کاهش 29 درصدی میانگین بارش‌های سال‌زراعی اصفهان


اصفهان- مدیرکل هواشناسی اصفهان، میانگین بارش باران استان را در سال زراعی 1401-1400 (اول مهر 1400 تا ۲۹ خرداد سال جاری) ۱۴۵.۰۲ میلیمتر اعلام کرد که نسبت به بارش‌های دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. حمیدرضا خورشیدی افزود: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۲۳.۰۴ میلیمتر بود، ۱۸ درصد افزایش داشته است.سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد. وی ادامه داد: مقایسه آمار بارش شهرستان اصفهان تا کنون نشان می‌دهد که این منطقه تاکنون ۵۹.۵ بارش داشته است درحالی که سال گذشته ۹۵.۲ و در بلندمدت ۱۲۲.۴ میلیمتر بارش داشت و بر اساس این آمار، بارش‌ها در شهرستان اصفهان نسبت به بلندمدت نرمال خود ۵۱.۴ درصد (تقریباً نصف بارش نرمال) و نسبت به سال قبل ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: با توجه به بررسی مدل‌های اقلیمی و پیش‌بینی‌های فصلی، جبران کمبود بارش‌ها تا مهرماه (پایان سال زراعی جاری) امکان‌پذیر نیست و مسئولان در این زمینه باید با جدیت تدابیر لازم را اتخاذ کنند. وی اضافه کرد: مقایسه آمار بارش‌های کوهرنگ نشان می‌دهد که این شهرستان تا امروز ۱۲۰۹.۲ بارش داشته در حالی که سال گذشته ۸۱۹.۸ و بلندمدت ۱۳۵۳.۹ داشته و براساس این آمار شهرستان کوهرنگ نسبت به بلندمدت نرمال خود ۱۱ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است.خورشیدی خاطرنشان کرد: امسال فریدونشهر با ۴۶۷.۶ میلیمتر بارندگی، پُربارش‌ترین شهر استان بود و سمیرم با ۴۶۶ میلیمتر، خوانسار با ۳۵۰.۵، داران با ۲۷۳.۲، چادگان با ۲۲۵ و گلپایگان با ۲۲۰ میلیمتر در رده‌های دوم و ششم قرار داشتند.
وی از خور و بیابانک با ۲۸.۳ میلیمتر بارندگی به‌عنوان کم‌بارش‌ترین شهر استان اصفهان نام برد و افزود: نایین با ۳۷.۴ میلیمتر، فرودگاه اصفهان با ۳۶.۷، کبوتر آباد ۳۸.۳ و مورچه خورت با ۳۹ میلیمتر در رده‌های بعدی شهرهای کم بارش قرار داشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/16/617073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها