پایان زنگ انتخابات پارلمانی در فرانسه


لاله مهرزاد/ روز گذشته مرحله دوم انتخابات فرانسه در حالی برگزار شد که پیش از آن ناظران بر این انتخابات پیش‌بینی کرده بودند، حزب «امانوئل مکرون» اکثریت ائتلافی خود را از دست خواهد داد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، بزرگترین چالش «مکرون» در این انتخابات ائتلاف موسوم به «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» (NUPES) به رهبری «ژان لوک ملانشون» بود. این رویارویی در حالی طی دو ماه اخیر چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات پارلمانی به چشم آمد که نگاهی به تحولات سیاسی فرانسه نشان می‌‌دهد، چپ‌های این کشور که برای چند دهه در محاق قرار گرفته بودند، با سوار شدن بر موج تورم افسارگسیخته‌ای که جیب فرانسوی‌ها را بیش از هر زمان خالی کرده است، توانسته‌اند، دیگر بار خود را احیا کرده و تبدیل به یکی از جناح‌های سیاسی پر قدرت فرانسه شوند. طوری که در مرحله نخست انتخابات پارلمانی، ائتلافی که «ملانشون» به عنوان یک چپ افراطی به راه انداخته بود، توانست با کسب 26 درصد آرا شانه به شانه ائتلاف «همه با هم» که «مکرون» رهبری آن را دارد، حرکت کند. این در حالی است که رئیس جمهور فرانسه تا شب گذشته امیدوار بود بتواند اکثریت مطلق را که شامل 289 کرسی می‌‌شود، به دست آورد. نظرسنجی‌ها پیش از این انتخابات خبر داده بودند و تا عصر دیروز نیز برآورد می‌‌شد، ائتلاف «همه با هم» می‌‌توانست پیشتازی خود بر دیگر ائتلاف‌ها را حفظ کند اما حفظ اکثریت مطلق برای آن دشوار به نظر می‌‌رسید.
 به نظر می رسد بجز ائتلاف «همه با هم» و ائتلاف چپ افراطی «ملانشون»، راست افراطی به رهبری «مارین لوپن» هم از برنده‌های سیاسی انتخابات پارلمانی فرانسه باشد. زیرا آنها نیز نتایج انتخابات دیروز هر چه که باشد، توانسته‌اند خود را به عنوان سومین جناح قدرتمند این کشور معرفی کنند.
انتخابات پارلمانی فرانسه دیروز در حالی به پایان رسید که ائتلاف‌های چپ و راست میانه دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی درباره چگونگی حل بحران‌های این کشور در شرایط حاضر دارند و همین می‌‌تواند این کشور را با بحرانی در سیاستگذاری مواجه کند. زیرا اگر همان طور که تا عصر دیروز تصور می‌‌شد، «مکرون» اکثریت مطلق پارلمانی را از دست داده باشد، نیازمند ائتلافی بزرگ‌تر است که این ائتلاف می‌‌تواند با راست‌های میانه انجام شود اما در صورت شکل‌گیری چنین ائتلافی، سیاستگذاری‌ها به دلیل اختلاف نظرات آنها می‌‌تواند با مشکل مواجه شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/4/617102/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها