چهره‌ها


برخورد با  خاطیان مرمت غیراصولی دو مسجد صفوی در اصفهان

 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از مجازات خاطیان مرمت غیراصولی مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام که به تخریب تاریخ صفوی در اصفهان منجر شد، خبر داد. او با اشاره به مدت زمان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، گفت: کار مرمت این گنبد از 12 سال قبل آغاز شده بود. از زمانی که داربست‌ها باز شد، احساس شد اشکالاتی در نحوه مرمت گنبد وجود دارد به همین دلیل بلافاصله به پژوهشگاه وزارتخانه مأموریت دادم با همکاری معاونت میراث فرهنگی بررسی کنند تا مشخص شود اشکال در کدام قسمت گنبد وجود دارد، متخلفان مشخص شوند و بعد تحت مدیریت هیأتی خبره و متبحر مرمت تجدید شود.
ضرغامی گفت: این پروژه باعث شد که روی کل پروژه‌های مرمتی وزارتخانه که در طول زمان انجام می‌شود، نظارت همه جانبه‌ای شود تا ان‌شاءالله شاهد تکرار این مسائل نباشیم. هیچ توجیهی برایم در اتفاقی که در مرمت گنبد حاج لطف‌الله افتاد قابل قبول نیست و خاطیان مجازات می‌شوند.
افکارعمومی پیش از این خواستار برکناری مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان شده بودند اما این درخواست با مقاومت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان روبه‌رو شده بود. او مسئولیت مرمت آثار ارزشمند صفوی در یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگرپذیر ایران را برعهده شورای فنی دانسته نه مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان. این در حالی است که طبق قانون پایگاه جهانی مستقل از استان‌ها و شورای فنی استان هستند و مدیر پایگاه مسئول مستقیم آن چیزی است که  بر سر آثار تاریخی می‌آید. حال باید ماند و دید که چه زمانی صحبت ضرغامی اجرایی می‌شود و  آیا مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان که پرونده موفقی در کاشان هم نداشت برکنار می‌شود؟ این مدیر پیش‌تر دو رنگ شدن گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را فتوشاپ خوانده بود.
هرچند برکناری مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان کافی نیست. وضعیت پل‌های تاریخی اصفهان و بافت تاریخی آن هم بهتر از میدان نقش جهان نیست و در سال‌های گذشته زخم‌های عمیقی خورده است. آثاری که نقش مستقیمی در درآمد ناخالص ملی دارد و منابع درآمدی خانوارهای بسیاری در اصفهان است.


تالاب انزلی ظرفیت نگهداری آب را ندارد

مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس تالاب‌ها می‌‌گوید تالاب انزلی در مقابل سیلاب کم می‌‌آورد و دیگر نمی‌تواند از مناطق مسکونی اطراف تالاب حفاظت کند.
او می‌‌گوید: «مساحت تالاب انزلی به دلیل اینکه عمقی برای آن باقی نمانده در زمان بارندگی در فصل بهار بیشتر می‌شود. از این رو شرایط اکولوژیک آن تغییر کرده و کارکرد‌های قبلی خود را از دست داده است، اما مهم‌تر از آن، آنچه می‌تواند در آینده تهدیدی جدی برای این تالاب و روستا‌های اطراف باشد از دست رفتن قدرت کنترل‌کنندگی سیل این تالاب است.
براساس گفته‌های باقرزاده ‌کریمی سیلاب‌هایی که از طریق ۱۱ رودخانه به سمت این تالاب حرکت می‌کند در یک مخزن اسفنجی ذخیره و بتدریج وارد دریا می‌شود، اما حدود ۸۰ درصد این مخزن به‌دلیل انباشت رسوبات پرشده است و ظرفیت نگهداری آب را ندارد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/17/621383/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها