دشمن شناسان دوست فراموش نباشیم!


دکتر امیرحسین ثابتی
فعال رسانه
سال‌ها قبل وحید جلیلی در جلسه‌ای گفت اشکال اصلی نیروهای انقلابی این است که «دشمن شناسان دوست فراموش» هستند. بلافاصله توضیح داد که یعنی بسیاری از حزب‌اللهی‌ها دشمن را خوب می‌شناسند، واکنش‌هایشان به دشمن نیز سریع است اما فقط واکنش‌محور هستند و منتظرند تا دشمن کاری کند تا آنها نیز واکنشی نشان دهند اما اگر در جبهه خودی، کسی ده برابر دشمن هم کار ایجابی و درست انجام دهد اساساً توجهی به او نمی‌کنند، یا او را بزودی فراموش می‌کنند و شاید حتی آن دوست را به درستی نشناسند. بعدها عنوان این مقاله را در اینترنت جست‌و‌جو کردم و آن را به طور کامل خواندم، آسیب شناسی دقیقی بود بر حال و روز بسیاری از ما!

هیأت‌های مذهبی نه فقط یکی از ستون‌های انقلاب اسلامی بلکه یکی از ستون‌های دین ما هستند. بی‌جهت نیست که در کلام ائمه مکرر بر «تعظیم شعائر» تأکید شده زیرا زنده نگه‌داشتن یاد و نام ائمه هدی علیهم‌السلام صرفاً امری مستحب نیست، بلکه راهبردی است که شیعه را در طول فراز و فرودهای تاریخ و 14 قرن گذشته تا به امروز حفظ کرده و حتی گسترش داده است. از این رو بر تک تک دوستداران اسلام و انقلاب واجب است که قدردان این ظرفیت بزرگ و سرمایه اجتماعی کم‌نظیر باشند. در میان هزاران هیأت مذهبی در سراسر کشور، هیأت‌های فراوانی وجود دارند که در سال‌های گذشته بخوبی توانسته‌اند جمع «شور و شعور» باشند و علاوه بر زنده نگه داشتن یاد ائمه معصومین، نیروهای فراوانی را نیز در جهت تقویت اسلام و انقلاب تربیت کنند؛ هیأت‌هایی که در وقت جهاد مرد میدان هستند و در وقت نوکری برای سیدالشهدا علیه‌السلام پیشتاز هستند.

بدون شک یکی از این محافل مذهبی هیأت «رایة العباس» است که بیش از هر چیز به ذاکر آن یعنی حاج محمود کریمی شناخته می‌شود. کسی که در دو دهه گذشته همچون بسیاری دیگر از مداحان اهل بیت حق بزرگی بر گردن جوانان زیادی از کشور داشته و با نوحه‌ها و ابتکارات خود در عرصه مداحی توانسته مسیر زندگی جوانان پرشماری را تغییر دهد. به عبارت دیگر، در روزگاری که علاوه بر بمباران 24 ساعته شبکه‌های ماهواره ای و رسانه‌های مجازی، عملکرد سوء برخی از مسئولین و تضادهای میان گفتار و کردار برخی از نخبگان سیاسی نیز باعث بدبینی بخشی از جوانان به اصل دین شده است، همین محافل مذهبی هستند که توانسته‌اند بسیاری از جوانان را به سمت اسلام و انقلاب جذب کنند و مسیر درست را از مسیر نادرست مشخص کنند. از این رو هر از چند گاهی شاهد حملات ناجوانمردانه دشمن به هیأت‌ها، سخنران‌های مذهبی و مداحان اهل بیت هستیم. حملاتی که البته سوژه اصلی آنها افراد نیستند، بلکه اصل دین است و هر آنچه که بتواند کمی جامعه را «دینی تر» کند و البته عجیب آنجاست که برخی از «دشمن شناسان دوست فراموش» نیز با این حملات همراهی می‌کنند.

با این اوصاف، در این ویژه نامه تلاش شده تا بخش کوچکی از حرف‌های کمتر شنیده شده درباره حاج محمود کریمی و هیأت رایة العباس به عنوان یکی از ظرفیت‌های اجتماعی مهم و ارزشمند انقلاب اسلامی روایت شود و اتفاقاً اصرار بر این بود تا در آستانه ماه محرم که دشمن بر‌اساس سنت دیرینه خود به تخریب هیأت‌های مذهبی و ذاکران سیدالشهدا می‌پردازد، این اتفاق رقم بخورد. اگرچه خیلی تلاش شد تا با خود حاج محمود کریمی نیز گفت‌و‌گویی انجام شود اما از آنجایی که ایشان اساساً دوست ندارد سخنی از خویش بگوید، به ناچار سعی کردیم تا این خلأ بزرگ را در گفت‌و‌گو با اطرافیان و نگارش گزارش‌هایی در این‌باره پر کنیم، ان‌شاءالله که مفید واقع شود.

محرم 1444 نیز بزودی خواهد گذشت اما یاد و نام سیدالشهدا علیه‌السلام پررنگ‌تر از همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. خوش به حال تمام کسانی که در این دستگاه نوکری می‌کنند و در حد وسع و توانشان، خود را به این قافله جاودان گره می‌زنند. رحمت‌الله به عشاق اباعبدالله...



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/2/621311/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها