اخبـــــار


رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد
تعطیلی برخی از مراکز پزشکی قانونی به دلیل عدم ایمنی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت که این سازمان در مسیر تولید دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز و بومی‌سازی آنها با قدرت حرکت کرده و این مسیر را تا رسیدن به خودکفایی ادامه خواهد داد.
عباس مسجدی آرانی گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور و نوسانات قیمت ارز در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در سازمان پزشکی قانونی کشور برای بومی‌سازی تجهیزات صورت گرفت که نتیجه آن تولید کیت‌های ژنتیک و دستگاه هموژنایزر در سال گذشته بود.
وی افزود: مهم‌ترین دستاورد تولید کیت و دستگاه هموژنایزر رسیدن به خودباوری و جرأت‌مندی در کارشناسان و متخصصان ما بود که زمینه را برای برداشتن گام‌های بعدی و ساخت و تولید تجهیزات دیگر فراهم کرده است و این اقدامات تا رسیدن به خودکفایی در زمینه تجهیزات و مواد مصرفی ادامه خواهد یافت.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، همچنین به کمبود فضای فیزیکی و مشکلات سازمان در حوزه ابنیه اشاره و تصریح کرد: از کل فضای فیزیکی در اختیار سازمان تنها ۴۸ درصد ملکی است که از این میزان نیز ۵۰ درصد ساختمان‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارد. مراجعین ما افرادی دردمند و آسیب دیده هستند که ارائه خدمت مناسب در فضای فیزیکی استاندارد حداقل کاری است که می‌توان در جهت تکریم این عزیزان انجام داد.
به گفته وی طی سال‌های اخیر تعدادی از مراکز سازمان از جمله مرکز شرق تهران به دلیل شرایط نامناسب و ناایمن ساختمان آن تعطیل شده‌اند و یا به اماکن استیجاری و امانی انتقال یافته‌اند و بسیاری از مراکز پزشکی قانونی نیز در سراسر کشور به دلیل نامتناسب بودن فضا با حجم مراجعات شرایط قابل قبولی در پذیرش مراجعین ندارند. مسجدی همچنین با اشاره با اهمیت بانک ژنتیک، به ضرورت‌ها و فواید آن اشاره کرد و گفت: قطعاً در دنیای امروز نمی‌توان از پیشرفت علم و فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های آزمایشگاهی عقب ماند که بانک ژنتیک یکی از این بخش‌ها است و تقویت و ارتقای هرچه بیشتر این بانک از اولویت‌های سازمان است. وی همچنین اظهار نظر دقیق در پرونده‌ها، ارتقای کیفیت رسیدگی، کاهش اطاله دادرسی و ارائه خدمات مناسب‌تر به مردم را از دیگر اولویت‌های سازمان عنوان کرد.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین با تسلیت به خانواده‌هایی که در دو حادثه متروپل آبادان و قطار مشهد – یزد عزیزانشان را از دست دادند، گفت:‌در این حوادث سازمان پزشکی قانونی با تمام توان و امکانات و به صورت شبانه‌روزی کار شناسایی و تعیین هویت قربانیان را انجام داد تا بلکه مرهمی بر دردهای داغدیدگان این حوادث باشد که در همین راستا از همکاران خود در استان‌های درگیر با این دو حادثه قدردانی می‌کنم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:
رنگ‌بندی شهرها می‌‌تواند اساس استفاده از ماسک در محیط باز باشد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در تمامی مجامع علمی دنیا، استفاده از ماسک را عاملی مؤثر برای جلوگیری از انتقال چرخش ویروس می‌‌دانند. در حال حاضر استفاده از ماسک می‌‌تواند بر اساس وضعیت رنگ‌بندی شهرها و شرایط افراد، متفاوت باشد.
دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: باتوجه به شرایط موجود، نظر کمیته علمی کشوری کرونا این است که بر اساس رنگ‌بندی شهرها، می‌‌توان از ماسک استفاده کرد. در حال حاضر وضعیت رنگ‌بندی اکثر شهرهای کشور، زرد و آبی است بنابراین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا ندارند و تحت درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی نیستند در محیط‌های باز الزامی به استفاده از ماسک ندارند.وی افزود: در محیط‌های سربسته بویژه محل‌هایی که افراد زیادی حضور داشته و سیستم تهویه مناسبی ندارند، استفاده از ماسک همچنان مورد تأکید است. همچنین افرادی که ریسک بالا دارند مانند افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، بیمارانی که تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، بیماران پیوندی و سالمندان، توصیه این است که استفاده از ماسک، استمرار داشته باشد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که احتمال مراجعه بیماران مبتلا به کووید۱۹ وجود دارد و پرسنل آن احتمالاً در معرض خطر قرار می‌‌گیرند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد. این تصمیم کمیته علمی کشوری کرونا باتوجه به شرایط موجود اتخاذ شده و ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده بر اساس شرایط جدید، نظر کمیته علمی هم تغییر کند.وی افزود: اگر میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در یک کشور کاهش قابل توجهی داشته باشد به نظر می‌‌رسد که انتقال ویروس در آن جامعه کاهش یافته است. مطالعات نشان داده‌اند که هر قدر میزان ابتلا و بستری کووید۱۹ کاهش می‌‌یابد، محدودیت‌های اجتماعی مانند استفاده از ماسک هم می‌‌توانند اثربخشی کمتری داشته باشند البته فواید استفاده از ماسک بر همگان ثابت شده است.
جماعتی با بیان اینکه هنوز پاندمی کرونا در جهان پایان نیافته است، گفت: در برخی کشورها مانند استرالیا، نیوزیلند و امریکا، میزان ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر، افزایش یافته و میزان مرگ و میر بیماران در امریکا، مختصری افزایش داشته و احتمال چرخش بالای ویروس در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی (باتوجه به کم بودن میزان واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی) وجود دارد.دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: نوع ویروس در چرخش در کشورهای مختلف، عمدتاً BA۲ بوده اما اخیراً گزارش‌هایی از افزایش موارد ابتلا به BA۴، BA۵ و BA۲.x وجود داشته و در برخی کشورها مانند پرتغال، شرایط قدری نگران کننده بوده چراکه در این کشور، سویه‌ای از اُمیکرون (BA۵) در حال افزایش است که از نظر شدت، به دلتا شبیه است که البته هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

یک فوتی و شناسایی ۱۶۰ مبتلا به کرونا در کشور

براساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری در ایران به ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ نفر رسید.
براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از 21 تا ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۳ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۸۸ نفر رسید. ۳۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۳۶۵ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۷۵۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۲۸۹ دوز رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/22/616261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها