120 شهر در وضعیت قرمز کرونایی

موج هفتم کرونا به 54 قربانی در روز رسید


گروه اجتماعی/ موج زیر سویه‌های اُمیکرون با سرعت تمام در حال پیشروی است به طوری که هر روز به تعداد شهرهای قرمز در کشور اضافه می‌‌شود، موج بیماری این بار از سمت جنوب کشور به سمت مرکز و نواحی شمال در حال گسترش است  و رنگ‌های زرد و آبی جایشان را به رنگ نارنجی و قرمز کرونایی می‌‌دهند. شاخص رنگ‌بندی مبتنی بر تعداد بستری به دلیل کرونا در بیمارستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. این شاخص گرچه مهم است، اما کافی نیست چرا که سطح خطر تنها تابع این متغیر نیست در واقع کشورهایی که دارای نظام مراقبت دقیق تری هستند  خطر را سطح بندی کرده اند و از حدود بیست متغیر برای تعیین سطح بندی خطر استفاده می‌کنند. برای مثال در این کشورها علاوه بر بستری آمار ابتلا را هم به عنوان شاخص تأثیر گذار در نظر می‌‌گیرند. همچنین رعایت شیوه نامه‌ها و همین طور نسبت آزمایش‌های مثبت را به کل آزمایش‌های انجام شده در میزان سطح خطر جامعه محاسبه می‌‌کنند. بنابراین چنانچه قرار باشد شاخص استفاده از ماسک که در کشور ما به زیر 40 درصد سقوط کرده و نیز استفاده ناچیز از تست‌های تشخیصی را مبنای سطح خطر جامعه در نظر بگیریم، باید بگوییم اوضاع در 166 شهرستان با وضعیت زرد و 50 شهرستان در وضعیت آبی نیز چندان آرام نیست. در حال حاضر 120 شهرستان در وضعیت قرمز و 112 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. براساس تازه‎ترین نقشه نشان دهنده میزان شیوع کرونا، افزایش در بیماران بستری شده در 57 شهرستان و بالا رفتن موارد مرگ‌ و میر در شش استان دیده می‌شود.
میانگین تعداد ابتلا و مرگ در کشور ما در حالی نسبت به دو هفته قبل دچار نوسان شدیدی شده است که از آمارهای رسمی وزارت بهداشت نیز پیداست، تعداد مرگ و میر روز به روز عدد بیشتری را نشان می‌‌دهد به طوری که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد مرگ موارد با تست کرونای مثبت در 24 ساعت منتهی به روز گذشته عدد  50 فوتی در روز را شکست و با ثبت 54 قربانی رکورد بیشترین تعداد مرگ و میر در موج هفتم را تا اینجا و در حالیکه به قله پیک نرسیده ایم را برجای گذاشت.
 تخمین زده می‌‌شود موارد ابتلا به کرونا در هفته دوم مرداد به اوج خود برسد و دو تا سه هفته بعد از به قله رسیدن پیک هفتم آمار قربانیان بیشتر هم خواهد شد. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در 24 ساعت منتهی به روز گذشته 7 هزار و 849 بیمار جدید شناسایی شدند که از این تعداد هزار و 263 نفرشان بستری شدند. این آمار در حالی ثبت شده که هر فرد مبتلا به طور متوسط حدود 18.6 فرد را مبتلا می‌‌کند. با یک حساب سر انگشتی می‌‌توان این گونه برآورد کرد که بیش از 145 هزار مبتلای واقعی در جامعه در حال تردد هستند. با توجه به اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت محدودیت‌های جدید برای پیک هفتم بیماری نخواهیم داشت تنها نسخه متخصصان حوزه سلامت برای کاهش آمار ابتلا، بستری و مرگ در موج زیرسویه‌های اُمیکرون استفاده از ماسک، تزریق دوزیادآور بویژه برای سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تهویه در فضاهای سربسته است. همچنین پزشکان عفونی تأکید می‌‌کنند، مبتلایان و کسانی که علائم مشکوک به بیماری دارند حتماً از بقیه دور بمانند.آمار بیماران بدحال کرونایی که در هفته‌های گذشته به زیر 300 مورد رسیده بود در روزهای اخیر چهار رقمی شده است. هم اینک ۱۱۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان میزان استقبال 8 میلیون غیر واکسینه برای تزریق دوز اول بسیار ناچیز است اما آمار تزریق دوزهای بوستر روند افزایشی دارد به طوری که در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۲۸ هزار و ۸۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سرایت پذیری بالای دو زیرسویه اخیر اُمیکرون، در عین حال از شناسایی زیرشاخه فرعی دیگری از سویه BA۲ اُمیکرون خبر داد و گفت: جدیدترین شاخه آن BA.۲.۷۵ است که به نظر می‌رسد BA.۲.۷۵ از زیرسویه BA۵ هم سرایت‌پذیری بیشتری داشته و هم میزان گریزش از ایمنی بالاتر است.
 دکتر علیرضا ناجی به ایسنا گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته مشخص شده است که حتی کسانی که به سویه‌های اولیه اُمیکرون مبتلا شده بودند نیز بعد از ۴ تا ۶ هفته از بهبودی تا ۱۶ درصد احتمال ابتلا به BA۴ و BA۵ را دارند.او ادامه داد: رعایت بهداشت در سطح جامعه شامل استفاده از ماسک، ‌ رعایت فاصله فیزیکی و... اهمیت بسزایی دارد. این در شرایطی است که در سطح جامعه توجه به این نکات بسیار کم شده و شاهد هستیم که حتی خیلی از برنامه‌های تلویزیونی هم بدون استفاده از ماسک ضبط می‌شوند. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/22/621428/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها