دروازه مردگان، سه‌گانه‌ای تاریخی


حمیدرضا شاه‌آبادی نیز از جمله نویسندگانی است که سال‌ها فعالیت حرفه‌ای وی به تاریخ نیز گره خورده است. بخش قابل توجهی از آثار این نویسنده که در کسوت پژوهشگر تاریخ هم فعالیت می‌کند به تاریخ دوره مشروطه گره خورده و البته تهران قدیم نیز حضوری پررنگ در رمان‌های وی دارد.
 یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتی سبب راهیابی نوشته‌های او به فهرست‌های جهانی شده اهمیتی است که برای تاریخ و مطالعه در آن زمینه قائل می‌شود. او در جوایزی نظیر جشنواره امام رضا(ع) و فهرست سالانه شورای کتاب کودک هم موفق به کسب عناوین مختلفی شده است. سه‌گانه «دروازه مردگان» که از سوی نشر افق روانه کتابفروشی‌ها شده یکی از نمونه‌های تلفیق ادبیات داستانی با تاریخ به شمار می‌آید. شاه‌‌آبادی در این سه‌گانه سراغ تهران قدیم در دوره قاجار رفته، او در کنار پرداختن به اوضاع اجتماعی آن دوران نگاهی هم به برخی حوادث تکان دهنده‌اش داشته است. در آن برهه، کودکان بسیاری مفقود می‌شدند که در نهایت مشخص می‌شود اغلب در آب‌انبارها غرق و کشته شده بودند.
او در این سه‌گانه از بستر وقایع تاریخی برای ایجاد فضایی وحشت‌آلود بهره گرفته که همین مسأله استقبال بیشتر نوجوانان و حتی مخاطب بزرگسال را سبب شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/23/617081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها