با گذشت چند ماه از بحران اوکراین، سران غربی، روسیه را متهم به جنگ فرسایشی کردند

هشدار طراحی شده



زهره صفاری/ بازی جدید غرب برای تقابل با روسیه در میدان کی‌یف، چند روز پس از دیدار مقامات اروپایی با «ولودیمیر زلنسکی»، با هشدارهای جداگانه دبیرکل ناتو و نخست وزیر انگلیس درباره جنگ فرسایشی مسکو آغاز شد. به گزارش «سی ان بی سی»، این هشدارها که مهم‌ترین وقایع دیپلماتیک صد و نهمین روز از نبرد اوکراین و روسیه به شمار می‌‌رفت در پیام‌هایی جداگانه اما با معنا و هدفی همسو که ضربه به مسکو بود، به گوش جهان رسید. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو با هشدار درباره بروز یک جنگ طولانی مدت به روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «ما باید برای پذیرش واقعیت جنگی دراز مدت آماده شویم و در عین حال نباید دست از حمایت اوکراین برداریم. تجهیز کامل تسلیحاتی نظامیان اوکراینی شانس این کشور برای خلاصی از سلطه روسیه در منطقه شرقی دونباس را بالا خواهد برد. حتی اگر این اقدام حمایتی چه در حوزه نظامی، چه در حوزه‌های انرژی و بهای غذا برای غرب هزینه بر باشد، باز هم نباید دست از آن کشید.»
همسویی جانسون با استولتنبرگ
همزمان با هشدار دبیر کل ناتو، «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس نیز که در حوزه سیاست داخلی در کشورش با انتقادات بسیاری روبه‌رو است، پس از سفر یک روزه به کی‌یف و دیدار با «زلنسکی»، در سرمقاله‌ای هزار کلمه‌ای در «ساندی تایمز» پس از آنکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه را بشدت مورد حمله قرار داد، اظهارات دبیرکل ناتو را با ادبیاتی دیگر بیان کرد و جنگ روسیه و اوکراین را نبردی فرسایشی خواند. اما او نیز همانند استولتنبرگ از مذاکره و صلح چیزی نگفت و در مقابل سران غربی را به حمایت از اوکراین و شکست روسیه ترغیب کرد. «بوریس جانسون» در این سرمقاله، با مهاجم خواندن روسیه تأکید کرد زمان موضوعی بسیار حیاتی است و نتیجه جنگ به چگونگی تقویت اوکراین پیش از تجدید قوای روس‌ها بسیار بستگی دارد. هر روز شهرها و زیرساخت‌های اوکراین یکی پس از دیگری با انبوهی از تانک‌ها و تسلیحات روسی به تسلط مسکو درمی‌آید. حجم این تسلیحات به حدی است که شاید دهه‌ها نیز برای جایگزینی این سخت افزارها لازم باشد و ارتش روسیه مجبور شود تجهیزات و مهماتش را به مراتب سریع‌تر از تولید کارخانه‌هایش صرف کند.  اما افزایش تسلیحات روسیه  در اوکراین به معنای دستاورد بیشتر برای مسکو نیست و نباید فریب حرکت آهسته روسیه در دونباس یا تاکتیک آن در «سورودونتسک» را خورد. چراکه دونباس از سال 2014 در هدفگذاری‌های «پوتین» بوده و پس از هشت سال چیزی به دست نیاورده است.
«بوریس جانسون» که سیاست داخلی‌اش در بریتانیا تحت تأثیر حواشی و رسوایی‌های اخیر با شکست روبه‌رو شده است، در این بازی روانی برای تخریب روسیه راهبردی چهاربندی برای غربی‌ها نیز داشت که مهم‌ترین آنها تجهیز و آموزش نظامی اوکراین، پشتیبانی زیرساختی از این کشور و ایجاد کریدور امن صادرات غذا از کی‌یف بود. او برای دفاع از راهکارش گفت: «اگر بتوانیم این کارها را انجام دهیم بیش از تأمین امنیت اوکراین، جهان را از رؤیاهای مرگبار پوتین و کسانی که اهداف مشابهی دارند، در امان نگه داشته‌ایم.»
چه کسی نفت بر آتش جنگ می ریزد
به باور ناظران مقامات غربی در حالی بر طبل کشدار شدن جنگ از سوی روسیه می‌‌کوبند که درست در مسیری قدم برمی دارند که آتش جنگ از آنجا شعله ور شده است و در برهه فعلی اوکراین را طعمه‌ای برای منزوی کردن روسیه قرار داده‌اند. به نوشته «الجزیره»، هفته‌ها پیش از بحران اوکراین نیز تلاش روسیه برای جلوگیری از تقویت جبهه غرب در اروپای شرقی و ممانعت از اتحاد اوکراین با طرف‌های اروپایی و امریکایی بر کسی پوشیده نبود اما با گذشت صد و چند روز از جنگ، غرب نه تنها گامی برای برقراری صلح برنداشته است که با پیشنهاد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حالا تسریع فرایند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، جبهه نبرد را به سمت تشدید نبردها و از دست رفتن جان انسان‌های بیشتر برای رسیدن به هدف خود پیش می‌‌برد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/4/617101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها