استمرار گزارش رسانه‌های غربی درباره تحقق برتری هوایی ایران

پهپادهای ایرانی، کابوس امریکا


گروه سیاسی/ تیرماه سال جاری بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از ناودسته پهپادبر خود رونمایی کرد. این موفقیت نیروی دریایی تنها یک ماه پس از ارائه گوشه‌ای از توانمندی پهپادی ارتش در قالب پایگاه سری پهپادی ۳۱۳ به دست آمد. پس از این رونمایی‌ها بود که رسانه‌های غربی به تکاپو افتاده و ذره‌بین نگرانی خود را بر سر اقتدار پهپادی ایران گرفتند. در همین ایام، «الکسوس گرینکویچ» فرمانده جدید نیروی هوایی مرکز فرماندهی سنتکام اذعان کرد که پس از دهه‌ها تسلط هوایی امریکا بر آسمان خاورمیانه، حالا این ایران است که با اتکا به توان یگان‌های جدید پهپادی خود، به برتری هوایی محلی دست یافته است. پیش از او نیز، «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده جدید سنتکام گفته بود که با توسعه توانمندی پهپادی ایران، امریکا برتری هوایی در منطقه غرب آسیا را از دست داده است.
با وجود اعترافات مهم مقامات ارشد نظامی امریکا درباره توان پهپادی ایران، مقامات امنیتی این رژیم نیز سعی کردند با طرح پروژه دخالت ایران در جنگ اوکراین، افکار عمومی اروپا را نسبت به این مسأله حساس سازند و با این اتهام به جبران شکست نظامی خود بپردازند. مسأله‌ای که در همان ابتدا حتی مورد استقبال مقامات دیپلماتیک اوکراینی نیز قرار نگرفت و پروژه‌ ایران هراسی را ناکام گذاشت.
ایران بازیگر مهم در بازار بین‌المللی
در جدیدترین واکنش‌ها به موضوع توان پهپادی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمر و چشمگیری در طراحی و تولید انواع پهپادها داشته است و این تلاش‌ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته است و این کشور را به یک بازیگر مهم در بازار بین‌المللی پهپادها تبدیل کرده است.
این رسانه امریکایی اگرچه سعی کرد چهارچوپ گزارش خود را در راستای اتهام‌زنی به ایران حفظ کند اما به ناچار اعترافات مهمی را نیز به مخاطبان خود مخابره کرد. به نوشته نیویورک تایمز، ست فرانتزمن، تحلیلگر دفاعی و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین می‌‌گوید: «ایران به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی از نظر صادرات پهپادها است.» این رسانه همچنین به نقل از فرانتزمن افزود که پهپادهای ایرانی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار هزینه کمتری دارند، اما در حال پیشرفت هستند و ارزش خود را در میادین جنگ در سراسر خاورمیانه ثابت کرده‌اند.
صادرات پهپادی ایران، نگرانی جدید
یکی از علل نگرانی و هجمه امریکایی‌ها به صادرات نظامی ایران، دستیابی دولت‌های مستقل به فناوری‌های نوین دفاعی و کاهش وابستگی به غربی‌هاست. چنانچه نیویورک تایمز در گزارش خود می‌نویسد: «تصاویر ماهواره‌ای و دفاعی نشان می‌دهد که ایران اکنون به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و فروش پهپادهای پیشرفته با قابلیت سلاح‌های پیشرفته به صورت تجاری به کشورهای دیگر است، از جمله کشورهایی مانند ونزوئلا و سودان که در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته‌اند.»
بنابراین امریکایی‌ها نه تنها از برتری هوایی ایران نگرانند بلکه از تقویت جبهه کشورهای تحت تحریم نیز بیم دارند. مسأله‌ای که راهبرد‌های جدی این رژیم برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داده است. این درحالی است که ایران صادرات پهپادی خود را به تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای شرقی مشتری فناوری دفاعی به صورت رسمی انجام داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/5/621406/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها