در آیین نکوداشت یدالله کابلی خوانساری با عنوان «سماع در سماع» مطرح شد

خوشنویسان چهره زبان فارسی را زیبا کردند


گروه فرهنگی/ آیین نکوداشت چهره ماندگار خوشنویسی ایران یدالله کابلی‌ خوانساری با عنوان «سماع در سماع» روز شنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر و مسئولان و مدیران شهر خوانسار در فرهنگسرای «خانواده» این شهر برگزار شد.
سیدمجید پوراحمدی، مشاور وزیر  و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این مراسم نکوداشت، گفت: «در جمع ما استادان و نامداران و نام‌آوران برجسته‌ای هستند که قله‌های بزرگ فرهنگ و هنر ایران اسلامی‌اند و تجمع‌شان در یک شهرستان بندرت اتفاق می‌افتد.»
او یادآورشد: «مردم خوانسار، مردمی بسیار با فرهنگ، با اصالت، هنردوست و انسان‌دوست، هستند. این شهر به کتابت و خوشنویسی معروف است و نامداران بزرگی از این خاک برآمده‌اند.»
پوراحمدی، تصریح‌ کرد: «شهر خوانسار را به‌عنوان اولین شهر سفر «هفت بحر هنر» انتخاب کردیم و این برنامه را در شهرهای دیگر که ویژگی‌هایی فرهنگی و هنری خاصی دارند، همراه با تجلیل مفاخر و نامداران آن شهر، اجرا خواهیم کرد.»

به جای مونولوگ باید شاهد رد و بدل عقاید بین انسان‌ها باشیم
علی نصیریان نیز در این مراسم با بیان اینکه تجلیل و تکریم هنرمندان امری بسیار شایسته و درست است، گفت:«همانقدر که جامعه به سرپناه، نان و آب نیاز دارد به فرهنگ هم نیاز دارد. فرهنگ روح و جان ملت را تغذیه می‌کند و مطرح کننده مسائل انسانی است. انسان با همه ضعف‌ها و قوت‌هایش روی صحنه تئاتر جراحی درونی می‌شود و مردمی که این صحنه نمایش را به تماشا می‌نشینند، عبرت می‌گیرند و به قول ارسطو تزکیه می‌شوند.»
او اظهارداشت: «سخن و گفت‌و‌گو موجب پیشرفت و ارتباط انسان‌ها می‌شود و تئاتر سخن و بیان است. همچنین سخن، اندیشه‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند. بنابراین گفت‌و‌گو بسیار مهم است و به جای مونولوگ باید شاهد رد و بدل عقاید بین انسان‌ها باشیم.»
این هنرمند سینما و تئاتر در ادامه با اشاره به اجرای برنامه سفر «هفت بحر هنر» تصریح کرد:«این برنامه که به همت صندوق هنر برگزار شده است، فرصتی فراهم کرده است تا ما هنرمندان یکدیگر را بشناسیم و با یکدیگر گفت‌و‌گو کنیم. ترقی و پیشرفت در گفت‌و‌گو است و یک سویه جلو رفتن فایده‌ای ندارد.»
نصیریان با قدردانی و تشکر از صندوق اعتباری هنری برای اجرای این سفر و برگزاری مراسم تجلیل از استاد «یدالله کابلی» گفت: «من تا به حال به شهر خوانسار نیامده بودم و دیدن این شهر برایم بسیار جذاب بود. خوانسار شهری فوق‌العاده است برای حفظ زیبایی‌ها و طبیعت آن باید کوشا بود.»

کابلی پرسپکتیو را وارد هنر خوشنویسی در ایران کرد
غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در این مراسم، گفت: «ما همیشه فرصت برای آنکه همدیگر را ببینیم و بشنویم و با یکدیگر صحبت کنیم، کم داریم. با گفت‌و‌گو ما رشد و شناخت پیدا می‌کنیم. مسأله دیگر رشد دیگرخواهی و خیرخواهی در کنار خودخواهی است که مشکل اصلی ما در کشور محسوب می‌شود.»اوگفت: «من بیش از پنج دهه با استاد کابلی و دیگر استادان در حوزه خوشنویسی و روشن نگه داشتن چراغ انجمن تلاش کردیم. در حوزه خوشنویسی استادان بزرگی هستند که هر کدام‌شان به سهم خودشان خدماتی در این عرصه، عرضه داشتند که در تاریخ نمونه و نظیر نداشته است.»
 طاها بهبهانی، نقاش و مجسمه‌ساز نیز در این مراسم با بیان اینکه خوشنویسان چهره زبان فارسی را زیبا کرده‌اند، گفت: «خوانسار شهری عجیب و جادویی است که درآن مردی به دنیا آمده است که اسطوره خوشنویسی است و پر از صفا و صمیمیت و کاربلد است. شخصیت استاد کابلی دارای ابعاد مختلفی است».
او ادامه داد:«علم پرسپکتیو در نقاشی استفاده می‌شود اما در هنر خوشنویسی از این علم استفاده نمی‌شد اما می‌توان گفت شاید یکی از کسانی که وارد این حیطه شد، استاد کابلی است که پرسپکتیو را وارد هنر خوشنویسی ایران کرده است. در آثار استاد کابلی، حرکت را می‌بینیم که این حرکت  با علم و آگاهی است. نیاز است از استاد کابلی به شایستگی قدردانی شود و تمام جوانان این هنرمند ارزشمند را بشناسند.»

امروز تجلیل از هنر خوشنویسی است
یدالله کابلی نیز در این مراسم نکوداشت، گفت:«امروز تجلیل از هنر خوشنویسی، به‌عنوان یک هنر معنوی و معنایی است که نقش بسیار عمده‌ای در ستایش کلام بزرگان و انبیا و سخن و تعالی روح بزرگان سرزمین ما داشته و خدمات بی‌بدیل و شایسته‌ای را ارائه کرده است.»
وی افزود: «هنر خوشنویسی با تاریخی بیش از هزارسال، نقش بسیار مهمی در علم و معرفت عهده‌دار بوده است. با نقش آفرینی سرقله‌های هنر خوشنویسی، گنجینه‌های عظیمی از معارف سرزمین‌مان در زیباترین قالب‌ها عرضه شده و به آن اعتبار بخشیده است.»در ادامه این مراسم با حضور استادان غلامحسین امیرخانی و علی نصیریان، پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مدیران و مسئولان شهر خوانسار از پنج دهه تلاش استاد یدالله کابلی خوانساری، تجلیل و قدردانی شد.در این مراسم لوح تقدیری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد یدالله کابلی خوانساری اهدا شد.
استاد کابلی نیز یکی از آثارشان را به استاد نصیریان و همچنین یک اثرشان را به پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، تقدیم کردند.
در پایان این مراسم از کتاب رباعیات خیام استاد یدالله کابلی خوانساری، رونمایی شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/23/616264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها