چند نکته درباره سی ‌و‌ سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران

تجربه‌ای ارزشمند برای سال‌های آینده


جانمراد احمدی
مدیر نشر «دارخوین»
سی ‌و‌ سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در حــالـــی بـــرگــزار شد که علاقه‌مندان کتاب بعد از وقفه‌ای
دو ســاله بــه دیدار  ناشـــران رفتند و از تازه‌های نشر باخبر شدند. امسال اما اتفاق مهم دیگری هم رقم خورد که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد؛ این که بهره‌مندی از امکانات نمایشگاه کتاب فقط به ساکنان تهران محدود نشد، دیگر اجباری برای سفر به پایتخت و تقبل هزینه‌های آن نبود.
این تغییر مهمی است که در خلال برگزاری نمایشگاه این دوره شاهد آن بودیم، از طرفی به کاهش بار ترافیکی برای شهر میزبان این رویداد فرهنگی هم کمک شد و حتی برخی تهرانی‌ها هم خرید غیرحضوری را بنابر شرایط خود ترجیح دادند.
 این تجربه ارزشمندی است که کرونا سبب شد و امیدوارم در سال‌های آینده همچنان شاهد ادامه‌‌اش باشیم؛ این که هر یک از علاقه‌مندان بتوانند از هر کجای کشور، بی‌نیاز از هیچ سفر و صرف هیچ هزینه‌ای از کتاب‌های عرضه شده در بخش مجازی نمایشگاه بهره‌مند شوند.
این تغییر رویکردی که کرونا و محدودیت‌های برآمده از آن سبب شده گامی جدی در مسیر دستیابی به عدالت فرهنگی به شمار می‌آید. برگزاری همزمان بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب امسال به طور قطع خالی از مشکل نبوده که البته در تجربه‌ نخست هر کاری طبیعی است. با این حال متولیان فرهنگی می‌توانند از همین حالا برنامه‌ریزی برای دوره بعد را آغاز کنند تا فرصت و امکان کافی برای برطرف کردن نقاط ضعف فعلی فراهم باشد.  اما بگذارید به تجربه‌ای هم  از حضور خودم و همکارانم در نشر «دارخوین» در نمایشگاه کتاب اشاره کنم، ما از جمله مؤسسات نشری هستیم که آثاری در زمینه دفاع مقدس و خاطرات مدافعان حرم منتشر می‌کنیم. طی روزهای برپایی نمایشگاه با افرادی مواجه شدیم که آشنایی چندانی با آثار این حوزه نداشتند اما با کمی صحبت علاقه‌مند شده و حتی کتاب می‌خریدند. این که مردم هنوز اطلاعات کافی درباره کتاب‌های منتشر شده در این حوزه ندارند مظلومیت این عرصه را نشان می‌دهد. وگرنه تجربه نشان داده که جامعه کتابخوان وقتی درباره آثار خوب مطلع می‌شوند، اشتیاق نشان می‌دهند. این تصور اشتباهی است که گمان کنیم فقط قشر خاصی به آثاری از این دست علاقه‌مند هستند، درباره این کتاب‌ها اطلاع‌رسانی کافی نشده که مردم بخواهند سراغ‌شان بروند. شاید بخشی از این کتاب‌ها، همچون آثار هر حوزه دیگری کاملاً تخصصی و مناسب طیف خاصی از مخاطبان باشند اما بخش زیادی از آنها هم برای عموم خوانندگان نوشته شده‌اند.
در این بین همراهی رسانه‌ها می‌تواند نقشی اثرگذار در شناساندن هرچه بیشتر کتاب‌های این حوزه ایفا کند. با احتساب مواردی که به برخی از آنها در این فرصت اندک اشاره شد می‌توان برای برپایی هرچه بهتر
سی‌ و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از همین حالا کوشید و البته برای بهبود وضعیت حوزه‌های مختلف نشر نیز گام‌های جدی‌تر برداشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7918/24/614670/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها