رویکرد مذبوحانه بایدن به عربستان برای تأمین نفت

آلت قتاله در دست جمهوری‌خواهان


نویسنده: هیأت تحریریه فایننشال تایمز
مترجم: وصال روحانی
چند روزی پس از آغاز تهاجم ارتش روسیه به اوکراین، جو بایدن مدعی شد کاری می‌کند که روسیه از کرده خود پشیمان شود. اما اکنون قریب به چهار ماه بعد از آن تاریخ این رئیس‌جمهور امریکا است که باید بابت حرف‌هایش در آن روز احساس پشیمانی کند زیرا پس از بروز بحران انرژی و گران شدن شمار زیادی از کالاها، مجبور شده است دست نیاز خود به انرژی‌های فسیلی را به شکل مذبوحانه‌ای به سوی شرکایش در خاورمیانه شامل عربستان و امارات دراز کند. زیرا پیش از شروع جنگ اوکراین، روسیه تأمین‌کننده حدود 10 درصد از نیازهای نفتی کشورهای جهان بود و برای کل اروپا یک منبع حیاتی و فراهم‌آورنده حجم عظیمی از گاز به شمار می‌آمد، اما به‌خاطر تحریم‌ها و تأکید روسیه  بر تجارت بر مبنای روبل، این منبع صادرات انرژی‌های فسیلی محدودتر از قبل شده و نیاز به این دست انرژی در جهان افزایش یافته است.
این چنین است که کاخ سفید در هفته‌های اخیر به ذخایر نفتی عظیم ریاض و دوبی روی آورده و از رژیم‌هایی طلب کمک کرده که اگر چه در دوره زمامداری دونالد ترامپ شرکای درجه اول امریکا بودند اما او در یک سال و 5 ماهی که از شروع زمامداری‌اش می‌گذرد، همیشه ادعای عدم وابستگی به آنها را داشته است. بدتر از همه اینکه نیاز مبرم امریکا به نفت عربستان و امارات در زمانی آشکار و کارهای اجرایی آن آغاز شده که انتخابات سیاسی میان‌دوره‌ای امریکا در پیش است و باید در قبال جمهوری‌خواهان معترض که می‌گویند این مرد پیر فقط مترسک یک رئیس‌جمهور است، توضیح دهند که چرا برخلاف ادعاهایش وابسته به نفت کشورهای خاورمیانه شده و به چه سبب مجبور است در راه جذب این کمک برخی امتیازات ویژه را هم به طرف‌های عربی بدهد.
بایدن که برای ترمیم روابط بالنسبه سردش با ریاض مدتی است، در تدارک سفر به عربستان و دیدار با سران این کشور است، با این سفر بیش از هر چیزی خود را زیر سؤال می‌برد. زیرا او برخلاف ترامپ که قضیه قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار معترض عربستان به دست محمدبن سلمان ولیعهد عربستان را لاپوشانی می‌کرد، همواره معترض و منتقد این ماجرا بوده و مدعی افشای تخلفات دربار ریاض بوده است.
شاید کمبود شدید ارزاق عمومی و گرانی وحشتناک حامل‌های انرژی دلیل قابل قبولی از سوی بایدن برای رویکرد به دربار پرمسأله عربستان و آشتی با بن‌سلمان به قصد رفع این کمبود جلوه کند اما حزب جمهوری‌خواه امریکا از این مسأله در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو اصلاً چشم‌پوشی نخواهد کرد و مثل یک آلت قتاله از آن سود خواهد جست، اما بایدن حتی قادر به دادن پاسخی به این انتقادات به قصد رهایی از آنها نیست، زیرا امریکا سال‌هاست، در مناقشه آشکار ائتلاف عربستان-امارات با قطر، جانب تیم ائتلافی را گرفته و قطر را تنها گذاشته و در همین راستا دوحه تبدیل به یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی نفت کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر و پس از جنگ اوکراین شده و درواقع یورو را بر دلار ترجیح داده است، اما مشکل بایدن نه فقط شکست اقتصادی در روزهای سخت و شرایط جنگی اروپا بلکه رویکرد به کشورهایی است که او بارها گفته بود در‌ شأن امریکا نیستند و حتی حاضر نبود آنها را شرکای ولو درجه چندم خود بنامد و با آنان بر سر یک سفره بنشیند.
منبع: Financial Times


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/4/617103/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها