«ایران» از وضعیت نماگرهای بازار سهام گزارش می‌دهد

افزایش دمای معاملات سهام در دومین روز هفته


در جریان معاملات دیروز شاخص کل (هم‌وزن) با افزایش 178واحدی روبه‌رو شد و ارزش معاملات خرد 4درصد افزایش یافت

گروه اقتصادی/معاملات بازار سهام در روز یکشنبه نیز با افت شاخص کل بورس همراه شد. در جریان معاملات دیروز  این شاخص درحالی کار خود را با کاهش یک‌هزار و 775واحدی به پایان رساند که شاخص هم‌وزن صعودی بود. با نگاهی به روند معاملات روز یکشنبه مشخص می‌شود بازار که کارخود را با یک روند صعودی آغاز کرده بود در نهایت و با تأثیر‌گذاری چند سهم مشخص، نتوانست به صعود بیشتر خود ادامه دهد و این روند منجر به عقبگرد 0.11درصدی شاخص کل و قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و 541هزار واحد شد. در این روز در مقابل 269نماد سبزرنگ، 393نماد قرمزپوش وجود داشت که از این تعداد 63نماد در صف خرید و 86نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند. ارزش معاملات خرد با 4درصد افزایش روبه‌رو شد و درحدود 390میلیارد تومان پول حقیقی از جریان معاملات خرد خارج شد. 43میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شد و ارزش کل بازار به عدد 7513هزار میلیارد تومان ارتقاع یافت.
بازدهی 11درصدی سهام صنعت برق در یک هفته
با شروع افزایش مصرف برق در کشور و جابه‌جا شدن رکورد سالانه مصرف برق در خردادماه، بار دیگر نگاه‌ها به سوی شرکت‌ها و نیروگاه‌های تأمین برق کشور برگشته است. صنعتی که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای دهه 90 با بی‌مهری روبه‌رو شده و سرمایه‌گذاری در آن بشدت کاهش یافته است. وجود نظام قیمت‌گذاری دستوری و عدم تسویه بموقع مطالبات شرکت‌ها که منجر به کاهش بسیار شدید سرمایه در گردش این شرکت‌ها شده بود،  باعث شد تشکیل سرمایه جدید حتی از مقدار استهلاک نیز کمتر شود و تجهیزات نیروگاهی بخصوص در بخش خصوصی مستهلک شوند. عدم جایگزینی و تعمیرات بموقع و عدم توجه به تغییر تکنولوژی در نیروگاه‌ها (تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی) و همچنین نبود منابع مناسب برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای منجر به این شد تا سال‌های گذشته نه تنها صنایع بزرگ‌مقیاس، بلکه در بخش صنایع خرد و مصارف خانگی نیز دچار خاموشی‌های زیانبار شویم.
مورد دیگری که در این سال‌ها صنعت برق ایران را با چالش روبه‌رو کرد توزیع ناعادلانه ارزش افزوده ایجاد‌شده میان بخش‌های مختلف زنجیره تولید بود. در این سال‌ها و در حالی که صنایعی مانند فلزات و پتروشیمی‌ها با حاشیه سود‌های بسیار بالا سودهای قابل توجهی را از طریق فروش محصولات خود به جیب می‌زدند، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها برای سرمایه‌گذاران خصوصی عملاً مقرون به صرفه نبود و به دلیل بازدهی پایین نیروگاه‌ها، این صنعت جذابیتی برای ورود سرمایه ایجاد نمی‌کرد.
این رویه که در این سال‌ها همواره مورد اعتراض مدیران صنعت برق قرار گرفته بود، در سال 1400 تا حدودی اصلاح شد و دولت و مجلس ضمن تجهیز سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نیروگاهی، شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور را ملزم به سرمایه‌گذاری در این صنعت کردند تا بتوان از این طریق ضمن تأمین برق مورد نیاز و جلوگیری از خاموشی صنایع بزرگ، بار مصرف را از دوش شبکه توزیع برق برداشت تا دیگر شاهد خاموشی برق صنایع خرد و منازل در ساعات اوج مصرف نباشیم.
از منظر بورسی نیز صورت‌های مالی منتشر شده نیروگاه‌ها نشان می‌دهد که تقریباً تمام شرکت‌های نیروگاهی بورسی توانسته‌اند مقدار سود‌سازی خود را افزایش دهند. این روند همچنین با تصمیمات جدید شورای رقابت برای تغییر نرخ خدمات پایه نیز تشدید شد. با تغییرات صورت گرفته در نرخ خدمات ارائه شده به پتروشیمی‌ها، هرچند که برخی از شرکت‌های پتروشیمی از کاهش قابل توجه سود‌های شناسایی شده سال 1400خود خبر می‌دهند اما یک جریان درآمد بسیار مناسب در نیروگاه‌ها شکل خواهد گرفت. این موارد در یک هفته اخیر موجب استقبال سهامداران از نمادهای نیروگاهی شده است به‌طوری که در همین بازه ارزش بازار این صنعت در بازار سهام 11درصد رشد داشت و به این واسطه در رده سوم بیشترین بازدهی هفتگی بین صنایع قرار گرفت.
لازم به ذکر است با توجه به گزارشات منتشر شده و تا قبل از تغییر در عناوین درآمدی شرکت‌ها، ناشی از تغییر قیمت خدمات سال 1400، نسبت قیمت به درآمد این صنعت در حدود عدد 21است که درمقایسه با بازار، نرخ بالاتری را نشان می‌دهد همچنین در مورد ارزندگی سهام این صنعت باید به مواردی چون نسبت پرداخت سود محقق شده و بازده حقوق صاحبان سهام نیز توجه شود.
«وبملت» پرتراکنش‌ترین نماد بازار
در دقایق ابتدایی روز یکشنبه بود که بانک ملت صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده خود را در سایت کدال منتشر کرد. بر اساس این صورت‌های مالی، بانک ملت توانسته از طریق افزایش 48درصدی درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده‌گذاری، اوراق بدهی، درآمدهای قابل توجه از طریق فروش کالا و ارائه خدمات کارمزدی و غیر کارمزدی و کاهش قابل توجه هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول، مجموع سود خالص خود را با 44درصد افزایش به عدد 17هزارو 198میلیارد تومان برساند. همچنین بانک مرکزی در نامه‌ای که در آن سه شرط؛عدم تقسیم سود تسعیر اقلام ارزی، جلب توجه اعضا درخصوص کسری سود پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری 1400 به مبلغ 4هزار میلیارد تومان و لزوم تسویه آن و ضرورت تعیین‌تکلیف مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته طی سال‌جاری را مشخص کرده بود، مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه را صادر کرد تا معاملات سهام این بانک در آستانه مجمع با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود. در روز یکشنبه سهام این بانک نیز با رشد 2.17درصدی روبه‌رو شد تا مجموع بازدهی سالانه «وبملت» به 4.32 درصد برسد و سهامداران بنیادی این سهم از زیان خارج شوند.
لازم به ذکر است هیأت مدیره بانک پیشنهاد تقسیم تنها 10درصد از سود‌های محقق شده بانک را به مجمع داده که می‌تواند از جذابیت سهام بانک تا حد بسیار زیادی بکاهد. هم‌اکنون نسبت قیمت بر درآمد سهام بانک ملت در حدود 5.26 است.
بازگشایی نماد «دی» پس از تعلیق 8ماهه
سهام بانک دی که به علت قرار گرفتن این بانک در ذیل ماده 141 قانون تجارت بر‌اساس صورت‌های مالی سال 1398 و عدم ارائه صورت‌های مالی سال 1399در تاریخ معین و مشکلاتی که بانک مرکزی در صورت‌های مالی ارائه شده به آن اشاره کرده بود و از مهرماه سال 1400 تعلیق شده بود، با برگزاری مجمع و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده برای سال 1399، در ساعت 11دیروز از طریق حراج پیوسته بازگشایی شد. هرچند که صورت‌های مالی این بانک نشان می‌داد در این مدت موفق به خروج از زیان شده، اما بازگشایی نماد برای بانک خوش‌یمن نبود و قیمت سهام آن با حدود 12درصد کاهش روبه‌رو شد.
«نوری» بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را به ثبت رساند
طی معاملات روز یکشنبه سهام پتروشیمی نوری با فشار عرضه بسیار بالایی روبه‌رو شد تا این نماد به‌عنوان تأثیر‌گذار‌ترین نماد بر شاخص کل بورس نقش بسزایی را در کاهش یک هزارو 775واحدی شاخص ایفا کند. سهام پتروشیمی نوری در روز یکشنبه درحدود 4.83درصد کاهش قیمت داشت و تا ساعات پایانی معاملات در صف فروش قرار گرفته بود. چندی پیش این شرکت از تأثیر قابل توجه نرخ‌های جدید سرویس‌های جانبی بر سود خالص سال 1400خود خبر داده بود؛ امری که با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال 1400 و افزایش تنها 6درصد سود خالص این شرکت، سهامداران را بیش‌ازپیش ناامید کرد و روند عرضه سهام در این نماد را تشدید کرد. سهام این پتروشیمی به علت درصد پرداخت سود بالا در مجمع و سود‌سازی مناسب در سال‌های پیش همواره مورد توجه سهامداران بوده و این پتروشیمی در طول یک سال گذشته با 94.5درصد بازدهی، دربین 10نماد برتر از نظر بازدهی سالانه قرار دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/10/617058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها