گزارش خبری


هشداری به معامله گران ارزی در ایران

گروه اقتصادی/ پس از آن که آمارهای روز جمعه نشان داد  تورم امریکا بیش از انتظارات قبلی در حال افزایش است،  روز شنبه رئیس جمهور امریکا در جمع هم حزبی‌های خود اعلام کرد که احتمالاً وضعیت تورمی موجود در امریکا  برای مدتی ادامه یابد. در این رابطه رویترز نوشت: دولت و بسیاری از اقتصاددانان بزرگ در ابتدا فکر می‌‌کردند که فشارهای تورمی گذرا خواهد بود اما فشارهای قیمتی به کالاها و خدمات بیشتری گسترش یافت که منجر به تداوم شرایط تورمی در امریکا شده است.  جروم پاول رئیس فدرال رزرو نیز در توئیتی قابل توجه نوشت: پول من هر سال به دلیل تورم 8.6 درصدی از دست می‌‌رود. بنابر این تصمیم گرفتم آن را در بورس سرمایه‌گذاری کنم؛ اکنون هر روز 8.6 درصد از دست می‌‌دهم. اقتصاددانان بارکلیز به رهبری جاناتان میلر در یادداشتی تحقیقاتی اظهار داشتند: « فدرال رزرو در حال حاضر دلیل خوبی برای غافلگیری بازارها و افزایش شدید نرخ بهره در ماه ژوئن دارد. ما درک می‌کنیم که ممکن است این افزایش نرخ بهره بزودی و احتمالاً در ژوئن یا جولای باشد.»
آنیتا مارکوفسکا و توماس سیمونز، اقتصاددانان جفریز، در یادداشتی پژوهشی گفتند که داده‌های تورم روز جمعه «تغییردهنده بازی است که فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا سرعت انقباض پولی را تسریع بخشد».  داده‌های وزارت کار امریکا نشان می‌‌دهد که تورم مصرف کننده امریکا طی 12 ماهه منتهی به ماه مه ‌‌به 8.6 درصد و بالاتر از بالاترین سطح خود در 40 سال گذشته رسیده است. این در حالی است که کالاهای مهمی چون بنزین و مواد غذایی با افزایش قیمت به مراتب بیشتری نیز روبه‌رو شده‌اند. لازم به ذکر است که تداوم روند تورمی درامریکا می‌‌تواند آقایی دلار را در اقتصاد جهانی بیش از پیش شکننده کند و از این رو سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی با حساسیت بالایی  این موضوع را دنبال می‌‌کنند. درپایان معاملات هفته گذشته بازارهای سهام کشورهای اروپایی و امریکایی با کاهش قیمت شدید به کار خود پایان دادند. در حالی که بازارهای سهام چین صعودی بودند.

بیت‌کوین در پایین‌ترین سطح خود در 18 ماه گذشته قرار گرفت

گروه اقتصادی/ اواخر سال 2020بود که بیت‌کوین با شروع یک روند صعودی، به حدود قیمت 70 هزار دلار (تاماه‌های پایانی سال 2021) نزدیک شد، اما با گمانه‌زنی‌ها در مورد سیاست‌های پولی و افزایش نرخ‌های بهره در کشورهای امریکایی و اروپایی، قیمت این دارایی دیجیتال نیز یک روند نزولی را در پیش گرفت. ادامه این روند نزولی در روزهای اخیر و با افزایش شرایط تورمی (پیش‌بینی برای افزایش نرخ‌های بهره) تشدید شد تا بازهم این دارایی دیجیتال کف قیمتی خود را بشکند و به سطح پایین‌تری برسد. طی معاملات دیروز بیت‌کوین حدود 5.5 درصد کاهش قیمت داشت تا قیمت آن به حدود 27 هزار و 550 دلار برسد که پایین‌ترین سطح قیمت از ماه دسامبر 2020 (آذر 1399) است. همزمان با افت قیمت بیت‌کوین ارزش کل بازار دارایی دیجیتال نیز تا 1.105 تریلیون دلار کاهش یافت. قیمت اتریوم نیز با 12.3 درصد کاهش نسبت به روز قبل در محدوده یک هزار و 450 دلار قرار گرفته است.  همچنین اطلاعات مربوط به سایت کوین مارکت کپ نشان می‌‌دهد در 24ساعت گذشته 480 میلیون دلار از قراردادهای آتی لیکوید شده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌‌کنند در صورت افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های بزرگ جهانی، شرایط برای بازار دارایی دیجیتال  وخیم‌تر شود.

روز سه‌شنبه اتفاق می‌افتد
عرضه نخستین شرکت استارتاپی در بازار سهام

 بر‌اساس اعلام مدیریت نظارت بر بازارفرابورس ایران، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس معروف به «تپسی» به عنوان نخستین استارتاپ، سه‌شنبه ۲۴ خرداد وارد بازار دوم فرابورس خواهد شد. براساس این اطلاعیه، تعداد ۵۸ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۴۰ سهم شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس معادل ۵ درصد سهام این شرکت عرضه اولیه می‌شود. تعداد کل سهام شرکت یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۸۰۰ است و مشاور عرضه، شرکت کارگزاری بانک تجارت، متعهد خرید و بازارگردان، شرکت تأمین سرمایه کاردان اعلام شده است. حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم است. یادآور می‌شود، پس از مرحله اول عرضه اولیه به روش گشایش، در مرحله دوم نماد «تپسی» به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف خواهد شد. بنابراین، متقاضیان باید آثار ناشی از افزایش سرمایه در میزان مالکیت پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد برای این موضوع را مدنظر قرار دهند. ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکانپذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/10/616278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها