نهضت مقاومت در فلسطین هرگز تا این حد یکپارچه نبوده است

انتفاضه تا پیروزی نهایی



امروز نهضت مقاومت در فلسطین چنان قدرتمند شده است که «قدرت»های غربی طرفدار اسرائیل دیگر نمی‌توانند آن را به یکپارچه نبودن و عدم کارایی متهم کنند.
آنچه طی یک سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته، عیار مقاومت را بالاتر برده و بر اتحاد مردم فلسطین افزوده و رژیم غاصب صهیونیستی را ناامیدتر از هر زمانی ساخته است. پیش‌تر که بین برخی نهادهای فلسطینی بر سر نحوه مقاومت و چگونگی عملیاتی مسلحانه تفاوت نظرهایی وجود داشت، امریکا می‌کوشید با عمده کردن آنها به نفع رژیم صهیونیستی تبلیغ و این رژیم را قربانی حملاتی احساسی جلوه بدهد که به ادعای آنها، پراکنده و فاقد نظم بود. امروز که اکثر نهادهای فلسطینی همسو و متحد به پیش می‌روند، می‌توان مطمئن بود که فلسطینی‌ها به مدل‌های تازه و موفق‌تری از مقاومت مقابل زیاده‌خواهی صهیونیست‌ها دست یافته و طراحی‌هایشان در این زمینه مؤثرتر و کوشش‌هایشان یکپارچه‌تر از سابق است. از زمان تشکیل رژیم نامشروع صهیونیستی در سال 1948، ملت فلسطین مقاومت خود را در قبال این حرکت مذموم آغاز کرد و آنچه در 74 سال بعدی جریان داشته، همین روال مقاومت ولی با شکل‌ها و فرم‌های متفاوت و با قدری شدت و ضعف‌ها به فراخور زمان بوده است. آنچه به نام اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت، به طور کاملاً آشکاری از رویکردهای کاپیتالیستی امریکا و استعمارطلبی قدیمی بریتانیا نشأت می‌گرفت و هدف از آن، سرکوب نژادی برخی ملل عرب و در صدرشان فلسطینی‌های شریفی بود که مالکان واقعی نوار غزه و کرانه غربی به حساب می‌آیند و قدس شریف وطن آنها بوده و هست.
از عرفات تا حماس
سال‌ها پیش سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات مقابل اسرائیلی‌ها ایستاد و از توسعه‌طلبی‌های نامشروع آنها جلوگیری کرد و تبدیل به صدای اصلی فلسطینی‌ها مقابل نژادپرستان بی‌وطن اسرائیلی شد. با این حال تلاش‌های دولت جیمی کارتر، رئیس جمهور سال‌های 1976 تا 1980 امریکا برای برقراری نوعی صلح بین عرفات و سران وقت رژیم صهیونیستی در گردهمایی اسفبار کمپ دیوید و رخدادهایی از این قبیل هم ایرادات وارده به این سازمان و عرفات را افزایش داد و اردوگاه غرب را هم به هدفش که ترسیم نهضت مقاومت در سرزمین‌های اشغالی به صورت یک حرکت فاقد تمرکز و اتحاد بود، قدری نزدیک‌تر ساخت. با این حال در درازای زمان تشکیل نهضت فتح و سپس حماس و در نهایت قدرت گرفتن «حزب‌الله» در لبنان جریان مقاومت را یکپارچه‌تر کرد.
تنها زبان موجود
آنچه غرب را آزار می‌دهد و از کارایی آنها در ستیز با فلسطین می‌کاهد، از بین رفتن اختلاف نظرهای قبلی در بین سازمان‌های متفاوت فلسطینی درخصوص نحوه ایستادگی مقابل رژیم کودک‌کش اسرائیل است و چنین وحدتی که امریکا سال‌ها در سایه توافقنامه‌ها و قطعنامه‌های غیرمنصفانه اسلو و نظایر آن موفق به کمرنگ کردن آن شده بود، اینک در اوج بالندگی خود قرار دارد و در تمام دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. جدیدترین نظرسنجی‌ها در فلسطین نشان می‌دهد 90 درصد مردم این کشور موافق با ایستادگی مسلحانه و توأم با وحدت رویه مقابل صهیونیست‌های نژادپرست هستند و معتقدند با هیچ مراوده و گفت‌وگویی نمی‌توان رژیم جنایتکار تل‌آویو را وادار به رعایت عهدنامه‌های بین‌المللی کرد و تنها راه موجود، مبارزه مسلحانه و تلاش‌های ایثارگرانه است. امروز انتفاضه چنان نیرومند شده که حتی خود اسرائیلی‌ها به وضوح از مبهم بودن آینده رژیم تل‌آویو می‌گویند. اینک این شعار صریح که نابودی اسرائیل تنها راه رستگاری مردم در غرب آسیا است، به حرف مشترک تمام نهادهایی تبدیل شده که معتقدند باید به هر تهاجمی پاسخ داد و تنها راه رویارویی با اسرائیل و امریکا «انتفاضه تا پیروزی نهایی» است.
منبع: Mintpress News

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/4/616180/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها