رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنانم درباره «تصمیمات سخت» به درستی منعکس نشد، تأکید کرد

رشد اقتصادی سخت، اما ممکن


گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان تهران که پنجشنبه گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه صحبت‌های او درباره «تصمیم‌های سخت» بدرستی منعکس نشده است، منظور خود از تصمیمات سخت را تبیین کرد. مروری بر این سخنان نشان می‌دهد که مراد از تصمیمات سخت، حرکت برای پشت سر گذاشتن موانع تحقق رشد اقتصادی و دشواری‌های این مسیر است. به عبارت دیگر، منظور از این تصمیمات، اصلاحات اقتصادی است که بخش‌هایی از آن، در بودجه سال‌جاری، بویژه در دو بخش هزینه‌های دولت و نقش صندوق توسعه ملی انجام شد.
اشتغال و مسکن، دو برنامه محوری دولت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این جلسه که اولویت‌ها، چالش‌ها و الزامات توسعه پایتخت بررسی شد، با اشاره به گزارش مثبت ارائه شده از سوی استاندار تهران بویژه در حوزه کاهش نرخ بیکاری، گفت: ایجاد اشتغال در کنار ساخت مسکن یکی از برنامه‌های محوری دولت مردمی است. وی احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل را جزو نقاط تمرکز دولت برای اشتغالزایی عنوان و اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود در این دست واحدها باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شده و فعالیت آنها از سر گرفته شود تا تولید رونق یافته و اشتغال پایدار ایجاد شود.
آیت‌الله رئیسی همچنین به موضوع بکارگیری جوانان انقلابی از سوی استانداری تهران اشاره کرد و گفت: باور به توانمندی‌های جوانان، مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب است و باید از این روش الگو بگیریم. اگر در بکارگیری جوانان انقلابی کارآمدی آنان را مدنظر قرار دهیم، انرژی جوانی و روحیه نوآوری و خلاقیت آنان می‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد.
تمرکز دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان تهران تأکید و تصریح کرد: در مدت حدوداً ۹ ماهه سپری شده، در دولت و در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتم، کلنگ آغاز هیچ طرحی را بر زمین نزدم و اساساً تمام توجه خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام متمرکز کرده‌ایم. وی با بیان اینکه معطلی طولانی‌مدت پروژه‌های عمرانی به‌طور طبیعی باعث نارضایتی مردم خواهد شد، اضافه کرد: برای ما مهم نیست که هر کدام از این پروژه‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آن به نام چه کسی ثبت می‌شود؛ ما به میدان آمده‌ایم تا گره از کار مردم باز کنیم و باور داریم که اگر اخلاص داشته باشیم، خدا به تلاش ما برکت می‌دهد.
بودجه امسال، یکی از جلوه‌های اصلاحات اقتصادی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به مسائل روز کشور از جمله در حوزه اقتصاد پرداخت و با اشاره به تلاش دولت برای اصلاحات اقتصادی، لایحه بودجه سال‌جاری را یکی از جلوه‌های این اصلاحات دانست. رئیس‌جمهور محور اصلی بودجه سال ۱۴۰۱ را سند آمایش سرزمینی دانست و تصریح کرد: در تنظیم بودجه سال‌جاری تلاش کرده‌ایم همه مردم در جای جای کشور از منابع و امکانات برخوردار شوند و عدالت و توازن در تخصیص منابع ایجاد شود. آیت‌الله رئیسی همچنین تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ این است که در تنظیم این بودجه روی منابع صندوق توسعه ملی هیچ حسابی باز نکرده‌ایم و بنا را بر این گذاشتیم که منابع این صندوق تحت نظر رهبر معظم انقلاب به برنامه‌ها و اقدامات بزرگ در راستای توسعه کلان کشور اختصاص یابد.
وی، اجرای اصلاحات اقتصادی را تنها راهکار تحقق رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: صحبتی که بنده درباره تصمیم‌های سخت در یکی از جلسات روزهای اخیر بیان کردم به شکل صحیحی منعکس نشد. صحبت بنده این بود که ما برای تحقق رشد اقتصادی راه سختی در پیش داریم و بدون همراهی مردم و همه ارکان کشور، پیمودن این مسیر ممکن نیست. رئیس‌جمهور افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری را دو ضرورت دیگر تحقق رشد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصاً باور دارم که مردم اگر احساس کنند دولت در این مسیر به‌طور جدی پای کار است با ما همکاری و همراهی خواهند کرد. آیت‌الله رئیسی گفت: همه افرادی که در بخش‌های مختلف دولت و نهادهای دولتی و حکومتی حضور دارند، باید با الزامات تحقق رشد اقتصادی همراهی داشته باشند و افرادی که به این ضرورت‌ها باور ندارند، نباید در مناصب و جایگاه‌های مؤثر در تصمیم‌گیری و اجرا حضور داشته باشد.
ضرورت کنترل هزینه‌های دولت
رئیس‌جمهور در ادامه بر لزوم کنترل هزینه‌های دولت تأکید کرد و افزود: اگر دولت پرخرج باشد، حتی خودش را نمی‌تواند حرکت دهد چه رسد به کلیت جامعه؛ لذا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند، دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر هزینه‌ها و تورم را مهار کنند.
اتباع خارجی ساماندهی می‌شوند
آیت‌الله رئیسی از تأسیس سازمان اتباع خارجی در کشور خبر داد و گفت: اگرچه تأسیس سازمان اتباع خارجی در دستور کار است، تا تعیین تکلیف این سازمان، وزارت کشور مأمور شده جهت تهیه شناسه برای تک تک اتباع خارجی مقیم کشورمان اقدام کند. دکتر رئیسی افزود: وزارت کشور در حال تهیه اطلاعات هویتی، تردد، تحصیل، کسب‌وکار، ازدواج و طلاق و سایر احوال شخصی اتباع خارجی ساکن در ایران است. افغانستانی‌های ساکن در ایران میهمانان عزیز ما هستند و با افتخار از آنان پذیرایی می‌کنیم اما این مسأله منافاتی با ساماندهی وضعیت آنها ندارد.
آقای رئیسی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس مبنی بر کشوری نگاه کردن به مسائل، افزود: بنده مخاطب فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در هر جمع یا مناسبتی را در وهله اول خودم و دولت می‌دانم و لذا بعد از هر سخنرانی ایشان در جمع اعضای دولت این سخنان را مطرح کرده و همکاران خود را موظف به پیگیری آنها می‌کنم.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور استاندار تهران گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات استانداری برای رفع مشکلات مردم تهران ارائه کرد.

بــــرش
همزمان با سالروز شهادت رئیس مکتب تشیع
رئیس جمهور در مراسم تشییع دو شهید گمنام حضور یافت

روز گذشته همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در جنوب شرق تهران حضور یافت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با قرائت فاتحه برای این شهدا، نام و یاد رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت. آیت‌الله رئیسی در حاشیه این برنامه ضمن شرکت در مراسم عزاداری رئیس مکتب تشیع، با خانواده شهدا  گفت‌و‌گو کرد.  پنجشنبه و جمعه گذشته، پیکر مطهر شهدای گمنام و تازه تفحص شده، در شهرها و استان‌های کشور تشییع و به خاک سپرده شدند. در استان اصفهان، پیکر مطهر سه شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس و دو شهید گمنام در سه شهرستان استان تشییع و به خاک سپرده شدند. در این آیین پیکر مطهر شهید «محمود دهقانی پوده» در روستای پوده شهرستان دهاقان روی دستان مردم شهیدپرور و خانواده معظم شهدا تشییع و در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده شد. همچنین پیکر مطهر دو شهید دیگر دوران دفاع مقدس «حسینعلی شاهچراغی» در گلزار شهدای شهرضا و «فریدون ابراهیمی» در محله عاشق‌آباد اصفهان به خاک سپرده شدند. استان مازندران نیز میزبان پیکر هشت شهید گمنام دفاع مقدس بود که در پنج شهر ساری، بابل، سوادکوه و جویبار و چالوس، تشییع و به خاک سپرده شدند. مردم شهیدپرور بوشهر نیز میزبان یک شهید گمنام بودند که روز گذشته  تشییع و به خاک سپرده شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7918/2/614692/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها