«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌‌دهد

ورود شاخص کل به محدوده حمایتی


گروه اقتصادی/ روند نزولی شاخص کل بورس در معاملات روز یکشنبه ، برای  ششمین روز متوالی ادامه یافت و این شاخص با کاهش 8 هزار و 920 واحدی، به محدوده حمایتی یک میلیون و 429 هزار واحد وارد شد. در این روز شاخص کل فرابورس نیز 56 واحد کاهش یافت و با از دست دادن محدوده  19 هزار واحدی به عدد 18 هزارو 960 واحد رسید.
در این روز نمادهای بورسی مانند «انرژی3»، «فرابورس»، «کالا» و «بورس» در صف خرید قرار گرفتند تا گروه معاملاتی «فعالیت‌های کمکی به نهادهای واسط»  با قرار گرفتن در صدر رشد ارزش بازار روزانه، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل به ثبت رسانند. آمار نشان می‌‌دهد که این گروه معاملاتی تا ساعت 11 روز یکشنبه، با مثبت 5 میلیارد تومان، بیشترین خالص ورود پول حقیقی را در بازار داشته که از این ساعت با خروج بالای حقیقی‌ها، این گروه معاملاتی در لیست بالاترین ارزش خروج حقیقی قرار گرفت. 
ورود به محدوده حمایتی و تصمیم‌گیری در مورد مسیر بعدی شاخص
با نگاهی به آمار معاملات در هفته‌های قبل مشخص می‌‌شود که شاخص کل بورس پس از طی یک روند نزولی دوماهه از انتهای خرداد تا 9 مرداد، به ارتفاع یک میلیون و 423 هزار واحد رسید. پس  از آن بود که شاخص یک روند صعودی 8 روزه را آغاز کرد و طی آن با رشد حدود 50 هزار واحد، سطح یک میلیون و 470 هزار واحد را در روز 22 مردادماه لمس کرد.
اما از این روز شاخص کل دوباره به روند نزولی بازگشت و طی 6 روز بار دیگر خود را در محدوده یک میلیون 420 هزار واحدی دید.
کارشناسان بر این باورند که طبق قاعده تکنیکال، رفتار شاخص در این محدوده در روز‌های باقی مانده هفته، می‌‌تواند روند نزولی یا صعودی آن را در هفته‌های بعدی مشخص کند. 

نرخ جدید محصولات پتروشیمی با کاهش 0.2 درصدی نرخ ارز پایه، اعلام شد
دیروز قیمت جدید محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالا از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد.
بر این اساس نرخ‌های محصولات مذکور با ارز پایه  264 هزارو 467 ریال قیمت گذاری شده است که این رقم نسبت به آخرین نرخ‌های اعلامی با کاهش 0.2 درصدی روبرو شده است.
همچنین آخرین نرخ جهانی محصولات نیز دومین عاملی است که بر قیمت‌گذاری این محصولات تأثیرگذار است که بر این اساس، قیمت محصولات پتروشیمی آبادان با کاهش حدود یک درصد، آریا ساسول با حدود 2 درصد و  اروند حدود یک درصد، امیرکبیر 2 درصد روبرو شده است. مشاهدات نشان می‌‌دهد قیمت محصولات سایر شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات که در این لیست حضور دارند نیز به همین نسبت با  کاهش قیمت روبرو شده است.
کاهش قیمت ریالی محصولات عرضه شده شرکت‌ها، علی رغم افزایش نرخ ارز پایه بوده است که این موضوع  انتظارات را نسبت به رشد درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها در دوره‌های آینده منفی می‌‌کند.
این موضوع در روز یکشنبه بر معاملات سهام پتروشیمی‌ها نیز تأثیرگذار شد و این گروه معاملاتی در حدود 1.5 درصد از ارزش بازاری خود را از دست دادند.
 خبرهای منفی از جانب بازار فلزات همچنان به گوش می‌‌رسد
گروه فلزات اساسی در بازار سهام، یکی دیگر از گروه‌هایی است که این روزها از تغییرات نرخ‌های جهانی محصولات و تغییرات نرخ ارز در داخل ایران تأثیر می‌‌پذیرد. کاهش تقاضا برای ورق فولادی و کاهش قیمت بلیت و میلگرد در این کشور، در کنار تداوم شرایط رکودی در بازار فلزات لندن و سایر کشورهای تقاضا کننده ، از مواردی بود که این روزها سرمایه‌گذاران ایرانی را نسبت به درآمد‌های آتی فلزاتی‌ها بدبین کرده است. کاهش بیش از 20 درصدی قیمت مس از ابتدای سال جاری در کنار کاهش 10 درصدی قیمت آلومینیوم در ماه گذشته، نیز از جمله مواردی بود که بر سهام شرکت‌های ایرانی تأثیرگذار شد و ارزش آنها را با کاهش روبه‌رو کرد.
کاهش تقاضا و تداوم روند رکودی در بازار امارات جدیدترین خبری بود که در مورد بازارهای جهانی فلزات مخابره شد که این موضوع انتظارات منفی را در مورد درآمد‌های فلزاتی‌ها تشدید می‌‌کند.
 تداوم عرضه سیمان در بورس کالا
تالار سیمان در بورس کالا دیروز (یکشنبه ۳۰ مرداد) میزبان عرضه یک میلیون و ۶۶ هزار و ۲۶۶ تن انواع سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی بود.
۶۶ شرکت سیمانی که دیروز اقدام به عرضه کردند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان آبیک، تهران، ارومیه، ساوه، مازندران، شرق، هرمزگان، سپاهان، هگمتان، صوفیان، صنایع سیمان سامان غرب، بجنورد، خزر، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، ایلام، کارخانجات سیمان لامرد، صنایع سیمان شهرکرد، نیزار قم، غرب، شاهرود، خوزستان، صنایع سیمان گیلان سبز، ممتازان کرمان، مجتمع سیمان غرب آسیا، فیروزکوه، اردستان، جوین، شمال، فارس نو، فراز فیروزکوه، کرمان و عمران انارک بودند. به این ترتیب از ابتدای فروردین امسال تا هفته منتهی به ۲۸ مرداد، در مجموع ۲۷ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۶۰۷ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۲۷ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۳ تنی روبرو و ۲۲ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۷۱ تن آن به ارزش بیش از ۱۴ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان معامله شد که این رقم در حدود 80 درصد کل عرضه‌های سال 1400 را پوشش می‌‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/10/623653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها