مقام‌های ایرانی در واکنش به قطعنامه شورای حکام بر ضرورت اتخاذ سیاست مقتدرانه در برابر هرگونه زیاده‌خواهی تأکید کردند

عاقبت باج خواهی از ایران


گروه سیاسی/ بازتاب صدور قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران همچنان در محافل دیپلماتیک و سیاسی ادامه دارد.  وزیر خارجه صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری شتابزده و سیاسی توصیف کرد و مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن این قطعنامه از کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و توقف فعالیت دوربین‌های نظارت فراپادمانی حمایت کرد.
چهارشنبه گذشته بود که قطعنامه شورای حکام در نشست غیرعلنی ۳۵ عضو شورای حکام به بهانه اینکه ایران در مورد کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده توضیح نمی‌دهد، با رأی مثبت ۳۰ کشور از جمله امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و امارات متحده عربی و همچنین مخالفت چین و روسیه و رأی ممتنع سه کشور هند، لیبی و پاکستان به تصویب رسید. قطعنامه‌ای که با واکنش صریح تهران روبه‌رو شد.
وقتی گروسی همبازی صهیونیست‌ها شد
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی پس از صدور قطعنامه شورای حکام در اولین واکنش در گفت‌وگو با رسانه ملی ضمن رد ادعای قطعنامه، از حذف تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و گفت: «ما فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی را خاتمه دادیم، به فعالیت بقیه هم خاتمه خواهیم داد.» او همچنین این را هم گفت که «ماشین‌های سانتریفیوژ جدید را نصب کرده و گازدهی را شروع کردیم.» مدیرکل آژانس نیز در واکنش به این اقدام ایران مدعی شد: «در حالی که شرایط فعلی تنش‌آمیز است و مذاکرات برجامی هم با دشواری مواجه بوده، حالا این مشکل را هم باید به این وضعیت اضافه کرد.» اسلامی همچنین در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره تأکید کرد: «آژانس در گزارش‌های خود به منابع اطلاعاتی که از سوی دشمنان ما و در رأس آنها اسرائیل تهیه می‌شوند، استناد می‌کند و اراده جدی نزد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع‌کننده اعلام کردن پاسخ‌های ما وجود ندارد.»
پیش‌تر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس در اسفند سال گذشته با سفر به تهران توافقی موقت با ایران به امضا رساند که بر اساس آن قرار شد دو طرف به ابهامات درباره موضوعات اختلافی درباره مکان ادعایی آژانس در یک روند پرسش و پاسخ  بپردازند و سپس موضوع برای مختومه شدن در شورای حکام مطرح شود. اما این درحالی بود که مدیرکل با بی‌اعتنایی به همکاری مسالمت‌آمیز ایران در زمینه موضوعات یاد شده، گزارشی را منتشر کرد که زمینه را برای فضاسازی کشورهای منظومه غرب با همراهی رژیم صهیونیستی جهت صدور قطعنامه فراهم کرد.
تأکید مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی
در پی صدور قطعنامه جدید شورای حکام، نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای روند همکاری اخیر میان ایران و آژانس را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به اینکه در مذاکرات و توافق اسفندماه ۱۴۰۰ بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس پذیرفت که با دریافت توضیحات اولیه و تکمیلی جمهوری اسلامی ایران از موضوعات باقیمانده، در گزارش خود به سمت حل و فصل موضوع در شورای حکام گام بردارد، افزودند: «در این چهارچوب کشورمان طی سه ماه گذشته، یکبار توضیحات کتبی و سه دوره جلسات حضوری درباره موضوعات با آژانس برگزار کرد؛ اما از نطق جهت‌دار مدیر کل آژانس پیش از پایان گفت‌وگوها در پارلمان اروپا و پس از آن ارائه گزارش منفی وی به شورای حکام، معلوم شد که اغراض سیاسی جایگزین رویکرد فنی در مواضع گروسی شده است.» نمایندگان مجلس بر همین مبنا خواستار اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران  شده اند.
محتوای توصیه‌ای قطعنامه
اعتراض به قطعنامه ادعایی شورای حکام در گفت‌وگوی روز گذشته وزیر خارجه با دبیر کل سازمان ملل هم انعکاس یافت.  «گوترش» در این گفت‌وگو، قطعنامه اخیر آژانس در مورد ایران را صرفاً دارای محتوای  توصیه‌ای خواند و بر اهمیت تداوم مذاکرات تأکید کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت ادامه مذاکرات وین تأکید کرد و دیپلماسی را بهترین مسیر حل اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از طرف‌های مذاکرات برجام خواند. در همین حال وزیر امور خارجه روز گذشته پس از حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه «در برابر زیاده‌خواهی طرف مقابل از ابزارها و اقتدارمان استفاده می‌کنیم»، ابراز امیدواری کرد که در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام می‌‌شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آنها حفظ خواهد شد.
اذعان رسانه جریان اصلی امریکا درباره سیاست بایدن
مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌ها از ۲۰ اسفند ماه در پی تعلل امریکا در اتخاذ تصمیم نهایی پیرامون موضوعات توافق شده، با وقفه روبه‌رو شد و از آن زمان پیام‌ها بین ایران و امریکا از طریق «انریکه مورا»، هماهنگ کننده گفت‌وگوها در حال مبادله است. این در حالی است که ایران بارها آمادگی خود را برای رسیدن به توافقی خوب و قوی اعلام و حصول توافق را در گرو اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی مقامات امریکایی اعلام کرده است. حال آن که دولت امریکا این روزها برای تعیین تکلیف مذاکرات با تردید دست و پنجه نرم می‌‌کند. چنان که رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» به «جو بایدن» درباره پایان گزینه‌های این کشور در قبال ایران هشدار داده است. این رسانه دموکرات ادعا کرد: «رئیس‌ جمهور امریکا که از مخالفان سرسخت کارزار موسوم به فشار حداکثری ترامپ علیه ایران بود، با روی کار آمدن خود مذاکرات برجام را احیا کرد اما سیاست «بایدن» تاکنون در احیای مجدد توافق شکست خورده است و ایران به‌طور مداوم تلاش خود را در نقض تعهدات خودش در این توافق افزایش داده است.» سی‌ان‌ان سپس هشدار داد: «با توجه به اینکه ایالات متحده قبلاً ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های «بایدن» تمام شده است. تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالاً ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت‌زدایی شده باشد.»
این رسانه امریکایی در نهایت به نقل از «تریتا پارسی» از چهره‌های ضدایرانی مشاور دولت اوباما و معاون اجرایی فعلی مؤسسه امریکایی «کوئینسی» گفت: «اقدامات تشدید کننده تنش‌ها از سوی ایران در زمینه برنامه هسته‌ای در دوره بایدن اتفاق افتاد و نه دوره ترامپ و دلیل آن این است که بایدن سیاست ترامپ در قبال ایران را ادامه داده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7930/5/616289/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها