رفتار‌های فعلی بازار سرمایه واکنشی به رخدادهای ماه‌های آینده در بازار است


گروه اقتصادی / یک کارشناس بازار سرمایه، رفتار و روند فعلی بازار سرمایه را امری کاملاً طبیعی ارزیابی کرده و گفته است که مؤلفه‌های بنیادی زیادی وضعیت بازار را پوشش داده و بازار سرمایه یک بازار چند وجهی است، بنابراین یک عامل به تنهایی نمی‌تواند در این بازار روند ساز باشد.
جواد حسنی‌نویسی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، اذعان داشت که با توجه به حضور چند روند متضاد در بازار سرمایه، چنانچه وزن هر یک از این شاخص‌ها بیشتر باشد، همان شاخص‌ها فشار خود را به بازار سرمایه تحمیل می‌کنند.
به گفته وی، کاهش نرخ دلار، شرایط نقدینگی، کسری بودجه دولت و کاهش نرخ تورم از جمله مواردی است که بر روند بازار سرمایه تأثیر‌گذار بوده و چون رشد بازار سرمایه امری تورمی بوده و بنیادی نیست، بنابراین کاهش نرخ تورم بر کاهش شاخص بورس تأثیرگذار بوده است. مدیرعامل شرکت کارگزاری فیروزه آسیا، اذعان داشت: بازار سرمایه اگر نتواند به اندازه رشد نرخ بهره از خود دفاع کند، بخش سرمایه‌گذاری و نگهداشت سرمایه در این قسمت به نفع سفته بازی و روند‌سازی تضعیف می‌شود. وی افزود : عوامل متعددی در بازار سرمایه در کشمکش بایکدیگر، همدیگر راخنثی می‌کنند و برآیند فعلی در بازار سرمایه، حاکی از انتظار و تعلیق است. وی، با بیان اینکه p/e فوروارد بازار سرمایه در شرایط بسیار خوب است، تصریح کرد که بازار سرمایه در حال حاضر بیشتر نگران آینده بوده و واکنش‌های فعلی آن نسبت به رخدادهای ماه های آینده در بازار است. این کارشناس بازارسرمایه، بیان داشت در حال حاضر عمده سهم‌های موجود در بازار سرمایه ارزندگی خوبی دارند اما اشتهای معامله گران را برای حضور پر رنگتر در بازار سرمایه تحریک نمی‌کند که این امر ناشی از ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازار و جذابیت در بازارهای موازی است که این موارد باعث شده تا معامله گران بیشتر جذب بازارهای موازی شوند و بازدهی خود را کسب کنند. حسنی نویسی، اضافه کرد: در شرایطی که ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه وجود دارد ابتدا به ساکن، این امر روی بازارهای کاراتر تأثیر خود را نشان می‌دهد و نیروهای بازار را به‌صورت کلان به سمت بازارهایی مثل مسکن سوق می‌دهد.
وی، گفت: بازار بدهی به‌عنوان بخشی از بازار سرمایه و یکی از ارکان اصلی آن شکل گرفته، بنابراین در چنین شرایطی اگر ورودی منابع از خارج از بازارسرمایه به سمت بازار صورت پذیرد در داخل بازار تأثیرگذار است اما خروج منابع از صندوق با درآمد ثابت و حرکت آن به سمت بازار در واقع تحرکات و جابه‌جایی اهالی درون بازار بوده و این روند موجی در بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند اما اگر قرار است که در بازار اتفاقی بیفتد باید نقدینگی از بیرون بازار سرمایه باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند خروج پول از بازار سرمایه به‌صورت کاهشی مشهود بوده اما خروج معناداری نیست هرچند نمی‌توان گفت پول‌هایی هم که خارج می‌شوند در حال فرار هستند زیرا این روند یک جریان طبیعی بوده و فعالان بازارسرمایه در شرایط تعلیق و انتظار و منتظر نشانه هستند اما اگر اتفاق خاصی در وضعیت کلان بازار نیفتد روند خروج پول تشدید می‌شود. وی، در ارزیابی وضعیت بازدهی بازارسرمایه و مقایسه آن با بازارهایی چون طلا، مسکن و سکه در مردادماه گفت که به نظر می‌رسد بازدهی بازار مسکن خوب بوده اما بازار طلا روندی کاهشی داشت و بازارسرمایه هم ازاین دو جا ماند. حسنی‌نویسی درباره امکان عرضه‌های اولیه در شرایط فعلی گفت که به‌صورت کلی مخالف توقف عرضه‌های اولیه بوده چون عرضه اولیه باعث ورود یک‌سری افراد و سهامدار جدید به بازار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/10/623652/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها