تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین‌بار مثبت شد

موافقت بانک مرکزی با تأسیس بانک فراساحل


دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از مثبت شدن تراز تجاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای اولین‌‌بار در سال‌جاری و موافقت بانک مرکزی با تأسیس بانک فراساحل خبرداد.
سعید محمد درگفت‌و‌گو با فارس، گفت: در ایران 15منطقه آزاد وجود دارد که هشت منطقه از قبل فعال بوده و هفت منطقه از سال گذشته فعالیتش را شروع کرده است. همچنین 33منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که سازمان‌ها مسئول آنها هستند.
وی افزود: یک منطقه ویژه مربوط به نفت‌، گاز و پتروشیمی داریم. همچنین با سازمان‌های مسئول در حال مذاکره برای راهبری مناطق آزاد جدید هستیم که مسئولیت آن را برعهده بگیرند. هشت منطقه آزاد فعال و هفت منطقه نیز تازه فعال شده‌اند. 2500واحد صنعتی فعال در مناطق آزاد و ویژه مستقرند که 500هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند و 31درصد صادرات کشور از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود، البته بخش عمده صادرات مربوط به مناطق ویژه است و در مناطق آزاد سهم کمتری وجود دارد. سال گذشته برای اولین‌بار تراز تجاری مناطق آزاد مثبت و متعادل شد و صادرات و واردات یکی شدند. یعنی درواقع در خود مناطق آزاد تراز تجاری مثبت شد. در مناطق ویژه اقتصادی تراز تجاری مثبت 11میلیون دلار شد. حجم صادرات از مناطق آزاد به یک میلیارد و 50میلیون دلار رسید.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشوردرادامه درخصوص راه‌اندازی بانک فراساحل و بورس بین‌الملل در مناطق آزاد، افزود: بانک فراساحل می‌تواند در شرایط تحریم کمک کند. این بانک مستقل از بانک مرکزی است، اما با نظارت بانک مرکزی خواهد بود. قرار است منطقه آزاد رأساً این بانک را تأسیس کند، اما شیوه‌نامه اجرایی را بانک مرکزی تدوین می‌کند. بانک فراساحل می‌تواند در تحریم، به جذب ارز صادراتی برای اشخاص و بانک‌های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین فروش اوراق و ضمانت‌نامه‌های ارزی کمک کند.  در این مورد آخرین صحبت‌ها را با بانک‌ مرکزی  انجام دادیم و آنها قبول کردند، اما گفتند باید سهامداران دارای صلاحیت را به این بانک معرفی کنید، ما هم به سهامداران بین‌المللی کمک کردیم، کنسرسیومی از کشورها و شرکت‌های خارجی تشکیل شد که به بانک مرکزی معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: در این کنسرسیوم، هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی حضور دارند. ما صرفاً مناطق معتبر پولی و بانکی را در لیست قرار دادیم. کنسرسیوم خوبی شکل گرفته و کتباً به بانک مرکزی معرفی نمودیم و در حال تهیه اسناد بین اعضای کنسرسیوم هستیم. ما دنبال این هستیم که شرکای خارجی بیایند. اشخاص حقوقی داخلی هم می‌توانند حضور داشته باشند و درصدی از کنسرسیوم از داخلی‌ها باشد. منطقه آزاد هم می‌تواند سهامدار بانک فراساحل باشد.   بورس بین‌الملل هم می‌تواند در تحریم‌ها کمک کند.  سعید محمد اعلام کرد: شرکت‌هایی که در تراز بین‌المللی قرار دارند خود را آماده کرده و اسناد ارائه کنند. بورس بین‌الملل کل عملیات آن ارزی خواهد بود و معاملات ریالی نخواهد داشت و به بورس داخلی هم کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: ابتدا لازم است سهامداران برای تشکیل بورس بیایند و سهامداران عمده را شناسایی کنیم. بورس‌های محلی و بورس‌های سایر کشورها هم اعلام آمادگی کرده‌اند. یک کنسرسیوم بین‌المللی باید به سازمان بورس معرفی کنیم. البته هنوز در خود سازمان بورس تأییدیه رسمی به ما ارائه نشده است.
این مقام مسئول همچنین اظهارکرد: قرار است با همکاری رئیس سازمان بورس تأییدیه آنها را بگیریم. ما گفته‌ایم در سال 1401 هم بانک آفشور یا فراساحل و هم بورس بین‌الملل در مناطق آزاد را باید به یک نقطه مطلوبی برسانیم. این دو نهاد، هم باید بین‌المللی باشد، هم سهامدار داخلی داشته باشد و هم افرادی از خارج در آن حضور داشته باشند. در تفاهمنامه 25ساله با چین هم‌ بندی وجود دارد که بورس بین‌الملل ایجاد کنیم. بورس‌های محلی روسیه و اروپا اعلام آمادگی کرده‌اند که در منطقه آزاد ما حضور داشته باشند. بانک فراساحل هم شیوه‌نامه‌ای دارد که باید با نظارت بانک مرکزی باشد، یعنی زیر نظر بانک مرکزی نیست، اما تحت نظارت قرار دارد.
محمد در مورد بیمه بین‌المللی در مناطق آزاد توضیح داد: خود شرکت‌‌های بیمه مذاکره کرده‌‌اند، مناطق آزاد متولی آن نیست‌، اما کمک می‌کنیم کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی و خارجی بیمه آن را تشکیل دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/7/616187/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها