفسیر به رأی کرد، بسیار مهم است.
دارایی گفت: از طرفی بحث نظارت‌ها هم باید بسیار جدی شود. برنامه‌ها و سیستم‌های مکانیزه هم برای همین است که بتواند شفافیت ایجاد کند، اثر عامل انسانی را کم کند و... که در سازمان غذا و دارو سال‌هاست روی این موضوع تأکید و کار می‌شود. سامانه تی‌تک هم برای همین ایجاد شده که بتواند تا جایی پیش رود که عامل انسانی کمترین اثر را در اعطای مجوزها و... داشته باشد تا بتوانیم ادعا کنیم عامل انسانی به حداقل رسیده و شفافیت هم کمک می‌کند تا متوجه شویم که هر کس در این سیستم چه اقدامی انجام می‌دهد.
وی افزود: به‌عنوان مثال به‌تازگی در بحث تجهیزات پزشکی روی سایت‌مان هر کسی که در حوزه واردات یا زمینه‌های دیگر، ارزی را گرفته اعلام کردیم تا مشخص باشد که چه کسی، چه ارزی، برای چه کاری و از چه منبعی دریافت کرده و این می‌تواند کاملاً شفاف شود. برای دارو هم همین اقدام را انجام می‌دهیم و ماهانه آنها را اعلام می‌کنیم.


دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات خبر داد
فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله‌ها ممنوع

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال تأکید کرد: حتی تک‌فروشی نیز به این افراد ممنوع است.
به گزارش «ایران»، محمدرضا مسجدی بااشاره به قانون جامع کنترل دخانیات افزود: دکه و کیوسک و سوپرمارکت و... بر اساس قانون تعریف شده هستند و لذا طبق قانون فقط مکان‌هایی قادر به فروش دخانیات هستند که از شهرداری و اداره بهداشت مجوز داشته باشند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و سازمان اصناف و شهرداری و تعزیرات ناظر هستند ولی متأسفانه قوانین اجرایی نمی‌شود، افزود: مشکلات به‌دلیل نبود قوانین و آیین‌نامه نیست ولی آن کس که باید نظارت، اجرا و پیگیری کند، وجود ندارد یا سهل‌انگاری می‌کند. دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با تأکید بر اینکه امروز به‌جای قهوه‌خانه قلیان خانه داریم، گفت: قهوه‌خانه مخصوص ارائه مواد غذایی سالم است ولی امروز می‌گویند بیشتر درآمدشان بر اساس فروش دخانیات است.
مسجدی تصریح کرد: مصرف دخانیات، سالانه موجب مرگ بیش از هشت میلیون نفر در جهان می‌شود، هفت میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به خاطر مواجهه با دود دست دوم فوت می‌کنند. تا سال ۲۰۳۰ این آمار به ۱۰ میلیون مرگ خواهد رسید که هفت میلیون این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور افزود: سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود. ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار بریده می‌شوند تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می‌شود.
مسجدی خاطرنشان کرد: ته سیگار، فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می‌کند. حدود ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال، سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه‌های ما را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود. وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از سه میلیارد پاکت سیگار با قیمت (۶ تا ۲۰۰ هزار تومان) به طور میانگین پاکتی ۲۰ هزار تومان مصرف و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال سیگار دود می‌شود. بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار (بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) برای درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7918/22/614660/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها