اخبار


س‍‍پرده قانونی بانک‌های متخلف ۱۵ درصد شد

رئیس کل بانک مرکزی از مذاکرات با کشور‌های مختلف در راستای برقراری تفاهمات پولی خبر داد و گفت: نماد روبل-ریال اخیراً رونمایی شد و در یک هفته که از معاملات این ابزار می‌گذرد، به طور میانگین دومیلیون روبل در روز معامله داشتیم.
به گزارش تسنیم، علی صالح‌آبادی درباره نرخ سپرده قانونی بانک‌ها اظهار کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در گذشته حداکثر بین 10 تا 13درصد بود که در حال حاضر این حداکثر از 13درصد به 15درصد درباره بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی که مقررات بانک مرکزی بویژه در کنترل ترازنامه بانک‌ها را رعایت نمی‌کنند، افزایش یافت.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در راستای مدیریت تورم برای هر بانک در چهارچوب سیاست‌های پولی خود، کنترل مقداری ترازنامه را در دستور کار دارد و مشخص است ترازنامه هر بانک، متناسب با اهداف کلان اقتصادی چه مقدار باید رشد کند.
صالح‌آبادی تصریح کرد: بانک‌هایی که این نسبت رشد را رعایت نکنند، مشمول اضافه سپرده قانونی خواهند شد. بر همین اساس، این مصوبه جدید شورای پول و اعتبار کمک می‌کند انضباط پولی خوبی در شبکه بانکی کشور ایجاد شود و آنچه بانک مرکزی به‌عنوان کنترل مقداری ترازنامه به بانک‌ها ابلاغ می‌کند، مد‌نظر قرار گیرد و رعایت کنند که اگر رعایت نکنند، این اضافه سپرده قانونی به‌ صورت خودکار اعمال خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: یکی از سازوکار‌هایی که بانک مرکزی دارد، تقویت بازار بین‌بانکی است؛ بازاری که کمک می‌کند بانک‌ها بتوانند نیاز‌های نقدینگی خود را از این بازار تأمین کنند. وی تصریح کرد: درواقع بانک‌ها می‌توانند در این بازار با استفاده از اوراق دولتی که دراختیار می‌گیرند، این اوراق را مورد معامله قرار دهند و به نهاد‌های دیگر بفروشند و از طریق آن تأمین مالی انجام دهند. صالح‌آبادی همچنین از برنامه بانک مرکزی برای مذاکرات با کشور‌های مختلف در راستای برقراری تفاهمات پولی خبر داد و گفت: نماد روبل-ریال اخیراً رونمایی شد و در یک هفته که از معاملات این ابزار می‌گذرد، به طور میانگین دومیلیون روبل در روز معامله داشتیم که در روز‌های آتی افزایش می‌یابد.

دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی ماند

قیمت فروش دلار روز پنجشنبه، ۶مرداد در صرافی‌های بانکی با ۷۰تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۲۷هزار و ۷۹۸تومان مبادله ‌شد. به گزارش ایرنا، هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۵۵تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، ۲۸هزار و ۷۸۳تومان معامله شد.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی دراین روز ۲۷هزار و ۵۲۱تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸هزار و ۴۹۶تومان اعلام شد.علاوه‌ بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸هزار و ۳۲۱تومان و نرخ فروش آن ۲۸هزار و ۵۷۹تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۶۴۰تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸هزار و ۹۰۰تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز پنجشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶هزار و ۸۴۴تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶هزار و ۵۴۶تومان معامله شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/8/621366/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها