اخبـــــار


ایران سپید بعد از دو سال توقف  دوباره منتشر شد

گروه اجتماعی/ ایران سپید روزنامه‌ای که به خط بریل برای نابینایان منتشر می‌شد دوباره انتشارش را از سرگرفت و از 21 خرداد 1401 به دست نابینایان و کم‌بینایان علاقه‌مند رسیده است.
به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران، روزنامه ایران سپید «تنها روزنامه ویژه نابینایان و کم‌بینایان در ایران و جهان» بعد از واکسیناسیون مردم در ایران و کاهش مرگ‌و‌میر و آبی شدن نقشه کرونایی کشور با همت مسئولان این مؤسسه فرهنگی دوباره انتشارش را از سر گرفته است.
این روزنامه به خط بریل و در 12 صفحه به صورت رایگان به دست مخاطبان نابینا و کم‌بینا در سراسر کشور می‌رسد.
لازم به ذکر است این روزنامه در گذشته در 20 صفحه به چاپ می‌رسید اما با صعودی شدن قیمت کاغذ بویژه کاغذ‌های مخصوص برای چاپ بریل در حال حاضر فقط امکان چاپ 12 صفحه‌ای ایران سپید فراهم شده است. این محصول فرهنگی مؤسسه مطبوعاتی ایران از هم‌اکنون در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.«ایران سپید» فعلاً به صورت هفتگی منتشر می‌شود اما لزوم توجه جدی به امر اطلاع‌رسانی برای جامعه افراد دارای معلولیت بینایی باعث شد تا در کنار چاپ هفتگی بریل مجله‌های صوتی خبری کوتاه روزانه از سوی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران تدوین شود تا دسترسی نابینایان به دنیای خبر و رسانه هموارتر از قبل گردد. روزنامه ایران سپید که از 28 آبان 1375 از سوی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به دلیل کمبود منابع اطلاعاتی برای نابینایان و به عنوان دومین محصول فرهنگی در مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران منتشر شد با همه‌گیری کرونا و به دلیل مطالعه ایران سپید با دست، چاپ آن در اسفند ماه 1398 متوقف شده بود. این‌روزنامه  از همه مهمتر به خاطر انتشار به خط بریل که زبان رسمی نابینایان است از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحریریه این روزنامه متشکل از خبرنگاران بینا و نابیناست و حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت را به‌طور خاص پوشش می‌دهد.
طی سال‌های انتشار، ایجاد اشتراک رایگان برای نابینایان، چاپ دوگانه (بریل و بینایی)، تهیه و تولید محتواهای مناسب‌سازی شده برای نابینایان، ایجاد تارنمای روزنامه و برپایی دوره‌های آموزشی برای نسلی از خبرنگاران نابینایی که امروز شاهد حضور فعال آنها در عرصه مطبوعات هستیم از جمله اقدامات اثرگذار این روزنامه طی سال‌های انتشارش بوده است.

روز صفر کرونا برای سومین بار

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت، از تاریخ 28 خرداد تا 29 خرداد 1401 هیچ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست نداد و مجموع جانباختگان این بیماری، در عدد ۱۴۱ هزار و ۳۶۳ نفر ماند.به گزارش ایرنا، از دیروز تا امروز ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۷۵۷ نفر رسید که تاکنون ۷ میلیون و ۶۰ هزار و ۴۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته  یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۲۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۲ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است که ۶۴ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۲۰۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۶۸۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۹۶۴ دوز رسید.در بازه زمانی یاد شده نیز۱۴ هزار و ۲۶۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ایمنی جمعی علیه کرونا ایجاد شد
به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دولت مردمی، مبارزه با کرونا را به‌عنوان نخستین اقدام در اولویت قرار داد، تهیه واکسن شتاب گرفت و با حضور مردم در رده‌های مختلف انتظامی، بسیج نیروهای جهادی و غیره، مساجد، مراکز، استادیوم‌ها محل تزریق واکسن شد و در روز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق و در هفته حدود هشت میلیون تزریق انجام شد و ما در این زمینه رکورد جهانی داریم که نشان‌دهنده قدرت‌مان است.وی افزود: با استفاده از نوع واکسن نو ترکیب و ویروس کشته شده ایمنی جمعی علیه کرونا ایجاد شده است.

درخواست تجمیع بیمه تکمیلی شاغلان و بازنشستگان آموزش و پرورش

محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری طی یک نامه خطاب به یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است: اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یکی از دغدغه‌ها و مطالبات همیشگی بازنشستگان آموزش و پرورش است. از این‌رو با عنایت به اقدام قابل تقدیر آن وزارتخانه در انعقاد تفاهمنامه بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان معزز با شرکت بیمه دانا در راستای بهبود خدمات دهی به این قشر عزیز و فرهیخته، به استحضار می‌رساند یکی از مطالبات مؤکد بازنشستگان معزز صندوق بازنشستگی کشوری و بویژه بازنشستگان عزیز و فرهیخته آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، اجرای ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری مبنی بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و خانواده‌های آنها به همراه قرارداد بیمه تکمیلی درمان کارمندان آن دستگاه، است.وی همچنین تأکید کرده است که در صورت تحقق این مهم، علاوه بر رضایت نسبی بازنشستگان از خدمات بیمه تکمیلی درمان، این امکان فراهم می‌شود تا بازنشستگان بتوانند با مراجعه به دستگاه‌های محل اشتغال خود، خدمات را دریافت کنند.اسکندری در پایان نامه خود اعلام آمادگی کرده است در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش با تجمیع بیمه تکمیلی شاغلان و بازنشستگان، راهکارهای قانونی جهت مساعدت مالی را با ارائه طرحی در هیأت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری بررسی نماید.

تشدید نظارت‌های بهداشتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک بخشنامه‌، برنامه تشدید نظارت‌های بهداشتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.به گزارش ایرنا، در بخشنامه کمال حیدری به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور آمده است که با عنایت به شروع فصول گرم سال، تعطیلات تابستانی و افزایش حجم سفرهای داخلی و در راستای کنترل و کاهش طغیان‌های احتمالی ناشی از شیوع بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا بویژه طغیان بیماری‌های اسهال و التور و کنترل بیماری کووید۱۹، تشدید نظارت‌های بهداشت محیطی هدفمند بر مراکز تهیه، طبخ، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، بین‌راهی، اقامتی و مراکز و اماکن مشابه همچنین سامانه‌های آبرسانی، استخرهای شنا و شناگاه‌های طبیعی در قالب اجرای برنامه تشدید نظارت‌ها در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل، ضروری و مورد انتظار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7936/22/617131/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها