معاون شهردار تهران خبر داد

ورود اتوبوس‌های دو طبقه به تهران


معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با اعلام فرسودگی کامل تاکسی‌های ون گفت: در یک برنامه ۱۸ ماهه و با اعتباری مشخص اورهال واگن‌های مترو در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به بیان اقدامات قرارگاه حمل‌ونقل پرداخت و گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت تقاضا می‌تواند تا ۱۵ درصد در بهبود وضعیت ترافیک مؤثر باشد که براین اساس باید توسعه و نوسازی خطوط، بهبود و نوسازی سیستم‌های سخت و نرم‌افزاری را دنبال کنیم. تاکنون 59 برنامه عملیاتی تدوین شده است و در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و ۱۵۲۱ واگن مترو داریم که از این میان ۲۶۰ واگن دوطرفه و ۱۲۹۵ واگن یک طرفه است و برای رسیدن به فاصله استاندارد یعنی دو دقیقه به ۱۴۶۷ واگن نیاز داریم و این در حالی است که برای خطوط جدید هشت تا ۱۱ مترو نیز ۱۵۰۰ واگن می‌خواهیم.
او با بیان این‌که متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال و در بخش خصوصی این عدد ۱۵ سال است، گفت: تنها ۲ هزار و 274 دستگاه اتوبوس و همچنین ۳۰۳ دستگاه مینی‌بوس‌مان فعال است.
شفیعی با اشاره به وضعیت تاکسیرانی ادامه داد: در سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار و ۷۰۰ تاکسی فعال هستند که ۵۲ درصد بالای ۱۰ سال دارند و به سن فرسودگی رسیده‌اند که از این میان بیش از ۶۵۰۰ دستگاه ون هستند و این در حالی است که به طور کامل این ون‌ها فرسوده هستند و میانگین جابه‌جایی‌شان ۱۸ درصد است.
وی با بیان این‌که اخیراً تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور پیگیری کردیم تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای لوازم یدکی مترو اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن نیز با تهاتر نفت انجام خواهد شد. البته این موضوع به دوره قبلی مدیریت شهری بازمی‌گردد که در دوره فعلی پیگیری شد و در آخرین مکاتبات که با سازمان برنامه و بودجه انجام شد، اعلام می‌کنند که وزارت نفت حواله برای تهاتر نفت را تأمین کند.
شفیعی در مورد وضعیت اتوبوس‌های فرسوده با بیان این‌که باید در دوره چهارساله ۴۳۰۰ دستگاه نوسازی شود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بیش از ۲ هزار دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور، یکهزار دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز از محل‌ اتوبوس‌های برقی تأمین شود و همچنین در نظر داریم بخش خصوصی را در ساماندهی نیروی انسانی تقویت کرده و به همین دلیل یکی از خطوط بی‌آر تی را برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفتیم که برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای تأمین رانندگان از این محل تأمین شده است و همزمان بحث بازسازی اتوبوس‌ها را در پیش گرفته‌ایم و در این زمینه با مدل اقتصادی جدیدی که طراحی کردیم خودروسازان علاقه‌مند شدند که به این مقوله وارد شوند.
شفیعی با بیان اینکه بزرگترین فضای زیرزمینی کشور و حتی خاورمیانه به اسم سامانه اکتابان در مترو افتتاح می‌شود، گفت: شش ایستگاه مترو تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به لزوم توسعه حمل‌ونقل پاک با تأکید بر این‌که سقف جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی محدود شده که باید این اختیار به شهرداری و پلیس داده شود که این مسأله را تغییر دهند، گفت: پلیس در خصوص خودروهای فاقد طرح ترافیک مباحث حقوقی را دنبال کرده و همکاری‌هایی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم رویکرد مشخصی در برخورد با این خودروها داشته باشیم.
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در بخش دیگری از گزارش خود با تأکید بر این‌که در سال ۱۴۰۰ با وجود افزایش ۳۵ درصدی ترافیک شاهد کاهش هشت درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بودیم، اظهار کرد: بحث اصلی ما در قرارگاه حمل و نقل، توسعه اتوبوس است که همان‌طور که عرض کردم با همکاری وزارت کشور و شهرداری، نوسازی و اورهال اتوبوس‌ها در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال باید ۱۴۰۰ دستگاه اورهال شود که اقداماتی در این زمینه انجام شده و حتی بخش خصوصی وارد شده است و این اتوبوس‌ها در صورت نوسازی تفاوت چندانی با اتوبوس‌های جدید نخواهند داشت.
معاون شهردار تهران از ورود اتوبوس‌های کارکرده تولید اروپا خبر داد و گفت: ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شماره‌گذاری آن انجام خواهد شد که در این میان اتوبوس‌های تک کابین، دوکابین و دوطبقه به چشم می‌خورد که پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دوطبقه خواهند بود که این اتوبوس‌ها استاندارد یورو ۴ و حتی یورو ۵ هستند و استانداردهای مورد نظر ما را تأمین کرده‌اند همچنین قیمت خرید این اتوبوس‌ها از هزینه اورهال اتوبوس‌های فعلی کمتر است.
شفیعی با بیان این‌که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز تا پایان سال وارد ناوگان می‌شود، گفت: یک برنامه ۱۸ ماهه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال و ۲۴ میلیون یورو پیش‌بینی شده که اورهال مترو سرعت گیرد.
سفر به قطر برای خرید اتوبوس‌های مازاد پس از جام جهانی
او همچنین از ورود ۲۰۰ اتوبوس نوسازی‌ شده تا یک ماه آینده به خیابان‌های پایتخت خبر داد و در مورد پروانه «اسنپ»، گفت: در تلاش هستیم پروانه بهره‌برداری اسنپ را از وزارت صمت به شهرداری انتقال دهیم تا مشکل کرایه  که به معضل تبدیل شده برطرف شود.مجتبی شفیعی در خصوص وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: برنامه‌های سال‌ جاری تنظیم شده و نیازمند آنیم که در جلسه‌ای فقط برنامه‌های سال ۱۴۰۱ را ارائه دهیم.وی با بیان اینکه ساماندهی حمل و نقل عمومی موضوعی است که به تنهایی از عهده شهرداری برنمی آید گفت: در گذشته حمایت دولت بیشتر بود،  البته اتوبوس برقی با قیمت حداقل هر دستگاه ۱۰ میلیارد تومان از شهریورماه در پایتخت تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه حداکثر تعداد اتوبوس‌های فعال در سال ۸۶ هیچ وقت به ۶۰۰۸ دستگاهی که می‌گویند نرسید و تنها بیش از ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس بود، گفت: اگر بتوانیم برنامه‌ها را محقق کنیم اقدامی بی‌نظیر در تأمین اتوبوس رخ داده و در مورد ۶۳۰ واگن نیز باید بگویم که اگر بتوانیم قرارداد و مجوزها را نهایی کنیم و حواله را بگیریم تا دو سال آینده اولین واگن‌ها وارد خطوط می‌شوند.
به گفته شفیعی، چهار جلسه در قرارگاه حمل‌ونقل برگزار شده که ۴۱ مصوبه داشته که از این میان ۲۳ مورد از مصوبات پیگیری و اجرا شد، با تأمین قطعات کار اورهال را آغاز می‌کنیم و براساس برنامه‌ریزی که انجام دادیم پس از شروع در ۱۸ ماه ۷۰۰ قطار را اورهال می‌کنیم.
وی گفت: بیش از ۶۵ درصد یک نوع خاصی از دوربین‌های شهری در آغاز فعالیت ما معیوب بودند، اما اقدامات لازم برای تأمین تجهیزات در این زمینه آغاز شده است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به سفر یک روزه به قطر برای استفاده از اتوبوس‌های مازاد پس از برگزاری جام جهانی با تأکید بر اینکه قرار شده بررسی‌هایی در این زمینه انجام دهند و نتایج را اعلام کند، گفت: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تا یک ماه دیگر با نوسازی‌هایی که انجام خواهیم داد وارد چرخه خدمت‌رسانی می‌شود تا مشکلات مردم کمی در حوزه حمل‌ونقل بهبود یابد.
وی ضمن تأکید بر اینکه با چنگ و دندان اتوبوس‌ها را تأمین و اورهال واگن‌ها را انجام می‌دهیم، گفت: ۲۱۰۰ میلیارد تومان تأمین نقدینگی برای مترو انجام شده است و ما به قول‌هایی که داده ایم عمل می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/22/617130/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها