اخبار


دامنه نوسان یک پله دیگر باز خواهد شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یک پله دیگر از دامنه نوسان در تابستان باز می‌شود تا به این شکل تا آخر سال با رفع این محدودیت و بازتر شدن دامنه نوسان، صف خرید و فروش نداشته باشیم. مجید عشقی، درباره واریز سود شرکت‌ها، دامنه نوسان و سایر مشکلات بازار سرمایه به گفت‌و‌گو پرداخت.
استراتژی سازمان بورس برای دامنه نوسان چیست؟
 دامنه نوسان در بلند مدت باید باز شود. موضوعی که مورد اجماع تمام فعالان بازار است؛ حذف دامنه نوسان دربازار سرمایه است، اما این موضوع به‌صورت تدریجی و با ارزیابی مرحله به مرحله انجام می‌شود. ابتدا افزایش یک درصدی دامنه نوسان قدم مهمی جهت حذف دامنه نوسان بوده که اثر مثبتی هم روی بازار سرمایه داشته و صف‌های خرید و فروش کاهش یافته؛ این استراتژی ادامه دارد و مجدد بازنگری می‌شود یک پله دیگر در تابستان باز می‌شود تا به این شکل تا آخر سال با رفع این محدودیت و بازتر شدن دامنه نوسان، صف خرید و فروش نداشته باشیم.

تغییر دامنه‌ نوسان در شرایطی پایدارتر عملی می‌شود

سنا  -مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، گفت که «تغییر دامنه نوسان دی‌ماه ۱۴۰۰ مطرح و قرار شد هر فصل یک درصد در بورس و فرابورس دامنه نوسان افزایش یابد، اما با توجه به شرایط مبهم بودجه و برجام مقرر شد این تصمیم در شرایطی پایدارتر عملی شود.»
میثم فدایی در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ۱۴۰۱ و فرصت‌های پیش‌ رو» به بررسی عوامل افزایش‌دهنده نقدشوندگی پرداخت و افزود: در حال حاضر با افزایش یک درصدی دامنه نوسان در فرابورس شاهد کاهش صفوف فروش هستیم.»
وی گفت: در سهام شرکت‌های بازار پایه، نمادهایی بودند که بیش از یک سال در صف فروش قفل بودند که بنا به عوامل مختلف بازاری، اقتصادی یا بنیادی نیازمند تعدیل قیمت بودند؛ از این رو این طرح از اواخر آذرماه سال گذشته مطرح شد که حجم مبنا برای شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ روز در صف خرید یا فروش هستند، برای افزایش نقدشوندگی بازار حذف شوند تا سهامداران براحتی بتوانند به معامله بپردازند.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، با بیان اینکه انتظار داریم بعد از فصل مجامع و با بازگشایی نمادها دیگر سهم قفل شده در صف خرید و فروش نداشته باشیم، افزود: در خصوص بازارهای اصلی هم اگر نمادی دارای بازارگردان باشد، با شرایطی که سازمان بورس تعیین می‌کند، حجم مبنا حذف می‌شود. با این تصمیم نوسان شاخص فرابورس کمتر و همچنین تصمیم گرفته شده که اگر سهمی ۱.۵ برابر میانگین حجم مبنا ماهانه معامله شد، حجم مبنا در آن نماد حذف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/10/617059/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها